«دولت‌ساز» و «ثبات و همگرایی» چقدر اخلاق دوران کمپاین را رعایت کرده‌اند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۳۰ سنبله ۱۳۹۸

قانون انتخابات افغانستان به نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری برخی خط‌های سرخ کشیده است تا در جریان کارزارهای انتخاباتی از آن عبور و عدول نکنند. این قانون به نامزدان اجازه نمی‌دهد تا از مکان‌ها، امکانات و منابع مالی دولتی به نفع شخصی در کمپاین استفاده کنند. البته همین قانون برخی امکانات را برای نامزدان مجاز دانسته که حدود و ثغور آن مشخص است و برای‌شان داده می‌شود.
mandegarدر ۵۵ روز کمپاین انتخابات ریاست‌جمهوری اما دیده می‌شود که نامزدانِ حکومتی به این قانون پای‌بندی نشان نداده و در ده‌ها مورد با دور زدن این قانون، کار دل خودشان را کرده‌اند. تیم «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی و «ثبات و همگرایی» به رهبری داکتر عبدالله بیشترین تخطی قانون انتخابات را در این مدت مرتکب شده‌اند. بربنیاد آخرین اطلاعات از کمیسیونِ شکایت‌های انتخاباتی، ۶۹ مورد شکایت و تخطی از قانون انتخابات در این نهاد ثبت شده که بیشترینِ شکایت از دو تیم حکومتی است. یک کمیشنر کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخابات دو روز پیش در یک نشست خبری در مورد محتوای این شکایت‌ها و تخطی‌ها گفت که «استفاده از منابع دولتی در کمپاین، حضور کارمندان دولتی در محافل کمپاین و یا تبلیغ این کارمندان به نفع یا ضرر یکی از نامزدان و نصب تصاویر نامزد در اداره‌های دولتی» است.
مشاهدات ما نیز نشان می‌دهد که تنها دو تیم حکومتیِ تکیه‌زده بر خزانۀ دولت، مرتکب تخلف و تخطی از قانون انتخابات شده اند. تیم دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی در مکان دولتی همایش انتخاباتی برگزار کرده و نیز از چرخ‌بال‌های دولتی برای رفت‌وآمد در همایش‌های ولایتی استفاده برده است. دو روز پیش این تیم یک همایش مردم در صحنِ حویلی ادارۀ امور برگزار کرد و ده‌ها تن را به این مکان فراخواند. در یک مورد دیگر، تیم آقای غنی محفل کمپاینی‌اش را در مرکز تعلیمی پولیسِ ولایت پروان برگزار کرد. این همایش توسط چرخ‌بالِ ارتش فیلم‌برداری و عکاسی شد. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، نشان می‌دهد که اعضای ستاد انتخاباتی آقای غنی با استفاده از چرخ‌بال‌های دولتی به ولایت‌ها سفر می‌کنند. همان روز در دروارۀ ورودی مرکز تعلیمی پولیس حملۀ انتحاری نیز صورت گرفت و یکی از زخمیان آن رویداد به تلویزیون طلوع گفت که برگزار کننده‌گان همایش دولت‌ساز در ازای اشتراکش برای او، ۵۰۰ افغانی وعده داده بودند.
بربنیاد قانون، رییس حکومت در صورت نامزد بودن در انتخابات ریاست‌جمهوری، شش ماه پیش از روز برگزاری انتخابات، نمی‌تواند در اداره‌های دولتی عزل و نصب انجام دهد. اما آقای غنی اما شماری از رییسانِ در وزارت‌های معادن و تحصیلات عالی را دو هفته پیش برکنار کرد و به جای آنان چهره‌های جدید گماشت. شماری از مشاوران آقای غنی نیز همه‌روز از طریق صفحه‌های اجتماعی در مدح او و مذمت نامزدان دیگر پُست می‌گذارند و در مواردی، حتا به نامزدان و حامیان آنان هتک حرمت می‌کند، اما آب از آب تکان نمی‌خورد. به تازه‌گی داوود سلطان‌زوی، مشاور ارگ در امور اقتصادی در نشست کمپاینی این تیم در چهارآسیابِ کابل رفته و به نفع این تیم سخنرانی و همایش برگزار کرده است. در تصاویری که از کمپاین سرور دانش، معاون دوم تیم انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسیده است، دیده می‌شود که دانش‌آموزان مکتب به صورت گسترده در این همایش فراخوانده شده اند. برخی از باشنده‌گان جاغوری هم شکایت داشتند که برخی از مقام‌های محلی در تبانی با تیم دولت‌ساز، برخی از مکتب‌ها را در همان روز بسته بودند.
شخص آقای غنی در یک محفل دیگر در ولایت ننگرهار اعتراف کرد که یکی از سناتورانِ انتصابی را به دلیل این‌که در برابر فضل‌الهادی مسلم‌یار خود را به ریاست مجلس سنا نامزد کرده بود، عزل کرد. آقای غنی به صراحت اعلام کرد که به آقای مسلم‌یار وعده سپرده بود که او را در رسیدن به ریاست مجلس همکاری می‌کند و این همکاری باعث شده تا در انتخابات مسلمیار با تیم دولت‌ساز همکاری داشته باشد. کمیسیون انتخابات برای نامزدان اجازۀ مصرفِ نزدیک به ۴۵ میلیون افغانی را داده است، اما همایش‌های مردمی برگزار شده از سوی تیم دولت‌ساز و ثبات و همگرایی و نیز اعلانات تلویزیونی و اشتهارهایی که از این دو نامزد در سراسر شور نصب شده، نشان می‌دهد که نامزدان بیشتر از این مقدار پول مصرف کرده اند؛ در حالی که مصارف‌شان به کمیسیون‌های انتخابات نیز گزارشی تا هنوز نداده اند.
تاهنوز هیچ یک از نامزدان گزارش مصارف مالی‌شان را به کمیسیون‌های انتخابات نسپرده اند. در این قسمت انگشت انتقاد بیشتر از هر کسی، به سوی نامزدان حکومتی دراز است. نامزدان حکومتی باید حساب بدهند که پول‌های گزارفِ کمپاینی را از کجا فراهم کرده اند؟ این‌ها و در مجموع نامزدانی که مصارف کمپاینی‌شان سقف قانونی را دریده است، باید حساب بدهند. استفاده از منابع دولتی هم غیرقانونی و هم غیراخلاقی است. نامزدانی که ادعای ادرۀ مملکت را دارند در کارزارهای انتخابات صداقت‌شان را به مردم نشان بدهند. به قول احمدولی مسعود یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری «سیاست یک امر شریفانه و اخلاقی است» و در صورتی که سیاست‌مداران و مدعیان مدیریت مملکت، اخلاق و شرافت سیاسی‌شان را در مرحلۀ کمپاین به مردم نشان ندهند، از مردم رأی نخواهند آورد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.