شهریار افریدی نمایندۀ فوق‌العادۀ صدراعظم پاکستان به زیارت احمدشاه مسعود رفت/ افریدی: مبارزات این مرد افسانوی انگیزه‌یی تغییر در زنده‌گی من شد/ «احمدشاه مسعود تنها قهرمان افغانستان نیست، بلکه قهرمان هر فرد و هر کشور است»

- ۰۴ اسد ۱۳۹۸

ماندگار: شهریار افریدی، نمایندۀ ویژۀ نخست‌وزیر پاکستان و وزیر پاکستان در امور ایالاتی و سرحدی این کشور، برای ادای احترام و اتحاف دعا به مزار شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور به ولایت پنجشیر رفت.
آقای افریدی در مزار شهید مسعود گفته است که مبارزات شهید احمدشاه مسعود در زنده‌گی او تغییر ایجاد کرده است. افریدی گفته است: «این مرد افسانوی انگیزهٔ تغییر در زنده‌گی من شد».
mandegarشهریار آفریدی که جوان‌ترین وزیر مقتدر پاکستان است، افزوده است: «شهید مسعود نه‌تنها قهرمان افغانستان، بلکه نماد آزادمنشی و وطن‌دوستی در قرن ۲۱ بود، مبارزات و رسالتمندی او مشعل راه برای هر آزادی‌خواه جهان است. آنچه از سالیان دراز از مبارزات این مرد افسانوی می‌شنیدم، انگیزهٔ گردید برای تغییر در زنده‌گی من».
این وزیر پاکستانی می‌گوید که احمدشاه مسعود تنها قهرمان افغانستان نیست، بلکه «قهرمان هر فرد و هر کشور است، تعهد و مبارزات او انگیزه‌یی برای هر فرد جهان است.» شهریار افریدی اظهار داشته که او از سال‌های دور قصه‌هایی از مبارزات احمدشاه مسعود و مردم افغانستان می‌شنیدم است.
پیش از این نیز برخی از مقام‌های پاکستان به شمول اسلم بیک، یکی از وزیران وقت و برخی از رهبران مردمی این کشور به مزار شهید مسعود رفته و به قهرمان ملی کشور ادای احترام کرده بودند.
سفر این عضو مهم کابینۀ عمران خان به ولایت پنجشیر و به مزار قهرمان ملی افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که احمدشاه مسعود به دلیل مبارزاتش در برابر گروه طالبان و پیش از آن در برابر گلبدین حکمتیار و گروه‌هایی که به حمایت سازمان استخباراتی پاکستان در برابر دولت اسلامی وقت می‌جنگیدند، بدخواهان زیادی در میان جنرال و مقام‌های سیاسی-نظامی این کشور دارد.
اما در عین حال، شماری از سیاست‌مداران پاکستانی از جمله زید حامد از چهره‌های سرشناس پاکستانی که نقش بزرگی در حمایت از برخی گروه‌ها در جهاد افغانستان داشت، دو سال پیش در یک مصاحبه‌اش با رسانه‌های پاکستانی، دشمنی پاکستان با احمدشاه مسعود را «بزرگترین اشتباه» این کشور دانست و گفت که پاکستان سیاست و استراتیژی غلطی را در قبال مسعود و افغانستان انتخاب کرده بود. او به تأکید می‌گفت که پاکستانی‌ها در قبال احمدشاه مسعود همیشه اشتباه کرده اند و این امر صدماتی شدیدی به جایگاه این کشور زده است.
پس از سفر نمایندۀ ویژۀ عمران خان به مزار قهرمان ملی افغانستان، به نظر می‌رسد که اکنون پاکستانی‌ها در یک رویکرد جدید، می‌خواهند نشان دهند که به اشتباه گذشتۀشان در امور افغانستان واقف اند و با توجه به شدت گرفتن گفت‌وگوهای صلح برای پایان جنگ افغانستان، در تلاش ایجاد یک رابطۀ جدید با افغانستان برآمده اند.
سفر شهریار افریدی به مزار شهید مسعود و اظهارات او در مورد قهرمان ملی افغانستان، یادآور این نکته است که موافقان برحق بودن مبارزات احمدشاه مسعود و موافقان حقانیت او، با گذشت زمان در پاکستان فزونی می‌گیرند و این مسأله می‌تواند به عنوان یکی از متغییرهای جدید در تعیین سیاست خارجی پاکستان در قبال افغانستان نقش بازی کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.