روی پُل‌های پشت سرتان اسید نپاشید

- ۱۵ سرطان ۱۳۹۸

بخش دوم/

mandegarقانون‌های همیشه‌گی را رعایت کنید
قرار نیست حتا آزاردهنده‌ترین بحث که به شما انگیزۀ چند ساعت گپ نزدن با همسرتان را داده، قانون‌های ساده اما بااهمیتی که در خانۀتان وجود داشته را زیر سوال ببرد. حتا اگر با تمام وجود از همدیگر دلخورید، بازهم باید به روالِ هر روز شام و ناهار بخورید و سر میزِ غذا حاضر شوید.
حتا اگر هنوز همسرتان را به‌خاطر کاری که کرده، نبخشیده‌اید و حق را تمام‌وکمال از آنِ خود می‌دانید، بازهم نباید بی‌سلام با هم روبه‌رو شوید و بی‌خداحافظی خانه را ترک کنیـد. این قانون‌های به‌ظاهر سادۀ هرروزه، زنده‌گی مشترک‌تان را سرِپا نگه می‌دارند؛ پس حتا یک روز هم آن‌ها را زیر پا نگذارید. یادتان نرود اگرچه حسابی از هم دلخورید، اما هنوز هم زیر یک سقف زنده‌گی می‌کنید و برنامه‌یی برای ترک خانۀ مشترک‌تان هم ندارید.

بگویید و بشنوید
اگر شما در دعواها متکلم وحده هستید و تنها خودتان را با بی‌وقفه حرف زدن خالی می‌کنید، نباید انتظار داشته باشید که بحث‌های میان شما و همسرتان به سرانجامِ خوبی برسد. از طرف دیگر، اگر فقط شنونده هستید و هرچه که همسرتان داد و فریاد می‌کند، یک کلمه هم به زبان نمی‌آورید، باز هم نباید انتظار داشته باشید که رفتارتان اوضاع را بدتر نکند. حق و البته وظیفۀ شما و همسرتان است که در بحث‌های زن و شوهری، به یک اندازه از خود دفاع کنید یا دربارۀ سوءتفاهم‌های ایجاد شده به هم توضیح دهید.
اما اگر احساس می‌کنید ادامه دادن بحث تنها اوضاع را بدتر می‌کند و عصبانیتِ شما کار را به جای ناخوشایندی می‌کشاند، با هم در این مورد که بحث را به زمان بهتری موکول کنید، به توافق برسید. می‌توانید چند ساعت بعد و حتا چند روز بعد در مکانی امن و آرامش‌بخش پای میز مذاکره بنشینید و با یک گفت‌وگوی منطقی، امکان رسیدن به نتیجۀ بهتر را فراهم کنیـد.

آسمان و ریسمان نبافید
یکی از عاداتِ مخرب اما رایجی که بسیاری از زوج‌ها هر روز یا هر هفته پایش را به زنده‌گی‌شان باز می‌کنند، تعمیم دادن اشتباهات فرد مقابل است. اگر شما هم از آن دسته زن و شوهرهایی هستید که با دیدنِ یک اشتباه عبارت «تو همیشه…»، «تو هیچ وقت…» را به زبان می‌آورند، باید بدانید که خیانت بزرگی به زنده‌گی‌تان می‌کنید که رابطۀ شما را تهدید می‌کند. این عبارت‌ها که دعوا را به اوج می‌رساند و همۀ تلاش‌های همسرتان برای درست رفتار کردن در گذشته را زیر سوال می‌برد، می‌تواند صدمه‌یی جدی به رابطۀ شما بزند.
پس بازهم به قانونی که قبلاً گفته شد، برگردید و در هر زمان که دلیلی برای جر و بحث می‌بینید، فقط در مورد همان موضوع که درست در همان روز مطرح شده، با هم بحث کرده و از دادن چنین حکم‌های کُلی و تعمیم دادن اشتباهات شریک زنده‌گی‌تان پرهیز کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.