در مراسم گرامی‌داشت از هشتمین سالروز شهادت استاد ربانی مطرح شد: ایـن‌بار کسـی در برابـر تقـلب کـوتاه نمـی‌آیـد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۹ سنبله ۱۳۹۸

از هشتمین سالروز شهادت پروفیسور استاد برهان‌الدین ربانی، شهید صلح، بنیادگذار و رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان روز گذشته بزرگداشت شد. در مراسمی که دیروز جمعه ۲۹ سنبله، در لویه جرگه برگزار شده بود، در آن هزاران تن از شهروندان، فرماندهان جهادی، سیاست‌مداران، وکلای پارلمان و دانشجویان اشتشراک کرده بود.
mandegarبه همین مناسبت، برخی از چهره‌های سیاسی و نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری نیز پیام فرستادند. در این میان، احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید مسعود و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پیامش گفته است که سالروز شهادت استاد ربانی را به بسته‌گان استاد، خانوادۀ جهاد و مقاومت و مردم افغانستان تسلیت گفته است.
آقای مسعود در پیامش نگاشته است که استاد ربانیِ شهید از معدود رهبران جهان اسلام بود که آمیزۀ فرهنگ‌، سیاست و تدین در کورۀ مبارزات، ایشان را به نماد سیاست انسانی، نُمود جهاد و نشان اخلاق و حلم مبدل ساخته بود.
به نوشتۀ این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: «استاد شهید طی بیش از نیم قرن در میدان جهاد و مقاومت، اعتدال را جانمایۀ مبارزات خود ساخت و هیچ‌گاهی به خشونت فکری یا عملی دست نیازید. بصیرت در رهبری، عقلانیت در سیاست و محشور بودن با مردم با زنده‌گی استاد چنان عجین شده بودند که ایشان را به محور اعتماد همگانی مبدل نموده بود».
در عین حال، داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این نشست گفت که استادِ ربانی شهید شخصیتی بود که در جایی اگر تصمیم اشتباه گرفته می‌شد، جرأت می‌کرد و به مردم می‌گفت که در همان قسمت فکر و تصمیم ما اشتباه بود.
همه‌ساله محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی به مناسبت سالرزو شهادت استاد ربانی پیام می‌فرستاد، اما امسال ارگ پیامی به این مناسبت نداشت. در همین حال، داکتر عبدالله در این مراسم محمداشرف غنی را مخاطب قرار داد و گفت: «با پیام نفرستادن به مناسبت سالروز شهادت استاد ربانی، چیزی از محبوبیت او در دل مردم در شرق و غرب افغانستان کم کرده نمی‌توانی، بلکه چهرۀ منفور خود را به مردم نشان می‌دهی».
آقای عبدالله در بخشی از سخنانش از افزایش تلفات غیرنظامی در جریان عملیات‌های نیروهای امنیتی انتقاد کرد. رییس اجرایی گفت که نیروهای امنیتی در جریان عملیات باید به زنده‌گی غیرنظامیان توجه جدی کنند. او از مسوولان نهادهای امنیتی خواست تا تدابیر جدی برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در جریان عملیات‌های نظامی را روی دست گیرند.
داکتر عبدالله در حالی از افزایش تلفات غیرنظامیان در جریان عملیات‌ نیروهای امنیتی انتقاد می‌کند که دو روز پیش در یک حملۀ هوایی نیروهای خارجی بر یک جنگل جلغوزه در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار، ۳۰ کارگر این جنگل کشته و ۴۰ کارگر دیگر زخمی شدند.
رییس اجرایی در بخشی از سخنانش به پروسۀ صلح اشاره کرد و گفت، با آنکه چند روز محدود به برگزاری انتخابات نمانده، اما بحث انتخابات جدا است؛ صلح اولویت مردم افغانستان است و در این زمینه صدای واحد دارند. آقای عبدالله می‌گوید که اولین قربانی حملات تروریستی انتحاری شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور بوده و از آن زمان تا امروز مردم افغانستان در راه مبارزه با القاعده قربانی می‌دهند.
رییس اجرایی تلویحاً محمداشرف غنی را متهم به قرار گرفتن در برابر تلاش‌های صلح کرد و بیان داشت: «هر کسی که در برابر منافع ملی کشور قد علم کرده و به خاطر چوکی ایستاده‌گی می‌کند، صلاحیت رهبری مردم افغانستان که در راه مبارزه با تروریسم قربانی داده‌اند را ندارد. کسی که در برابر صلح باعزت و قابل قبول و پایدار برای مردم افغانستان صدای دیوانه‌گی خود را بلند می‌کند، صلاحیت رهبری این کشور را ندارد».
در سوی دیگر، صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه و فرزند ارشد استاد ربانی در این مراسم بیان داشت که اساسی‌ترین کار برای به موفقیت رساندن روند صلح، شکل‌گیری اجماع ملی در داخل نظام و کشور است. او اما افزود که تا کنون گام‌های موثری در این راستا از سوی حکومت برداشته نشده است.
آقای ربانی به این باور است، کسانی که تلاش می‌کنند از روی «عقده و یا نادانی»، میان مبارزات امروز و دیروز مردم افغانستان تفکیک قایل شوند، در حقیقت به «تروریسم مشروعیت می‌بخشند و به خون شهدای دیروز و امروز توهین می‌کنند.» به گفتۀ آقای ربانی، جنگ امروز علیه تروریسم، «فصل دوم مقاومت» مردم افغانستان است.
آقای ربانی نیز به مانند رییس اجرایی از کسی نام نبرد، اما تلویحاً به ارگ و شخص محمداشرف غنی اشاره کرد و گفت که عده‌یی در رهبری حکومت از قضیۀ صلح برای کمپین‌های انتخاباتی استفاده کرده و می‌کنند. آقای ربانی از جامعۀ جهانی خواست تا با قضیۀ صلح افغانستان به گونۀ «سطحی» برخورد نکنند، در غیر آن، «پیامدش همان خواهد بود که پس از شکست کمونیسم در افغانستان رخ داد.»
صلاح‌الدین اضافه کرد: پس از شکست کمونیسم در افغانستان، جامعۀ جهانی به هُشدارهای دولت اسلامی افغانستان در قبال تروریسم برخورد سطحی و ناسنجیده کرد که نتیجۀ آن، برهم خورد ثبات و امنیت نظام بین‌المللی بود. او همچنان اظهار داشت که تهدیدهای ناشی از تنش‌های سمتی، قومی و مذهبی کمتر از تهدیدهای تروریسم نیست.
رییس جمعیت اسلامی افغانستان در بخشی از سخنانش به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و به کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی هشدار داد، در صورتی که جلو تقلب در انتخابات را نگیرند و با این مسأله برخورد جدی نکنند، مسوولیت «فاجعه‌یی که رُخ خواهد داد» به دوش آنان خواهد بود.
او کمیشنران کمیسیون‌ها انتخاباتی را مخاطب قرار داد و افزود: «اگر جلو تقلب گرفته نشود و با تقلب برخورد جدی صورت نگیرد، مطمیناً این بار کسی کوتاه نمی‌آید. در فاجعه‌یی که فردا در افغانستان رُخ بدهد، مسوول و پاسخ‌ده در برابر قانون، تاریخ و مردم شما خواهید بود».
محمدکریم خلیلی رییس شورای عالی صلح در این مراسم بیان داشت که استاد ربانی چهرۀ شناخته شده در میان همه کشورها هم از نگاه علمی و هم از نگاه مجاهدت و سیاسی و رهبری می‌باشد. آقای خلیلی افزود که او یکی از استوانه‌های جهاد و مقاومت بود. به گفتۀ او، همه مجاهدان را در دورۀ مقاومت، استاد ربانی دلداری می‌داد.
رییس شورای عالی صلح اظهار داشت که در شورای عالی صلح به این نتیجه رسیده‌اند که همه مردم افغانستان تشنۀ صلح اند و حتا آنانی که در خارج زنده‌گی می‌کنند، خواهان صلح اند تا به کشور برگردند. او بیان داشت که هرگاه نیازمندی مردم به صلح بیشتر شود، خاطرۀ استاد شهید جاودانه‌تر خواهد شد. آقای خلیلی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری خواست تا پس از پیروزی بیشترین توجه‌شان را به ختم جنگ و برقراری صلح داشته باشند.
گفتنی است که استاد پروفیسور برهان‌الدین ربانی در ۲۹ سنبله سال ۱۳۹۰ خورشیدی در پی بم‌گذار انتحاری که خودش را پیام‌آور صلح از سوی طالبان معرفی کرده بود، شهید شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.