وعـده‌های سـرخرمـن محمـداشرف غنـی بهسـازی دریـای کـابل به کـجا رسیـد؟

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۵ اسد ۱۳۹۸

وحید عمر، مشاور ارشد محمداشرف غنی سه ماه پیش در صفحۀ فیسبوکش عکسی از خود و آقای غنی را گذاشت و در شرح آن نوشت که با آقای غنی در «کافی‌شاپ» ارگ به صورت تصادفی سر خورد. آقای عمر افزود که قرار بود با آقای غنی قصه کند و غذا بخورد، اما آقای غنی مجلس شخصی‌شان را رسمی ساخت و برنامۀ بهسازی رودخانۀ کابل را برایش شرح داد. یادداشت وحید عمر حاوی این پیام بود که محمداشرف غنی برای بهسازی، پاک‌کاری و تغییر نمای رودخانۀ کابل برنامه دارد.
mandegarوحید عمر آن عکس را در پی طغیان رودخانۀ کابل ناشی از باران‌های موسومی نشر کرد. طغیان رودخانۀ کابل سه-چهار ماه پیش خسارات شدید مالی به باشنده‌گان اطراف این رودخانه وارد کرد. به دنبال آن، آقای غنی از مناطق آسیب‌دیده دیدن کرد و وعده سپرد که حریم غصب شدۀ رودخانۀ کابل را تصفیه می‌کند. چند روز پس از آن، آقای غنی در جلسۀ کابینه به وزارت‌های انرژی و آب، ترانسپورت، شهرسازی و اراضی و شهرداری کابل دستور داد که مرحلۀ دوم پروژۀ مدیریت رودخانۀ کابل را به صورت «فوری» آغاز کنند.
اکنون حدود سه ماه از این وعده محمداشرف غنی به شهروندان کابل می‌گذرد، اما هیچ تغییری در نما و اطراف رودخانۀ کابل به میان نیامده است. مشاهدات روزنامۀ ماندگار از بخش‌های این رودخانه می‌نمایاند که هیچ یک از وعده‌های سه ماه پیش رییس حکومت به منصۀ اجرا در نیامده است. چنین به نظر می‌رسد که وعده‌ها و دستورهای محمداشرف غنی به مسوولان وزارت‌خانه‌ها و شهرداری کابل برای تصفیه، بهسازی و استحکام‌کاری اطراف رودخانۀ کابل، وعده‌ها و دستورهای «سرخرمن» بوده است.
مشاهدات روزنامۀ ماندگار نشان می‌دهد که هنوزهم بخش‌های زیادی از حریم رودخانۀ کابل غصب شده و کسی تا هنوز برای بازپس‌گیری آن اقدام نکرده است. غصب حریم رودخانۀ کابل سببِ کوچک شدن رودخانه و بلند رفتن آب در فصل باران شده و همه‌ساله خسارات فراوانی به مردم وارد می‌کند. ساخت‌وسازهای خودسر در اطراف رودخانۀ کابل سبب بیشتر شدن حجم کثافات در این رودخانه نیز شده است. حجم کثافات و زباله‌های در دل رودخانۀ کابل هر روز بیشتر می‌شود و به آلوده‌گی محیط‌زیست در پایتخت می‌افزاید. شهرداری کابل و در مجموع نهادهای مرتبط به مبارزه با تهدیدات محیط‌زیستی نه‌تنها که حریم رودخانه را از چنگ غاصبان بیرون نکرده اند، بلکه در قسمت پاک‌کاری و نگهداری رودخانه از کثافات نیز غفلت ورزیده و کاری انجام نداده اند.
در سال‌های گذشته بارها و به کرات برای بهسازی، پاک‌کاری و استحکامات رودخانۀ کابل از سوی نهادهای حامی افغانستان کمک شده، اما معلوم نیست این پول‌ها کجا می‌شوند؟ کسی حاضر نیست پاسخ بدهد که کمک‌های مالی برای تغییر نما و بهسازی رودخانۀ کابل کجا شد؟ در سنبلۀ سال ۹۷ موافقت‌نامۀ پروژۀ «تغییر نمای اطراف رودخانۀ کابل» در حضور داشت دو رهبر حکومت از سوی وزیر مالیه و شارژدافیر کشور آلمان در ارگ ریاست جمهوری امضا شد که هزینۀ آن را کشور آلمان به دوش گرفته بود. امروز که یازده ما از امضای آن می‌گذرد، هنوز مشخص نیست که بیش از ۱۸ میلیون یورویِ که آلمان برای تغییر نمای اطراف رودخانۀ کابل به دولت افغانستان پرداخت، چه شد و در کجا هزینه گردید؟
رهبران حکومت وحدت ملی در نزدیک به پنج‌سال حکومت‌شان وعده‌های فراوانی به مردم سپرده اند که اکثر آن جامۀ عمل نپوشیده اند. در کنار این، رهبری حکومت به دلیل ضعف و ناتوانی، همچنان تلاش کرده دست‌آوردهای حکومت‌های پیشین را نیز به خود برچسب بزنند. مردم در پنج‌سال گذشته، رهبری ضعیف و آلوده با فساد و ریای رهبری حکومت وحدت ملی را به چشم سر دیدند و با گوشت و پوست و استخوان لمس کردند و می‌دانند که توقع از این حکومت، عبث و بیهوده است. اما حداقلِ انتظار مردم از حکومتِ چند روزۀ محمداشرف غنی و در مجموع حکومت وحدت ملی این است که در صورتی که نمی‌توانند کاری انجام دهند، یقین کاذب و دروغین برای‌شان خلق نکنند. شعارهای انتخاباتی این روزهای تیم آقای غنی آکنده از یک عالم پیام‌های توسعه‌یی و بازسازی است، اما اگر مشت نمونۀ خروار، تنها وعده‌های همه‌سالۀ آقای غنی برای بهسازی رودخانۀ کابل را به صورت مفصل بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که آقای غنی تلاش دارد برای یک دورۀ پنج‌سالۀ دیگر نیز مردم افغانستان را «پشت نخود سیاه» بفرستد!

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.