کرزی به امریکا: ما با کی در جنگ هستیم؟

- ۳۰ سنبله ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی گفته که ایالات متحدۀ امریکا باید دیدگاهش را در رابطه به جنگ افغانستان واضح سازد.
آقای کرزی در دیدار با شماری از جوانان روز گذشته در ارگ ریاست جمهوری در رابطه به حضور نیروهای امریکا و ناتو پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان گفته است که ما حضور ایالات متحده امریکا و ناتو را پس از سال ۲۰۱۴ میلادی اگر در مطابقت به شرایط و منافع افغانستان باشد، به خیر افغانستان می‌دانیم.
براساس خبرنامۀ ارگ، حامد کرزی افزود: اکنون باید ملت افغانستان تعریف منافع خود را داشته باشد، منفعت اول ما تامین صلح و امنیت در افغانستان است، ما تحلیل درستی از اوضاع افغانستان و منطقه داریم و این را می‌دانیم که کی‌ها سبب تخریب افغانستان می‌شوند و به کشور ما انتحار و نا امنی می‌فرستند و در این میان نقش امریکا چیست.
رییس جمهور گفت که ما از امریکا می‌خواهیم دیدگاه خود را واضح سازد، تعریف تروریزم چیست؟، دشمن کیست؟ و ما با کی در جنگ هستیم؟ و آیا طالب باعقیده و دهاتی کشور که فریب خورده، دشمن ماست؟
حامد کرزی خاطر نشان کرد که از دید افغانستان دشمن در جایی است که از آنجا بر ضد افغانستان و امنیت آن دسیسه صورت می‌گیرد و لانه‌های در آنجا برای بی ثباتی افغانستان و اینکه افغانستان هیچگاهی دارای دولت و نظام نشود، ساخته شده است.
آقای کرزی در این رابطه افزود: من در داخل خاک خود، دشمنی برای این وطن نمی بینم، البته مخرب وجود دارد. پس تعریفی که ما از تروریزم داریم بر می گردد به بیرون از سرحدات افغانستان و معاملات منطقوی و بین المللی.
حامد کرزی گفت که امنیت افغانستان از داخل تخریب نمی‌شود بلکه از بیرون تخریب می‌گردد. پس عوامل ناامنی در افغانستان بیرونی بوده و راه حل آن هم می تواند بیرونی باشد.
وی در این رابطه افزود که نا امنی در افغانستان منشا بیرونی دارد، زیرا بعضی از کشورها منافع خود را در نا امنی افغانستان جست‌وجو می‌کنند.
رییس جمهور در مورد تشویش‌های بعد از سال ۲۰۱۴ گفت که از سال ۲۰۱۴ هیچ تشویشی وجود ندارد. این تبلیغات خارجی‌ها است و می‌خواهند با این کارشان ما را مجبور و محتاج نشان بدهند.
حامد کرزی در رابطه به حملات راکتی پاکستان به خاک افغانستان، گفت که افغانستان به عمل باالمثل دست نمی‌زند، اما تلاش‌هایش را به‌خاطر پیدا کردن راه حلی از مجرای دیپلوماتیک ادامه می‌دهد و در این راستا اخیراً نامه‌یی به صدراعظم پاکستان نیز نوشته است.
رییس جمهور در مورد اینکه آیا دولت افغانستان در رابطه به موافقتنامه امنیتی و دفاعی با سازمان ملل متحد و سایر کشورهای مهم مشورت‌های کرده است، گفت که در این رابطه با تمام جهان در تماس هستیم، با کشور های که با امریکا روابط خوب دارند و یا ندارند، در تماس هستیم. با کشورهای روسیه و چین نه تنها در مورد پیمان امنیتی بلکه در مورد قرارداد ستراتیژیک نیز صحبت های داشتیم و خواستار موقف شان در این رابطه گردیدیم.
حامد کرزی به پاسخ سوالی که گفت‌وگوی‌های صلح پس از مسدودشدن دفتر قطر به کجا رسید، گفت که دفتر قطر که بنام امارت اسلامی گشایش یافت، دفتر طالبان نه بلکه توطئه بزرگ بیرونی علیه افغانستان بود.
حامد کرزی با اشاره بر این که هر کی در بیرون از کشور باشد، بی‌اختیار است، یکبار دیگر بالای طالبان صدا کرد که به خاک شان برگردند و صاحب اختیار در وطن خود شان شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.