خلیـل‌زاد در کابـل؛ توافـق صلـح در ابهـام

- ۱۰ سنبله ۱۳۹۸

امریکا و طالبان نهمین روز از نهمین دور مذاکرات صلح را در قطر بدون توافق نهایی پایان دادند.
‌ مسایل مورد بحث در جریان مذاکرات قطر شامل خروج نیروهای مسلح از افغانستان، یک آتش‌بس جامع، آزادی زندانیان و مذاکرات آتی درون افغانستانی بوده است.
mandegarدر حالی که برخی شرکت کنندهگان چون وحیدالله قاضی‌خیل، سخنگوی جبهه جدید ملی امیدوار است که گروه‌های فنی کاری از دو طرف به زودی به توافق دست می‌یابند، رویکرد کلی درباره احتمال دستیابی به یک توافق مثبت نیست.
در صورتی که توافق صلح امضا شود، مذاکرات بین افغانستانی بین طالبان و سایر جنبش‌های سیاسی آغاز می‌شود. طالبان تاکید دارد که مقام‌های افغانستان باید در مذاکرات نه به عنوان یک دولت بلکه به عنوان یک جنبش سیاسی شرکت داشته باشند.
مذاکرات صلح در سایه حملات بین طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان در کندز پایان یافته است.
در حالی که مسوولان مدعی شده که این حمله به صورت موفقیت‌آمیزی شکست خورده، اما نگرانی‌هایی از ادامه این حملات و درگیری‌ها وجود دارد و اینکه طالبان ممکن است فرصت تصرف این شهر را داشته باشد.
مذاکرات طالبان و امریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۹ در افغانستان برگزار شد. طالبان تهدید کرده که در این انتخابات اختلال ایجاد می‌کند اما دولت کابل وعده داده تا از این روند انتخاباتی و دموکراتیک حفاظت می‌کند.
در همین حال زلمی خلیلز‌اد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان دیروز اعلام کرد که برای مشورت با دولت به کابل می‌آید.
خلیل‌زاد در رشته توییت‌هایی همچنین نوشته‌است: «ما در آستانه یک توافقی هستیم که خشونت را کاهش داده و راه را برای افغان‌ها خواهد گشود تا برای مذاکرات در مورد یک صلح باعزت و پایدار و یک افغانستان متحد و با اقتدار که ایالات متحده، متحدینش و هیچ کشور دیگر را تهدید نکند، با هم بنشینند.»
هم‌زمان به گزارش بی.بی.سی به نظر می‌رسید دو طرف به توافق نزدیک هستند ولی در دو روز اخیر مشکلاتی میان نمایندهگان امریکا و طالبان به میان آمده ‌است.
طالبان گفته‌اند راضی نیستند، چون نمایندهگان امریکا می‌خواهند موارد و سوال‌های جدیدی را وارد گفت‌وگو ‌کنند.
دور نهم مذاکرات امریکا و طالبان ۳۱ اسد در دوحه آغاز شد و مدت ۱۰ روز ادامه داشت.
پیش از این مایک پومپئو، وزیر خارجه امریکا اظهار امیدواری کرده بود که دو طرف تا روز اول سپتامبر، یعنی همین دیروز به توافقی دست یابند.
از سویی، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا گفت در صورت رسیدن به توافق صلح با طالبان، نیروهای نظامی امریکا در یک منطقه افغانستان حضور خواهند داشت.
او به فاکس‌نیوز گفت پس از امضای توافق‌نامه با طالبان، شمار نیروهای امریکایی در افغانستان با کاهش حدود سی درصدی، به ۸۶۰۰ نفر خواهد رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.