ترامپ و خان راجع به افغانستان صحبت می‌کنند «اسلام‌آباد چشم‌بسته به خواست واشنگتن لبیک نمی‌گوید»

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۳۰ سرطان ۱۳۹۸

عمران خان نخست وزیر پاکستان امروز دوشنبه، ۲۲ جولای/ ۳۱ سرطان در سفر سه روزه وارد مریکا می‌شود.
رسانه‌های پاکستانی خبر داده‌اند که در این، سفر نخست وزیر پاکستان را جنرال قمر باجواه، رییس ستاد ارتش و شاه محمود قریشی وزیر خارجه همراهی می‌کنند و افغانستان در صدر آجندای این دیدار قرار دارد.
mandegarآگاهان می‌گویند که در این دیدار که در رابطه به افغانستان است، حضور دولت کابل لازمی بود؛ چون رابطه یک شاخۀ از رهبری حکومت وحدت ملی با امریکایی‌ها خوب نیست، نتوانستند، حضور یابند، در حالی این نشست باید سه جانبه برگزار می‌گردید.
سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به ایالات متحدۀ امریکا زمانی صورت می‌گیرد که نتیجۀ هفتمین دور گفت‌وگوهای واشنگتن با طالبان در قطر هنوز روشن نیست.
آگاهان سیاسی در افغانستان می‌گویند که پاکستان در یک بده و بستان با امریکا قرار گرفته است.
محمد اکرام اندیشمند، آگاه سیاسی با اشاره به سفر نخست وزیر پاکستان به امریکا و غایب بودن افغانستان در این حلقه می‌گوید: افغانستان در صدر آجندای دیدار امریکا و پاکستان است، اما خود این کشور غایب آن است.
آقای اندیشمند که با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کرد، غیبت افغانستان را در این حلقه ناشی از کمرنگی روابط امریکا با رهبری حکومت افغانستان می‌داند و می‌افزاید که نبود افغانستان در این دیدار، زمینه استفادۀ بهینه را برای پاکستان مساعد ساخته است.
آقای اندیشمند می‌گوید که امریکا در وارد کردن فشار بالای پاکستان ناکام بود و این به دلیل تغییرات در رویکرد و نگرش کشورهای منطقه‌ در رابطه به اسلام‌آباد است. نگرش حمایت اقتصادی چین از پاکستان در منطقه سبب شد تا اسلام‌آباد زیر بار هشدار امریکا نرود و در وضعیت بهتر قرارگیرد و موجب تجدید جنگ در افغانستان شود.
این آگاه سیاسی همچنان می‌گوید که پاکستانی‌ها در صورتی می‌توانند طالبان را به میز مذاکره بکشانند و یا به آتش‌بس تشویق کنند که یک امتیازی از امریکا بگیرند و طالبان را در قدرت آینده افغانستان شریک بدانند،در غیر صورت پاکستانی‌ها چشم بسته به خواست‌ امریکا تن نمی‌دهند.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، در ۲۷ جون در سفر دو روزه به پاکستان، گفت که فصل تازۀ روابط میان افغانستان و پاکستان فرا رسیده است و از این کشور خواست تا در روند صلح افغانستان همکاری کند. پیشین از این رهبران افغانستان سفرهای زیاد به پاکستان داشتند، اما نتیجۀ به دنبال نداشته است.
آگاهان پاکستانی نیز باور دارند که افغانستان در صدر آجندای دیدار امریکا و پاکستان قرار دارد. به علاوۀ آن در این دیدار، روی ایجاد رابط جدید میان امریکا – پاکستان، مبارزه با تروریسم و همچنان، تمرکز امنیتی روی گذرگاه‌های مرز افغانستان – پاکستان بحث می‌شود.
ظفر نواز، استاد در دانشگاه قاعده اعظم پاکستان گفته است که در دیدار اخیر عمران خان با رییس‌جمهور و مقامات امریکایی، تمرکز اصلی روی همکاری در روند صلح افغانستان است، همچنان در این دیدار روی مسألۀ اسلام آباد و دهلی و تنش‌ها کمشیر مذاکره می‌شود.
این پرفیسور پاکستانی می‌گوید: این دور از گفت‌وگوهای متفاوت از گذشته است؛ زیرا در یک کانتکس، دو رویکرد سیاسی و نظامی به بحث گرفته می‌شود.
همچنان در این دیدار سه روزۀ نخست وزیر پاکستان از امریکا با رییس‌جمهور دونالد ترامپ و مقامات پنتاگون، روی عادی سازی روابط اسلام‌آباد و واشنگتن و منافع کشورهای‌شان در افغانستان بحث می‌کنند.
مقامات پاکستانی با استقبال از این سفر گفته‌اند که همه انتظار پیشرفت از این سفر دارند. شاه محمودی قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان در صحبت با رسانه‌ها گفته است که همۀ پاکستانی‌ها به پیشرفت چشم‌گیر این نشست امیدوار اند.
همچنان، روزنامۀ بولمبورگ، امریکایی از قول برخی منابع نزدیک به ادارۀ دونالد ترامپ نگاشته‌ که «دونالد بالای عمران خان فشار وارد می‌کند تا طالبان را راضی به ایجاد آتش‌بس کند».
همچنان منبع گفته است که ترامپ روی رهایی شیخ افریدی که در کشتن اسامه بن لادن با نیروهای امریکایی همکاری کرده بود با عمران خان بحث می‌کنند.
در این سفر روی همکاری پاکستان برای پایان جنگ ۱۷ سالۀ امریکا در افغانستان نیز گفت‌وگو می‌شود.
اما آگاهان نظامی پاکستان باور دارند که امریکا برای حفظ منافع خود در افغانستان، همچنان فشارهای را بالای پاکستان نگه ‌می‌دارد.
آگاهان نظامی پاکستانی افزود که در دیدار عمران خان با مقامات امریکایی روی مبارزه با تروریسم و کاهش تردد تروریستان از گذرگاه‌های مرزی پاکستان به خاک افغانستان مذاکره خواهد شد.
این در حالی که پس از اعلام برنامۀ راهبردی امریکا در امور کشورهای جنوب آسیا، ادارۀ دونالد ترامپ روی نقش هند در روند بازسازی و صلح افغانستان تمرکز کرد و پاکستان در این حلقه مفقود بود.
پس از آن مقامات امریکایی تحریم‌های سبک را بر پاکستان به‌ویژه حمایت مالی ازارتش این کشور وضع کردند. در ماه آگست ۲۰۱۷ دونالد ترامپ به پاکستان هشدار که «پس از این در مورد پناه‌گاه امن تروریستان در خاک این کشور، خاموش بوده‌ نمی‌توانیم». همچنان در ماه جون ۲۰۱۸ اعلام کرد که پاکستان در برابر قدرت‌های جهانی فرافکنی می‌کند و از تروریستان در برابر نیروهای نظامی ناتو در افغانستان حمایت می‌کند.
اما پس از این فشارهای پاکستان دست به یک سلسله اقدامات زد و شماری از سران گروه‌های تروریستی در این کشور را باز داشت کرد.
اخیراً به تاریخ ۱۸ جولای حافظ سعید، رهبر لشکر طبیه که حملات تروریستی مرگ‌بار در ممبی مرکز هند دست داشت را بازداشت کرد.
این اقدام مورد استقبال مقامات امریکایی قرار گرفته است. دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا در حساب تویترش نگاشته است که فشارهای پیگیر سبب شده است تا مغز متفکر حملات ممبی بازداشت شود.
اما، بیشتر باورها بر این است که پاکستان به دلیل امتیاز گیری از امریکا تلاش به اجرای مانورهای سیاسی می‌کند و گرفتار سران گروه‌های تروریستی در این کشور نیز ریشه در این شگرد دارد.
پاکستان از جمله کشورهای است که به دلیل حمایت از گروه‌های ترویستی به‌ویژه گروه طالبان در فهرست خاکستری حمایت از تروریسم، سازمان ملل متحد قرار دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.