قطع‌نامۀ ‌مشترک‌کنفرانس ‌«بین‌الافغانی»‌ صلح‌ در ‌دوحه

- ۱۸ سرطان ۱۳۹۸

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
ما شرکت کننده‌گان کنفرانس بین‌الافغانی صلح که به تاریخ ۱۶ و ۱۷ سرطان ۱۳۹۸ مطابق با ۷ و ۸ جولای ۲۰۱۹ در شهر دوحه – قطر برگزار گردیده است، تلاش‌های جمهوری فدرال آلمان و دولت قطر را برای تأمین صلح در افغانستان به دیده قدر نگریسته و از میزبانی صمیمانۀ آنان ابراز امتنان می‌نماییم .
mandegarما شرکت‌کننده‌گان کنفرانس همچنان از نقش سازمان ملل متحد، کشورهای منطقه، به‌ویژه آنانی‌که زمینۀ نشست را برای مذاکرات با ایالات متحدۀ امریکا و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی فراهم نموده‌اند، ستایش نموده و خواستار ادامۀ تلاش‌های‌شان برای تحقق صلح واقعی در کشور خویش هستیم.
از دید ما گفت‌وگو و تفاهم کمک می‌کند تا به فهم مشترک دربارۀ امروز و فردای کشور خود برسیم؛ و موانعی را که بر سر راه تفاهم و درک متقابل وجود دارد، برداریم. از این‌رو، همه بر ضرورت تداوم گفت‌وگوها تأکید می‌نماییم .
ما شرکت‌کننده‌گان برای دستیبابی به صلح به نکات آتی توافق داریم.
۱. تمام اشتراک کننده‌گان اتفاق کامل دارند که تحقق صلح پایدار، سراسری و با عزت – که خواست تمام مردم افغانستان می‌باشد – در نتیجۀ مذاکرات همه‌شمول افغانی ممکن و میسر است.
۲٫ افغانستان کشور متحد، اسلامی و خانه مشترک همۀ اقوام باهم‌برادر و برابر می‌باشد. حاکمیت نظام اسلامی، تأمین عدالت اجتماعی و سیاسی، تأمین حقوق اساسی شهروندی، وحدت ملی، استقلال و حفظ تمامیت ارضی، ارزش‌های اند که تمام افغان‌ها به آن متعهد می‌باشند.
۳٫ ملت ما که طی تاریخ گذشته- به‌خصوص چهل سال اخیر – در راه حفظ ارزش‌های اسلامی و ملی و استقلال قربانی داده، از جامعۀ جهانی و کشورهای منطقه و طرف‌های داخلی می‌خواهیم که به ارزش‌های والای مذکور به دیده احترام بنگرند. برای اینکه افغانستان بار دیگر شاهد جنگ و بحران نباشد، تفاهم بین‌الافغانی میان سطوح مختلف جامعه در کشور ضرورت مبرم پنداشته می‌شود. حمایت جامعۀ جهانی و کشورهای منطقه و عناصر داخلی را برای این امر خطیر – که خیر همگان در آن نهفته است – خواهانیم.
۴. از آنجایی که مردم ما قربانیان اصلی جنگ هستند، ما شرکت کننده‌گان این کنفرانس، برای فراهم آوری زمینۀ مساعد، جهت مذاکرات موثر بین‌الافغانی برای تأمین صلح، اقدامات ذیل را ضروری می‌دانیم:
ا. طرف‌های درگیر جنگ به‌جای به کارگیری ادبیات تهدید، انتقام‌جویی و جنگ‌طلبانه در بیانات رسمی خویش، از زبان ملایم استفاده نمایند.
ب. اشتراک‌کننده‌گان از گفت‌وگوهای جاری در قطر حمایت نموده و آن را در امر پایان دادن به جنگ تحمیلی کنونی در افغانستان موثر و مثبت تلقی می‌نمایند.
۵. برای صیانت و حفاظت مردم از آسیب‌های جنگ و کاهش عواقب ناگوار آن به حداقل و ایجاد فضای بهتر اعتماد برای تأمین صلح، طرف‌های درگیر جنگ اقدامات ذیل را به منصۀ اجرا در آورند:
ا. رهایی بی‌وقید و شرط زندانیان کهن سال، معیوب و بیمار
ب. تضمین امنیت تمام موسسات عام‌المنفعه از قبیل نهاد های دینی و مذهبی، شفاخانه‌ها، موسسات تعلیمی و تحصیلی ملکی، بازارها، بندهای آب گردان و محلات کار در سراسر کشور
ت. تضمین امنیت موسسات تعلیمی از قبیل مکاتب، مدارس، پوهنتون‌ها و دانشگاه‌ها و سایر موسسات تعلیمی
ث. تعهد بر حفظ جان، مال، عزت و منازل رهایشی مردم؛ و تلاش برای تقلیل تلفات ملکی به حد صفر
۶٫ اطمینان از تأمین حقوق زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تعلیمی و فرهنگی در چارچوب ارزش‌های اسلامی و تأمین حقوق اقلیت‌های مذهبی
۷. تأمین حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی
۸. اشتراک‌کننده‌گان کنفرانس توافق دارند که نقشه راه صلح بر اساس موازین ذیل استوار می‌باشند: ا. توافق روی نظام اسلامی در افغانستان ب. آغاز روند صلح همزمان با تکمیل شرایط لازم ت. نظارت از تطبیق مواد موافقت‌نامۀ صلح ث. اصلاحات لازمه، حفظ و تقویۀ نهادهای اساسی، تاسیسات دفاعی و سایر نهادیهای ملی که ملکیت همه افغان‌ها می‌باشند ج. بازگشت و جابه‌جایی مجدد مهاجرین و بی‌جاشده‌گان جنگ‌های داخلی ح. بحث روی شرایط جدید همکاری و چگونگی ادامۀ روابط با کشورهای کمک کننده خ. تایید توافقات صلح افغانستان در یک کنفرانس بین‌المللی د. اخذ ضمانت مبنی بر عدم مداخلۀ کشورهای منطقه و سایر کشورها در امور افغانستان در یک کنفرانس بین‌المللی
۹٫ ما از تمام تلاش‌های صلح در مورد افغانستان و از آن جمله قطع‌نامۀ کنفرانس بین‌الافغانی مسکو که به تاریخ ۵ و ۶ فبروری سال جاری دایر گردیده بود، حمایت می‌نماییم. از سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه می‌خواهیم که قطع‌نامۀ مشترک کنفرانس بین‌الافغانی دوحه در رابطه به صلح را تایید و حمایت نمایند.
و من الله التوفیق

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.