احمدولی مسعود نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: تلاش‌هـای پایان جنـگ برای مـردم مبهـم و ناروشن است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۱ سرطان ۱۳۹۸

احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و رییس عمومی بنیاد شهید مسعود به این باور است که پشت‌پردۀ گفت‌وگوهای صلح و تلاش‌های پایان جنگِ برای مردم افغانستان مبهم و ناروشن است. آقای مسعود می‌گوید که میدان صلح و میدان جنگِ افغانستان، متعلق به مردم افغانستان نیست.
mandegarاین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان می‌دارد که برخی از رهبران دستگاه حکومتی تاهنوز از خود و دیدگاه خود تعریف روشن و جامع برای مردم افغانستان ارایه نکرده‌اند.
احمدولی مسعود در صفحۀ رسمی فیسبوکش نوشته است: «کسی از ما ها یا جانب مقابل، هیچ یک طرف نمی‌دانند در پس این برنامۀ صلح کی‌ها اند!؟ اگر هم برخی چهره‌های حکومتی می‌دانند، یا شریک پروژه اند، یا صلاحیت و مجوز روشنگری را ندارند و یا هم بی‌ارتباط و بی‌تأثیر اند».
آقای مسعود افزوده است: در این شکی نیست که نگاه مردم افغانستان به صلح، نگاه صلح‌آمیز است، اما نگاه رهبران، حلقات و بازیگران داخلی و خارجی به صلح، نگاه سیاسی بوده و هریک تعبیرات خود را از صلح به تناسب منافع خود و حذف رقیب می‌سنجند.
به گفتۀ رییس عمومی بنیاد شهید مسعود: اسفبارانه‌ترین وضعیت در راستای صلح، موقعیت به شدت درمانده و غیرقابل اطمینان حکومت می‌باشد که غیرقانونی می‌باشد و از مشروعیت حداقلی و حتا شکل‌دهی اجماع ملی در این مسیر برخوردار نیست. احمدولی مسعود تصریح می‌کند که افزون بر این، برخی از رهبران دستگاه حکومتی «چون خود بخشی از این پروژه‌های پنهانی» هستند؛ تاهنوز از خود و دیدگاه خود تعریف روشن و جامع برای مردم ندارند.
او می‌گوید: «امروزه آنچه به‌نام صلح جریان دارد، ممکن به نتایج تاکتیکی، مقطعی، انتخاباتی، پوپولیستی برسد، اما چنان‌چه «سیگار» یا نهاد نظارتی امریکایی اعلام داشت (صلح می‌شود، اما جنگ دوام پیدا می‌کند)، مصداق همان واقعیت تلخ است که اگر خود ما از هر مردمی که هستیم، زودتر باهم در کشور خود صدای واحد نسازیم، متأسفانه باید منتظر بازی‌های بزرگتر از ۱۸ سال گذشته، بازیگران بیشتر و وضعیت تاریکتر از امروز بود».

خروج پیش از وقت؛ اشتباه استراتژیک است
مارک میلی، رییس ستاد ارتش امریکا گفته است که خروج پیش از وقت سربازان خارجی از افغانستان «اشتباه استراتژیک» است. آقای میلی با ابراز خوش‌بینی از گفت‌وگوهای نماینده‌گان امریکا با طالبان افزوده است که تنها راه‌حل برای پایان جنگ افغانستان، گفت‌وگو است.
رییس ستاد ارتش امریکا در حالی از خروج نیروهای خارجی از افغانستان ابراز نگرانی می‌کند که گفته می‌شود یکی از محورهای گفت‌وگوی طالبان با امریکایی‌ها، خروج سربازان خارجی از افغانستان است. بربنیاد گزارش‌ها، خروج نظامیان خارجی از افغانستان، یکی از اولویت‌های طالبان در گفت‌وگوهای شان با امریکایی‌ها است.

فرصت صلح است
در عین حال، محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در آخرین اظهاراتش گفته است که فرصت صلح فراهم شده و نباید این فرصت از دست برود. آقای غنی به پیش‌برد گفت‌گوهای صلح و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت همزمان نیز تأکید کرده و گفته است که انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان تعیین شده برگزار خواهد شد.
آقای غنی می‌گوید که در گفت‌وگوهای صلح تلاش می‌شود دست‌آوردهای هجده سالۀ افغانستان حفظ شود. او می‌گوید که قطع‌نامۀ لویه جرگۀ مشروتی صلح را گام‌به‌گام تعقیب می‌کند. به گفتۀ رییس حکومت، حکومت آماده است بدون قید و شرط با طالبان وارد گفت‌وگو شود.
محمداشرف غنی می‌گوید که ابعاد صلح و جنگ همیشه پیچیده و مغلق می‌باشد و نیاز است افغانستان از تجربه‌های موفق و ناموفق تلاش‌های صلح در جهان عبرت و درس بگیرد. او بیان داشته که در پی صلحی است که افغانستان را از وابسته‌گی به کشورهای خارجی بیرون کند.
آقای غنی گفته است: مفاهمه یک پروسۀ همه‌جانبه است، درحالی که مذاکره باید بین دولت جمهوری افغانستان و طالبان باید صورت بگیرد. یک طرف جنگ دولت افغانستان و طرف دیگر طالبان است؛ ما باید با عقلانیت راه‌حل پیدا کنیم.
رییس حکومت وحدت ملی در حالی از مذاکرۀ بی‌قید و شرط با طالبان صحبت می‌کند که این گروه همواره مذاکره با حکومت وحدت ملی را رد کرده و گفته است که این حکومت دست‌نشاندۀ امریکا است و نخست طالبان با امریکا مذاکره می‌کنند بعد با حکومت افغانستان.

دیدار با هیأت قطر
آقای غنی همچنان با هیأتی که از سوی افغانستان هفتۀ گذشته در قطر با طالبان گفت‌وگو کردند، دیدار کرد. در این دیدار هیأت افغانستان به رییس حکومت گفته اند که در آن نشست روی وحدت ملی، ارزش‌های نوین، حفظ دست‌آوردها و پیشرفت‌های ۱۸ سال گذشته با طالبان گفت‌وگو و مذاکره کردند.
هیأت افغانستان ابراز امیدواری کرده که این نشست بتواند گامی در جهت آغاز گفت‌وگوی مستقیم طالبان و حکومت افغانستان باشد. محمداشرف غنی در این نشست به گفته است که اشتراک هیأت افغانستانی یک آغاز خوب بود. آقای غنی با اشاره به این‌که مفاهمه مهم است افزوده است که یگانه راه معقول در پیشرفت صلح این است که طالبان وارد گفت‌وگوی مستقیم با حکومت شوند.

آقای غنی بیان داشته که حکومت برای مذاکرات با طالبان آماده‌گی کامل دارد. رییس حکومت اما افزوده است که قطع‌نامۀ نشست این هیأت با طالبان «الزام‌آور» نیست.
گفتنی است که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان پس از پایان هفتمین دور نشست با طالبان، به چین سفر کرده و با مقام‌های حکومت این کشور در مورد صلح افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده است. آقای خلیل‌زاد پس از چین به امریکا سفر کرده و قرار است با مقام‌های امریکایی در مورد پروسۀ صلح افغانستان گفت‌وگو کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.