۳۸۴ میلیون افغانی برای برگزاری جشن صدمین سالگرد استقلال اختصاص یافت- «غنی بودجۀ ملی را هدر می‌دهد»

- ۰۳ سرطان ۱۳۹۸

ماندگار: حکومت افغانستان برای برگزاری جشن صدمین سالگرد استقلال بیش از ۳۸۴ میلیون افغانی را اختصاص داده است.
محمداشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی در حکم شماره ۸۱۷ از وزارت مالیه خواسته است تا ۳۸۴ میلیون و ۲۲۱ هزار افغانی را از کُد«۹۱» برای مصارف صدمین سالگرد استقلال کشور به حساب ادارۀ امور واریز کند.
mandegarدر حکم شماره ۸۱۷ آقای غنی آمده است: «استقلال افغانستان، احیای عظمت ملی ما بوده و حکایت از آزاده‌گی و بزرگ‌اندیشی نیاکان ما دارد. تجلیل از آن حماسۀ بزرگ ملی و انتقال مولفه‌های ارزشی آن به نسل امروز، رسالت همگان است.»
همچنان در این حکم از وزارت‌خانه‌ها و نهادهای مستقل بودجوی خواسته شده است تا در تطبیق برنامه‌های صدمین سالگرد استقلال کشور سهیم شوند.
بر اساس این حکم، وزارت‌خانه‌ها و نهادهای مستقل بودجوی موظف‌اند تا در تطبیق برنامه‌های صدمین سالگرد استقلال کشور سهیم شده و در هماهنگی با دبیرخانۀ مرکزی مرکزی امور محوله‌شان را به انجام رسانند.
پیش از این نیز خبرهای مبنی بر برگزاری جشن صدسالگی استقلال افغانستان پخش شده بود. گفته می‌شد که محمداشرف غنی در این روز می‌خواهد مصارف هنگفتی را هزینه کند که این حکم نمایان‌گر بخشی از این مصارف است.
همه‌گانی شدن این حکم با انتقادهای زیادی از شهروندان روبه رو شده است. منتقدان گفته اند که محمداشرف غنی بودجۀ ملی را هدر می‌دهد.
محمد اکرام اندیشمند، تاریخ‌نگار و فعال شبکه‌های اجتماعی نوشته است:
۳۸۴ ملیون و ۲۲۱ هزار افغانی تخصیص رییس‌جمهور غنی برای تجلیل از صد سالگی استقلال افغانستان یعنی چه؟
آقای اندیشمند در ادامۀ این یادداشت خاطر نشان کرده است: روز استقلال کشورها همان روزی است که پس از آن مورد تجاوز و حمله خارجی قرار نمی‌گیرند. پس از راندان قوای خارجی، استقلال خود را حفظ می‌کنند و هر سال از روز بیرون راندن قوای خارجی به عنوان روز استقلال تجلیل می‌کنند.
آیا افغانستان پس از سال ۱۹۱۹ که امان‌الله خان شاه آن وقت استقلال کشور را پس از یک جنگ کوتاه و محدود با انگلیس‌ها در بدل پذیرفتن توافق‌نامۀ دیورند و مرز دیورند که توسط پدر کلان(عبدالرحمن خان) و پدرش(امیر حبیب‌الله) امضا شده بود، به‌دست آورد، سال‌های بعد مورد حمله، تجاوز و اشغال خارجی قرار نگرفت؟
حملۀ ارتش سرخ شوروی و ده سال اشغال افغانستان و جنگ این قوا از ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۸ چه بود؟
حملۀ نظامی امریکا در سال ۲۰۰۱ و وجود قوای امریکا و انگلیس و ناتو و تشکیل و ادامۀ حکومت زیر چتر این قوا تا حالا چیست؟
مگر همین حالا قوای نظامی همان انگلیسی در افغانستان حضور ندارد که می‌خواهیم صد سالگی استقلال از آنها را تجلیل کنیم؟
جناب اشرف غنی چه می‌خواهد بگوید و چه را می‌خواهد ثابت کند؟
پیش از این نیز نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در چندین نوبت این کار محمداشرف غنی را کمپاین برشمرده و گفته بودند که آقای غنی با استفاده از روزهای ملی و بودجۀ ملی در پی بهره‌گیری انتخاباتی است.
امان‌الله خان، پادشاه وقت استقلال افغانستان را در سال ۱۲۹۸ خورشیدی از بریتانیا بهدست آورد و از آن زمان تا کنون همه ساله در ۲۸ اسد از این روز گرامی‌داشت می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.