دونالد ترامپ: در صورت امکان با طالبان توافق می‌شود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۶ اسد ۱۳۹۸

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحدۀ امریکا روز گذشته با مشاوران ارشد کاخ سفید در پیوند به هشت دور گفت‌وگوی هیأت این کشور با طالبان صحبت و مشوره کرده است. بربنیاد گزارش‌ها، در این جلسه مقام‌های ارشد امنیتی و سیاسی امریکا از جمله وزیر دفاع، وزیر خارجه، جان بولتون، مشاور امنیت ملی و زلمی خلیل‌زاد، رییس هیأت گفت‌وگو کننده با طالبان و فرمانده ستاد مشترک ارتش امریکا نیز حضور داشتند.
mandegarپس از این جلسه آقای ترامپ در حساب توییترش نوشت که این دیدار به خوبی گذشت و او امیدوار است در صورت «امکان» با طالبان به توافق برسند. هرچند آقای ترامپ بیشتر از این در مورد این جلسه چیزی ننوشته، اما در بیانیه‌یی که از سوی کاخ سفید به نشر رسیده، آمده است که گفت‌وگوی ترامپ با مشاورانش در بارۀ مذاکرات صلح با طالبان و آشتی ملی در افغانستان و درعین حال، نحوۀ خروج نیروهای امریکایی از این کشور بوده است.
مایک پمپیو، وزیر خارجۀ امریکا نیز در بیانیه‌یی نگاشته است که دولت امریکا در رابطه و همکاری نزدیک با دولت افغانستان به رسیدن به توافق صلح جامع متعهد است. آقای پمپیو افزوده است که امریکا خواستار کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس است تا اطمینان پیدا کند که خاک افغانستان دیگر برای تهدید امریکا یا متحدانش مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و مردم افغانستان در کنار هم برای رسیدن به صلح تلاش خواهند کرد.
در عین حال، یک روز پیش از دیدار ترامپ با مشاورانش، یک سناتور امریکایی از احتمال توافق میان امریکا و طالبان ابراز نگرانی کرده و آن را خطری برای منافع این کشور در جهان خوانده است. لیندزی گراهام، در اظهاراتش، توافق امریکا با طالبان را بدتر از توافق برجام با ایران خواهند. لیندزی گراهام بیان داشته است: «این‌که طالبان را مأمور کنترل گروه‌های تندرو دیگر مانند داعش و القاعده بسازیم، اشتباه بزرگتر از توافق هسته‌یی اوباما با ایران است». او توافق طالبان و امریکا را «دستورالعمل فاجعه» خوانده و اظهار امیدواری کرده که تصمیم رییس‌جمهور امریکا در هر توافق صلح با طالبان تصمیمی درست در برابر نیروهای «اسلام‌گرای تندرو» باشد.
این سناتور امریکایی گفته توافقی که قرار است میان امریکا و طالبان صورت گیرد، توانایی‌های ضدتروریستی امریکا در خاک افغانستان را تضعیف می‌کند و این نمی‌تواند توافقی برای صلح باشد. او گفته است که این توافق فقط راه را برای حمله دیگری به خاک امریکا یا منافع این کشور در سراسر جهان هموار می‌کند. به گفتۀ لیندزی: «با آنکه سربازان امریکایی نقش پولیس را ندارند، اما آن‌ها در خط مقدم دفاع از امریکا در برابر ظهور مجدد گروه‌های تندرو اسلام‌گرا هستند که آرزوی حمله به خاک امریکا را دارند». این سناتور به دونالد ترامپ توصیه کرده که از دورۀ حکومت اوباما درس بگیرد و از او خواسته است تا در بارۀ تصمیمش بیشتر فکر کند و به مشاوران امنیتی‌اش گوش دهد.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که نماینده‌گان امریکا و طالبان پس از هشت دور گفت‌وگو برای پایان جنگِ افغانستان، سرانجام به توافقی دست یافتند. متن توافق‌نامه هنوز همه‌گانی نشده، اما بربنیاد گزارش‌ها، متن این توافق‌نامه به حکومت افغانستان نیز سپرده شده است. گفته می‌شود تا روزهای دیگر امریکا و طالبان این سند را امضا کرده و پس از آن، یک اعلامیۀ مشترک نشر می‌کنند. پیش از این، ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی اعلام کرده است که همزمان با توافق امریکا با طالبان، ایالات متحدۀ امریکا با حکومت افغانستان نیز یک توافق‌نامه امضا خواهد کرد. یکی از سخنگویان ریاست اجرایی به رسانه‌ها گفته بود که در این توافق به استقلال دولت افغانستان تأکید خواهد شد و این‌که دولت به عنوان یک دولت مشروع از مردم افغانستان نماینده‌گی می‌کند و در جریان مذاکرات امریکا و طالبان قرار بگیرد.
در عین حال، تلاش‌های اخیر امریکا برای رسیدن به توافق با گروه تندرو طالبان نگرانی‌های جدی را در افغانستان و بیشتر کشورهای جهان به همراه داشته است. بسیاری به این یقیق رسیده اند که امریکا پایش را از معرکۀ افغانستان بیرون می‌کشد و به طولانی‌ترین جنگ این کشور نقطۀ پایان می‌گذارد. از همین جهت، بیرون شدن سرابازان امریکایی از افغانستان، مردم و برخی از کشورهای همسایۀ افغانستان را نگران ساخته است. مردم افغانستان حکومت امریکا را ملامت می‌کنند که توافق با گروعی که در کشتار مردم این کشور دست دارد، وضعیت افغانستان را بدتر از پیش خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.