احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکردهاند.
گزارشگر:حــامد علمی - ۲۸ اسد ۱۳۹۸
بخش چهلودوم
مصاحبههای رادیویی
مصاحبۀ رادیویی در اوایل دهۀ سومِ قرن بیستمِ میلادی در بریتانیا رایج گردید. در اوایل مردم به این معتقد بودند که تنها صاحبنظران و اشخاصِ بارسوخ باید مصاحبه شوند که در آن هنگام مصاحبه به شکلِ بحث بود و بعدتر مجری پیـدا کرد. اما امروز مصاحبهها بخش اعظمِ برنامههای رادیویی را تشکیل میدهند و در تمام رادیوها مصاحبهها با مصاحبهشوندهگان صورت میگیرد.
صاحبنظرانِ رسانهها به این نظر اند که وجه مثبتِ پوشش خبری رادیو، سرعت و تعددِ آن است و مصاحبه یکی از بهترین وسایلِ دریافت خبر به شمار میرود و اخباری که از طریق مصاحبهها به دست میآید، علاقهمندانِ فراوان پیدا نموده و برنامــههای خبری را اعتبارِ بیشتر میبخشد.
مصاحبهها به نشراتِ رادیوها رنگ و تنوع بهتر بخشیده، کارشناسان و صاحبنظرانِ بیشتری در دسترس قرار گرفتهاند که مصاحبهکننده و مسؤولینِ رسانههای صوتی با استفاده از این نوع مصاحبه، ابتکاراتِ فراوانی را بهکار برده و همگام با تکنالوژی به پیش میروند. علاوتاً بهطور متداوم نرمافزارهای فراوان در خدمتِ این نوع رسانه قرار دارد.
مصاحبههای رادیویی بر اساس نحوۀ نشر، به دو دستۀ نشر مستقیم و ثبتی تقسیم شدهاند و به همین ترتیب بر اساس محل ثبت در استدیو و خارجِ استدیو دستهبندی شده که هریک از آنها را بررسی میکنیم.
مصاحبههای رادیویی برای نشر مستقیم
مصاحبههای نشر مستقیم در رادیوها، یکی از عامترین شیوههای مصاحبه است که هر رادیو آن را روزانه اجرا مینماید و بسا برنامههای رادیویی کلاً از مصاحبههای نشر مستقیم تشکیل شده است.
در این نوع مصاحبهها، مصاحبهکننده میتواند حضوری یا از طریق خط تلیفون مصاحبه انجام دهد و روی موضوعاتِ مختلف صحبت کند. همچنان میزهای مدورِ رادیویی یا بحثهای رادیویی نیز از طریق
نشر مستقیم انجامپذیر است.
مصاحبهکننده در نشرات مستقیم رادیویی، اصول و قواعدی را باید مد نظر گیرد که در مباحثِ قبلی روی آن صحبت شده و نیز بداند که برای مصاحبه یک سلسله پرسشها را روی کاغذ یادداشت نماید تا در طرح سوالات یا رساندنِ مصاحبه به هدف دچار مشکل نشود. مصاحبهکننده چون با مصاحبهشونده نمیتواند تماس چشمی برقرار کند، باید به نحوی سعی کند تا او را همراهی نماید اما این همراهی بسیار ماهرانه صورت میگیرد و از تولید صداهایِ مشکوک و گنگ خودداری میشود.
در مصاحبههای رادیویی نشر مستقیم، مصاحبهکننده یا تهیهکنندۀ برنامه باید قبل از مصاحبه، موضوع و وقتِ آن را برای مصاحبهشونده بازگو کند. اگر مصاحبهشونده شخصی بیتجربه باشد، بسیار امکان دارد که گفتوشنود به انجماد فکریِ وی منجر گردد که در این صورت مصاحبهکننده با طرح پرسش خارج موضوع، مصاحبه را از مسیرش موقتاً خارج ساخته دوباره به هدف برمیگرداند.
در بحثهای رادیویی همان اصولی مراعات میگردد که زیر عنوان «میز مدور» بیان گردید و در آن گفته شد که مراعات نمودن نوبت بین مهمانان ضروری است علاوتاً در بحث رادیویی، مجری بیطرفی کاملش را حفظ مینماید و از تعرضِ مهمانان بر یکدیگر جلوگیری میکند.
مصاحبهکننده سعی نماید که توازن در دیدگاهِ مهمانان مراعات شود و اگر متوجه گردید که نظراتِ یک مصاحبهشونده تعرض به مصاحبهشوندۀ دیگر است یا هتک حرمت صورت میگیرد، ماهرانه به قطع صحبتِ او اقدام نماید. به همین ترتیب، مصاحبهکننده مدافعِ کسانی خواهد بود که از طرف مصاحبهشونده مورد تعرض قرار میگیرند، اما این دفاع باید بسیار ماهرانه صورت گیرد.
در مصاحبههای مستقیمِ رادیویی، محل مناسبی که سروصدا در ماحول نباشد، باید انتخاب گردد و یا اگر مصاحبه در جریان یک مسابقۀ ورزشی، کارخانۀ تولیدی، کمپاینِ انتخاباتی و یا در بازار صورت میگیرد، باید مصاحبهکننده به شنوندهگان این حقیقت را بگوید تا آنها بدانند. از طرفی هم ممکن است مصاحبهکننده و یا مصاحبهشونده در جـریان مصاحبه هدفِ خشونت قـرار گــیرند و یا مزاحمان در مصاحبههایشان دخالت کرده و مجبور به پایان دادن مصاحبه شوند. بنابراین لازم است که مصاحبهکننده خاصیتِ تطابق با حالاتِ غیرمنتظره را داشته باشد.
اگر مصـاحبهکننـده یک مصاحبۀ انتقادی را انجام میدهد، مواظب گفتههای خود باشد که هدف تبلیغات قرار نگیرد و بگوید که نظر شخصیِ او نیست و به نقل قولهای مخالفین استناد نماید، اما در هر حالت توازن را در مصاحبه باید مراعات کند.
اگر مصاحبۀ مستقیمِ رادیویی در استدیو صورت میگیرد، باید مصاحبهکننده به آلات نشر و استدیو آشنایی کامل داشته باشد و حتیالوسع سعی کند تا مصاحبه نشرمستقیم را نیز ثبت نماید.
به خاطر بایدداشت که گفتوشنود برنامههای تفریحی شنوندهگانِ زیاد دارد و در این نوع مصاحبهها مصاحبهکننده علاوه بر هنرهای مسلکی، ذوق خوشطبعی نیز داشته باشد که در مصاحبه با مرحوم ظاهر هویدا در شمارههای قبلی خوانده شد.
مصاحبههای رادیویی ثبتی
مصاحبههــای ثبتی نیر مــانند مـصاحبۀ مستقیم، روی موضوعاتِ مختلف مـیباشد، اما در ایــن نــوع مــصاحبهها مصاحبهکننده و مصاحبهشونده راحتتر صحبت میتوانند و چون وقتِ ویراستاری آن زیاد است، عدهیی از مصاحبهکنندهگان چند سوال را که حیثیتِ گرمکننده را دارد، مطرح میکنند، ولی مواظب باید باشند که ویراستاری این نوع مصاحبهها دشوارتر است؛ چون احتمال حذف یک قسمتِ عمده و مهمِ مصاحبه وجود دارد و این حذف نمودن میتواند مشکلاتِ فراوانی را برای مصاحبهکننده و یا رسانه به بار آورد.
اگـر مصاحـبه از طریق خط تلیفون ثبت میگردد، چند خط تلیفون آزمایش و از بهترینِ آن استفاده شود. بنابراین علاوه بر خط تلیفون، مصاحبهکننده باید با تکنالوژی ویراستاری یا نرمافزارها آشنایی داشته باشد. اگر مصاحبه در بیرون از استدیو ثبت میشود، باید مانند سایر مصاحبهها مواظب سروصدای بیرون بود و در صورت امکان محل مناسبی برای ثبت انتخاب شود.
اگر مصاحبه رو در رو بود، مصاحبهکننده هنگام مصاحبۀ ثبتی تمام هنرهای مسلکی و آداب مصاحبه را به کار بَرد و حتیالوسع سعی نماید که زمانبندی مصاحبه را یادداشت نماید تا هنگام تهیۀ خبر یا ویراستاری از ضیاع وقت جلوگیری شود.
یکی از ویژهگــیهــای مصاحـبۀ ثــبتی رادیویــی ایــن اســت که مصاحبهکننده و مصاحبهشونده میتوانند گفتههایشان را تکرار نمایند و یا در صورت عدم درک مصاحبهشونده از پرسش مصاحبهکننده، پرسش را با طرحِ متفاوت ارایه کند. زمانی که مصاحبه تمام شد و ویراستاری آن صورت گرفت، بهتر است تا یک کاپی مکمل آن را به تهیهکننده یا مسؤول برنامه بسپارد و در قسمت نشر با وی صحبت کند.
Comments are closed.