رفتارهای غلط و ابتلا به سرطان جگر

گزارشگر:دکتر جواد غروبی - ۳۱ جوزا ۱۳۹۸

بخش نخست/

mandegarسرطان جگر یکی از بیماری‌هایی است که می‌توان با پیش‌گیری تا حدود زیادی از ابتـلا به آن جلوگیری کرد. این بیماری رابطۀ بسیار نزدیکی با بیماری هپاتیت (زردی) دارد. سرطان جگر در بسیاری از موارد با دخالت‌های جراحی مواجه می‌شود ولی جالب است که بدانید می‌توان با پیش‌گیری تا حدود زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.
اگر کسی در معرض ابتلا به هپاتیت باشد، باید موضوع را به سرعت به پزشک اطلاع دهد. افراد باید قبل از مصرف مکمل‌های آهن با پزشک خود در ارتباط با ضرورت مصرفِ آن مشورت کنند.

هپاتیت چیست؟
داکترانِ متخصص می‌گویند: هپاتیت التهاب سلول‌های جگری است که عامل آن یک سری داروها و مواد دارویی، الکول و عفونت‌های ویروسی A، B و C می‌باشد. هپاتیت در هفته‌های اولیۀ ابتلا ممکن است علامتی نداشته باشد، ولی علایم بعدی شامل خسته‌گی مفرط، تهوع، کاهش اشتها، درد شکم و تبِ خفیف است و حتا زمانی که هپاتیتِ ب و سی مزمن شود، ممکن است تا هفته‌ها هیچ علامتی نداشته باشد.
هپاتیتِ آ از شخصی به شخص دیگر قابل انتقال است. علایم هپاتیتِ آ خفیف است و معمولاً درمان نیاز نداشته و خود به خود بدون عارضه خوب می‌شود. هپاتیت آ از طریق آب و غذا منتقل می‌شود.
بیماری هپاتیتِ سی در فاز حادِ بیماری ممکن است علایم شدیدی نداشته و در برخی موارد سیستم ایمنی بدن باعث از بین رفتن ویروس نیز می‌شود. ولی در حدود ۹۰ درصد موارد، این ویروس به فعالیت مخفیانۀ خود ادامه داده و سبب آسیب به جگر و در نهایت سرطان یا کنسرِ جگر می‌شود. انتقال ویروس هپاتیتِ ب از طریق خون و مایعات بدنِ شخص مبتلا اتفاق می‌افتد. همچنین استفاده از مسواک، سرنگ و ریش‌تراشِ مشترک می‌تواند منجر به بیماری هپاتیتِ ب شود.
مادرِ مبتلا به هپاتیت ب از طریق زایمان می‌تواند فرزند خود را مبتلا کند. افرادی که تزریق دارو با سرنگ مشترک انجام می‌دهند، شانس ابتلای بیشتری دارند. پرسونل شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی و کسانی که با مبتلایان به هپاتیتِ مزمن زنده‌گی می‌کنند، مستعد این بیماری هستند.
۲۵ در صد از افراد مبتلا به هپاتیتِ سی می‌توانند ویروس را از بین ببرند. اما در بقیۀ موارد ویروس در بدن باقی مانده و سبب هپاتیت مزمن، نارسایی جگر و سرطان جگر می‌شود. هپاتیت سی بیشتر از طریق سرنگ آلوده و فراورده‌های خونی منتقل می‌شود. ویروس نوع سی هم سبب هپاتیت مزمن، نارسایی جگر و کانسر جگر می‌شود.

هپاتیت C چگونه به سرطان تبدیل می‌شود
یکی از عوارض هپاتیت امکان ابتلا به سرطان جگر است. به همین دلیل باید مبتلایان به هپاتیت مرتب تحت نظر پزشک باشند. حتا اگر به لحاظ ظاهری سالم به نظر برسند، ممکن است تست‌های خونی وجود پروتئین‌هایی را نشان دهد که دلالت بر سرطان جگر دارند. سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی نشانگر بافت‌های غیرطبیعی در جگر هستند که دلالت بر سرطان جگر می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.