جان‌بس سفیر امریکا در کابل: اولویت ما صلح است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۸ سرطان ۱۳۹۸

سفیر ایالات متحدۀ امریکا در کابل می‌گوید که اولویت ایالات متحده در افغانستان موفقیت روند مذاکرات صلح است.
جان‌ بس، سفیر ایالات متحدۀ امریکا در کابل که دیروز شنبه، ۸ سرطان در رابطه با آغاز دور هفتم گفت‌وگوهای صلح امریکا – طالبان، سفر مایک پمپیو وزیر خارجۀ این کشور به کابل و همچنان انتخابات ریاستجمهوری در کابل با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: پیش از توافق صلح، بالای mandegarطالبان صدا می‌زنیم که تهدید و کشتار خبرنگاران را متوقف سازند؛ زیرا امریکا و جامعۀ جهانی آزادی بیان و رسانه‌های مستقل را دست‌آورد یک و نیم دهه اخیر می‌دانند.
آقای بس‌ گفت که ما از تلاش‌های صلح استقبال می‌کنیم، به‌ویژه آغاز دور هفتم گفت‌وگوهای میان امریکا , طالبان در قطر؛ چنانچه مایک پمپیو در سفر به کابل، گفت که اولویت ما در افغانستان صلح است و این موضوع مورد تأیید مقامات دولت افغانستان و طرف‌های سیاسی نیز قرار گرفته است.
سفیر امریکا در کابل همچنان بیان داشت که پیش‌بینی ما این است که مذاکرات کنونی نتیجۀ ملموسی به دنبال داشته باشد و در آن به چگونه‌گی خروج نظامیان امریکایی و ضمانت امنیتی خاک افغانستان که دوباره به مرکز امن تروریستان تبدیل نشود، پرداخته شود.
آقای بس می‌گوید که پیش‌ بینی ما این است تا دور هفتم گفت‌وگوهای صلح، دروازۀ را به مذاکرات «بین‌الافغانی» باز کند و جامعۀ افغانستان برای حل چالش‌ها به یک گفت‌وگوی داخلی آماده‌ شوند.
آقای بس،‌ گفت که «اولویت‌ ما صلح است»، اما در پهلوی آن انتخابات نیز اهمیت خاص خود دارد که بدون تأخیر باید برگزار گردد.
آقای بس، همچنان، گفت که این مسوولیت دولت افغانستان و کمیسیو‌ن‌های انتخاباتی است که از برگزاری یک انتخابات شفاف و به موقع برای مردم، ضمانت دهند، جریان‌های سیاسی، نامزدان، نماینده‌های نهادهای بین‌‎المللی، به شکل قانونی حق دارند تا از انتخابات نظارت داشته باشند.
آقای بس در ادامۀ صحبت‌‎هایش همچنان افزود که این برای طالبان است که در مورد گفت‌وگوهای داخلی با دولت افغانستان صحبت کنند و همچنان قطع رابطه با گروه‌های تروریستی از مسألۀ مهم در این دور مذاکرات است.
آقای بس در رابطه به گفت‌وگوهای طالبان و امریکا گفت تا زمانی که به تمام چهار مسألۀ توافق صورت نگیرد، روی چیزی توافق نشده است.
سفیر امریکا، می‌گوید که در حال حاضر گروه‌های تروریستی دیگر نیز در افغانستان فعالیت دارند و حملاتی را بالای مردم، نیروهای خارجی و نیروهای امنیتی – دفاعی افغانستان انجام می‌دهند؛ بنا بر این برای ما مهم است که نیروهای امنیتی افغانستان را کمک کنیم و متوجۀ این تهدید‌ها باشیم.
او همچنان در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در رابطه به تهدید خبرنگاران، به‌ویژه زنان از طرف گروه طالبان گفت: ما متعهد به حمایت با رسانه‌های آزاد و خبرنگاران هستیم، جامعۀ رسانه‌یی افغانستان و خبرنگاران آزاد یکی از دست‌آوردهای مهم جامعۀ جهانی در یک و نیم دهه اخیر است.
او گفت که با نهادهای قانون‌گذار و امنیتی از نزدیک کار می‌کنیم تا مصون – امنیت خبرنگاران را در الویت برنامه‌های خود داشته باشند.
او گفت که طالبان این را درک کرده اند که در صورتی که به یک توافق با جامعه جهان دستیابند، آزادی بیان و رسانه‌ها یکی از گزینه‌های مورد نظر خواهد بود. همچنان طالبان در شش دور گفت‌وگو به این درک رسیده‌اند که هیچ تاریخ مشخصی برای خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان را به دست آورده نمی‌توانند.
او گفت که تلاش ما این است تا روند مذاکرات صلح به یک نتیجه برسد؛ چنانچه در صحبت‌هایی که با زلمی‌ خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا داشتیم، این گزینه روشن شد که روند مذاکرات شکل دینامیک دارد، در برخی موضوعات موافقت صورت نمی‌گیرد و اما برخی موضوعات مورد توافق است، این از چالش‌های یک مذاکره است‌ به ویژه با گروه طالبان، اما ما تمام تلاش خود را برای پیشبرد مذاکرات به خرچ دادیم تا به یک توافق همه جانبه دست یابیم.
آقای بس افزود که تلاش‌های جامعه جهانی برای برگزاری انتخابات صورت گرفته است، اما آماده‌گی تخنیکی این روند به دولت افغانستان برمی‌گردد؛ مسوولیت جامعۀ جهانی نیست که در روند انتخابات افغانستان تصمیم بگیرد.
آقای بس گفت که امیدوار است تا دور هفتم گفت‌وگوهای صلح با یک بحث وسیع با چشم‌انداز جامع صورت گیرد، ما طرف‌دار پیشرفت و خواهان اطمنان، در این گفت‌وگو هستیم و می‌خواهیم که تا چالشی که نزدیک به ۲۰ سال جریان داشته است به پایان برسد.
به گفتۀ او، ما از طالبان شنیدیم و مهم‌تر از آن جامعۀ افغانستان خواهان صلح اند. این‌که چگونه به صلح برسیم، همه انتظار آن را دارند تا در این دور (دور هفتم) به موضوعات کلیدی توجه شود.
آقای بس‌ در رابطه به این پرسش که آیا ایالات متحدۀ امریکا و متحدانش از حکومت سرپرست که به پیشنهاد طالبان حمایت خواهند کرد؟ گفت: ما در مورد نوع حکومت داری افغانستان – طالبان صحبت نمی‌کنیم، برای ما نگرانی‌های خودمان در رابطه به تروریسم، راه‌های که بتوانیم نیروهای خود را کاهش دهیم و رسیدن به توافق با گروه طالبان و ضمانت امنیتی مهم است.
او گفت که ما در مورد نوع حکومت‌داری طالبان صحبت نمی‌کنیم و این موضوع به خود مردم افغانستان ارتباط دارد؛ زیرا تاریخ نشان داده است که تصمیم‌گیری در مورد موضوعات داخلی افغانستان تجربۀ خوبی نبوده است.
این در حالی است که دیروز ۲۹ جون، دور هفتم گفت‌وگوهای صلح امریکا – طالبان در دوحه مرکز قطر آغاز شده است. قرار است که در این دور روی دو گزینه‌یی از پیش تعین شده را بحث و توافق شود. از طرفی هم دولت افغانستان ابراز امیدواری کرده است تا این دور بتواند زمینه آغاز گفت‌وگوی مستقیم میان طالبان و حکومت را کلید بزند، خواستی که در شش دور گذشته تکرار شد، اما طالبان پاسخ مثبت به آن ندادند.
همزمان بااین، دیروز محمد اشرف غنی، سلام رحیمی را به عنوان وزیر دولت در امور صلح گماشت. آقای رحیمی پیش از این سمت ریاست دفتر غنی را به دوش داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.