نماینده‌گان مردم پروان در شورای ولایتی و مجلس: نمی‌گذاریم نمادهای «جهاد و مقاومت» ذوب شوند

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۷ سرطان ۱۳۹۸

نماینده‌گان مردم پروان در شورای ولایتی و مجلس با اشاره به انتقال وسایط زرهی و جنگی باقی‌مانده از دوران جهاد و مقاومت در پشتۀ سرخ جبل‌السراج می‌گویند که اجازه نمی‌دهند تا ارزش‌های جهاد و مقاومت به قیمت آهن‌پاره به فروش برسد یا ذوب گردد.
آنان می‌افزایند که وسایط باقی‌مانده از دوران جهاد و مقاومت نمادی از تاریخ مبارزات مردم افغانستان است و به هیچ وجه اجازۀ ذوب این ارزش را به کسی نمی‌دهند.
mandegarاین در حالی است که گفته می‌شود که اخیراً وزارت مالیه در قراردادی اجازه انتقال و ذوب وسایط باقی‌مانده از دوران جهاد و مقاومت را به شرکت ذوب آهن موسوم به «میهن استیل» داده است.
باشنده‌گان پروان می‌گویند که این شرکت موترهای زرهی و وسایط باقی‌مانده از دوران جهاد و مقاومت را جهت ذوب، از این مکان انتقال می‌داد که به اعتراض تند مردم مواجه شد.
صدیق احمد عثمانی، نمایندۀ مردم پروان در مجلس نماینده‌گان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: با جمع‌آوری بقایایی به‌جامانده از دوران جهاد و مقاومت در پشتۀ سرخ، قرار بود در این مکان موزیمی به‌نام «جهاد و مقاومت» ساخته شود، اما به دلیل کم توجهی تاهنوز ساخته نشده است.
آقای عثمانی افزود: تلاش‌ها برای ساخت این موزیم جریان دارد، اما مسوولان ارشد دولت در این مورد بی‌توجهی کرد‌ه‌اند.
این عضو مجلس نماینده‌گان با اشاره به انتقال وسایط جنگی باقی مانده از دوران جهاد جهت ذوب، می‌گوید که مردم پروان اجازه این کار را نمی‌دهند؛ این بقایا نماد از تاریخ جهاد و مقاومت و شکست دشمن است.
او گفت که وزارت مالیه به شرکت ذوب آهن «میهن ستیل» این قرارداد را بسته است، اما در این قرار داد، «آهن‌ فرسوده» و «داغمه‌یی» ذکر است، ولی شرکت پیمان کار تانکها و وسایط زرهی باقی مانده از دوران جهاد و مقامت را جهت ذوب انتقال می‌داد که با اعتراض تند مردم مواجه گردید.
او گفت که بقایایی وسایط زرهی، نماد از تاریخ جهاد و مقاومت مردم افغانستان و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم تا آن را به «قیمت آهن پاره به فروش» برسانند.
آقای عثمانی گفت: در صحبت‌های که با وزارت مالیه داشتیم، تأکید کردیم که ارزش معنوی این وسایط بیشتر از ارزش مالی آن است؛ بنا بر این نباید آن به فروش برسد.
این در حالی است که گفته می‌شود، شرکت ذوب آهن میهن استیل حدود ۳۰هزار تُن آهن را به قیمت سیر ۳۰ افغانی با وزارت مالیه قرارداد بسته است.
همچنان، غلام بهاولدین جیلانی رییس شورای ولایتی پروان در این مورد به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: وسایط زرهی و جنگی باقی مانده از دوران جهاد و مقاومت که در پشتۀ سرخ ولایت پروان جمع آوری شد و قرار بود در این ساحۀ موزیم «جهاد و مقاومت» ساخته شود.
او گفت که شماری از این وسایط در ابتدایی سالم بودند و با اندک باسازی می‌شد که دوباره فعال شوند، اما در این مورد غفلت صورت گرفت و تمام‌شان بیکاره شدند.
آقای جیلانی، بقایای وسایط زرهی و جنگی که در پشتۀ سرخ ولایت پروان جمع شده‌اند را نماد از تاریخ مبارزات جهاد و مقاومت می‌داند و با تأکید می‌گوید: پیشنهاد ما این است که برای پاس‌داری از ارزش‌های جهاد و مقاومت موزیمِ «جهاد و مقاومت» در این مکان ساخته شود.
رییس شورای ولایتی پروان، می‌گوید: انتقال موارد داغمه‌یی مشکل ندارند، اما فروش و انتقال وسایط زرهی و جنگی باقی‌مانده از زمان جهاد و مقاومت به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند.
او گفت که در قرارداد دولت با شرکت میهن استیل، انتقال و ذوب آهن پار‌های داغمه‌‌یی ذکر شده است که مردم با انتقال آن مشکل ندارند، اما اجازۀ انتقال و ذوب وسایط زرهی و جنگی که نماد از مبارزات و جهاد و مقاومت مردم افغانستان است را به کسی نمی‌دهند.
او گفت مردم افغانستان به‌ویژه ولایت پنجشیر، پروان و کاپیسا در یک تفاهم جمعی در برابر این تصمیم ایستاده و اجازه ذوب این وسایط را نمی‌دهند.
او گفت که ما به قانون احترام داریم، اما اجازۀ انتقال و ذوب وسایط باقی‌مانده که به عنوان ارزش تودۀ بزرگ از مردم افغانستان جلوگیری می‌کنیم.
گفتنی است که وسایط زرهی و جنگی باقی‌مانده از دوران جهاد مقاومت در بیشتر ولایت‌های کشور وجود دارد، اما بیشتر این وسایط در پنجشیر و پشتۀ سرخ ولایت پروان جمع شده است. اخیراً دولت قرارداد ذوب این وسایط را از پشتۀ سرخ ولایت پروان را با شرکت ذوب آهن موسوم به میهن ستیل بسته است که با اعتراضات تند برخی اعضای مجلس نمایند‌ه‌گان، شهروندان و شخصیت‌های سیاسی شده مواجه شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.