«نامه‌یی به رییس‌جمهور» برندۀ جایزۀ بهترین فیلم‌نامه شد

گزارشگر:هارون مجیدی - ۱۷ سرطان ۱۳۹۸

فیلم «نامه‌یی به رییس‌جمهور» برندۀ بهترین فیلم‌نامه از جشنوارۀ فیلم کشورهای سارک ۲۰۱۹ شد. جایزۀ بهترین فیلم‌نامه به عزیز دلدار نویسندۀ فیلم داده شده است. این فیلم در بین ۳۴ فیلم کشورهای عضو سارک این جایزه را به‌دست آورده است.
مسوولان در خانۀ فیلم رؤیا که این فیلم را تولید کرده‌اند در صحبت با روزنامۀ ماندگار می‌گویند، «نامه‌یی به رییس‌جمهور» با هماهنگی با سفارت افغانستان در کلمبو و با همکاری افغان‌فیلم به جشنوارۀ سارک رسید، ‎این فیلم به کارگردانی رؤیا سادات تولید خانه فیلم رؤیا با همکاری کابورا mandegarتهیه گردیده است.
همزمان بااین، رؤیا سادات کارگردان «نامه‌یی به رییس‌جمهور» می‌گوید که از سال ۲۰۰۹ روی داستان فیلم کار می‌کرده و دو سال پیش فرصت و امکان به دست آورده که با همکاری تنگاتنگ عزیز دلدار، فیلم‌نامه‌نویس معروف افغانستان و همسر رؤیا سادات، آن را به فیلم‌نامه برگرداند و پس از آن کار فیلم‌برداری آن را انجام دهد.
این فیلم داستان ثریا، زن جوانی را به تصویر می‌کشد که مدیر یکی از بخش‌های پولیس محلی ا‌ست و بر خلاف فیلم‌های دیگر ساخت فیلم‌سازان افغانستان، شخصیت آرام و سر به زیری ندارد. ثریا زنی جسور و فعال و تحصیل‌کرده است. اما تضادی که در این فیلم دیده می‌شود بیننده را به فکر فرو می‌برد. با وجود زنده‌گانی و شرایط مدرن و امروزی ثریا مورد آزار و خشونت خانواده‌گی قرار می‌گیرد و در نهایت هم برای دفاع از جان خود مرتکب قتل همسر خود، کریم می‌شود.
‎نامه‌یی به رییس‌جمهور در سال ۲۰۱۷ اولین نمایش جهانی‌اش را در جشنوارۀ لوکارنوی سویس و اولین نمایش آسیایی را در جشنوارۀ بوسان کوریایی جنوبی داشت. همچنان چهار جایزه در بخش‌های مختلف را از جشنوارۀ فیلم ویزول فرانسه، جایزۀ گولدن گلوبل را از جشنوارۀ مالیزیا و جایزۀ بدیل اسکار را از وزارت خارجۀ هالند به دست آورده است.
این فلیم جایزۀ بهترین فیلم با عنوان جایزۀ (ONE FUTURE AWARD) در جشنوارۀ فیلم مونیخ آلمان را نیز با خود دارد. این جایزه سالانه برای فیلمی اهدا می‌گردد که از بُعد اخلاقی و زیبایی‌شناسی در سینما آیندۀ مشترک جهانی را ارایه کرده باشد، اهدا می‌شود.
مسوولان در خانۀ رؤیا فیلم به روزنامۀ ماندگار می‌گویند، این فیلم جایزۀ بهترین بازیگر زن از جشنوارۀ بین‌المللی فیلم سینما زتو ۲۰۱۹ تانزانیا در بازی لینا علم در نقش ثریا بازیگر مرکزی فیلم نیز به‌دست آورده است. جشنوارۀ بین‌المللی سینما زتو جشنوارۀ ۵۳ روزه است که در دارسلام تانزانیا برگزار می‌شود، این جشنواره یکی از بلندترین جشنواره‌ها در کتاب گینس است و این جشنواره به صورت عموم به‌نام سویزف شناخته می‌شود. جوایز در ۲۳ فبروری ۲۰۱۹ به برنده‌ها اهدا شد، جشنواره در دو بخش ‎ این فیلم را در سال گذشته در بیشتر از ده‌ها جشنوارۀ جهانی در کشورهای مختلف به نمایش گذاشت.
فیلم نامه‌یی به رییس‌جمهور پس از اولین نمایشش در کابل توجه منتقدان و روزنامه‌نگاران زیادی را به خود جلب کرد و شماری به بیان ویژه‌گی‌های این فیلم پرداختند.
منتقدان به این باور اند که فیلم نامه‌یی به رییس‌جمهور بخشی از تصویر حقایق در جامعه امروز افغانستان است و نه تنها فضای امروز سیاسی و اجتماعی کشور بلکه فضا و زمینه‌های فجیع تاریخ گذشتۀ آن را نیز به تصویر می‌کشد.
رؤیا سادات از کارگردان‌های فعال سال‌های پسین سینمای افغانستان است که کارهایش پیوسته درخشش داشته است. پیش از این نیز چندین فیلم بلند و کوتاه او برندۀ جایزه شده‌اند. بانو سادات در کنار ساخت فیلم‌های کوتاه و بلند سینمایی چندین سریال تلویزیون نیز در کارنامه است که تازه‌ترین آن بخش دوم سریال خط سوم که تلویزیون طلوع آن را پخش می‌کند.
پیش از این نیز نام او در میان فهرست متفکران جهان در نشریۀ فارن پالیسی قرار گرفته بود و در اواخر مارچ ۲۰۱۸، برندۀ جایزۀ بین‌المللی زنان شجاع نیز گردید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.