نیروهای داخلی قدرت خود را محک می‎زنند- اشرف‌غنی در طرح عملیات ذوالفقار نقش داشت

- ۱۱ حوت ۱۳۹۳

ارتش ملی، بزرگترین حملۀ خود علیه طالبان را بدون کمک نیروهای امریکایی و ناتو رهبری می‌کند؛ اقدامی که پیروزی ارتش را در درگیری‌های پیش رو در فصل بهار، نوید می‌دهد و ثابت می‌کند که این کشور می‌تواند بدون کمک خارجی با تروریستان مبارزه کند.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، نیروهای افغانستان به آرامی در حال پیشروی در روستایی در ولایت هلمند بوده و همزمان نیروهای ویژه حملات mnandegar-3شبانه‌یی را در این منطقه اجرا می‌کنند. نیروهای زمینی نیز در سراسر مزارع خشخاش که طی سال‌های اخیر منبع مهم مالی شبه‌نظامیان بوده، در حال پیشروی هستند.
این در حالی است که نیروهای امریکایی و انگلیسی بزرگترین شکست‌های خود را در این منطقه متحمل شده‌اند.
این منطقه پیشتر توسط نیروهای خارجی از طالبان بازپس گرفته شد، اما مجدداً به دلیل کمبود تجهیزات و مهارت نیروهای داخلی به کنترل شبه‌نظامیان طالبان درآمد. اکنون این حملات برای اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان که متعهد به از بین بردن این سیکل معیوب شده، آزمایشی سرنوشت‌ساز محسوب می‌شود.
نکته جالب این که خود غنی شخصاً در طرح‌ریزی برای این حمله که «ذوالفقار» نام داشته و از ۱۰ فبروری آغاز شده، نقش داشته است.
این در حالی است که غنی در اواخر ماه جاری به منظور جلب حمایت‌های نظامی بیشتر امریکا به ویژه حملات هوایی به واشنگتن سفر خواهد کرد.
در همین حال، یکی از دیپلمات‌های امریکایی که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: این عملیات به شدت مهم است. این عملیات به منزله تلاش غنی برای نشان دادن توانایی نیروهای افغانستان در رهبری و اجرای حملات، به کنگره و دولت امریکاست.
مقامات امریکایی و افغانی همچنین معتقدند، نیروهای امنیتی محلی مدت‌هاست که ثابت کرده‌اند می‌توانند جنگ علیه طالبان را بدون کمک نیروهای زمینی خارجی رهبری کنند.
در حال حاضر ۱۳ هزار نیروی خارجی در افغانستان حضور دارند؛ نیروهایی که تعداد آنها از ۱۴۰ هزار تن در سال ۲۰۰۹ به رقم کنونی کاهش یافته است.
با این حال فرماندهان امریکایی به نیروهای داخلی در هلمند مشاوره داده و به آنها برای برنامه‌ریزی این حمله کمک کرده‌اند اما نکته مهم عدم شرکت و حضور نیروها و سربازان امریکایی در این حمله است.
گفته می‌شود در حال حاضر نیروهای امنیتی قسمت‌های وسیعی از این منطقه را که برای بیش از یک دهه مأمن شبه‌نظامیان بوده، پاکسازی کرده‌اند. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که تعداد تلفات شبه‌نظامیان به مراتب بیشتر از تعداد تلفات نیروهای دولتی است.
در همین حال ارتش افغانستان پیشتر در روز جمعه اعلام کرده بود که منطقه «سنگین» که ماه‌ها محل درگیری‌های شدید شبه‌نظامیان و نیروهای امنیتی افغانستان بود، کاملاً پاکسازی شده است.
جنرال محمد سالم احساس از مقامات وزارت داخله در مصاحبه‌ای تلفنی با آسوشیتدپرس اعلام کرده بود که در نبرد منطقه سنگین ۳۸۵ شبه‌نظامی کشته شده‌اند که ۳۱ تن از آنها فرمانده بودند.
در همین حال شنیده‌ها حاکی از آن است که مقامات دولت افغانستان دیدارهای خود با رهبران محلی را به منظور ساخت مدارس، بیمارستان‌ها، پاسگاه‌های پولیس و دادگاه جدید در این آغاز کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.