نهادهای ناظر: آمـار کمیسیـون انتخـابات از انتقـال مـواد انتخـاباتی به ولسـوالی‌هـا واضـح نیست

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۳۱ سنبله ۱۳۹۸

گزارش‌ها می‌رساند در حالی کمتر از یک هفته به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ۶ میزان باقی مانده است، مواد حساس انتخاباتی به ۲۶۷ ولسوالی نرسیده است.
در همین حال، مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که مواد حساس را به ۱۲۷ ولسوالی انتقال داده است، اما انتقال مواد تا تاریخ ۵ میزان به سایر مراکز انتخابات جریان دارد.
mandegarمسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که مواد حساس انتخاباتی به ۱۲۷ ولسوالی کشور انتقال یافته است و به مراکز باقی مانده تا تاریخ پنجم میزان انتقال می‌یابد. کمیسیون انتخابات می‌گوید که تأمین امنیت مراکز رأی در ولایت‌های کشور از چالش عمدۀ فرا راه کمیسیون انتخابات است.
عزیز ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که ۴۳۱ مرکز رأی به دلیل نبود امنیت در روز انتخابات مسدود می‌باشد و ۴ هزار ۹۴۱ مرکز در روز انتخابات باز می‌باشد.
آقای ابراهیمی می‌گوید که کمیسیون انتخابات ۵ هزار مرکز را برای برگزاری انتخابات پیش‌بین بود، اما به دلیل تهدید‌های جدی امنیتی، نیروهای امنیتی از تأمین امنیت، ۴ هزار ۹۴۱ مرکز اطمینان داده‌اند.
او گفت چالش‌هایی در روند استخدام افراد در ولایت‌ها وجود داشت که بر طرف شده و در ۹ هزار و ۵۰۰ مرکز رأی‌دهی روند استخدام افراد تکمیل شده است.
گزارش‌های منتشر شده در برخی از رسانه‌های داخلی و بیرونی اما از نرسیدن مواد حساس انتخاباتی به چندین ولسوالی خبر می‌دهند؛ در حالی کمتر از یک هفته به برگزاری انتخابات باقی‌مانده است، انتقال مواد حساس انتخاباتی به ۲۶۷ ولسوالی هنوز صورت نگرفته است. کمیسیون انتخابات از رسیدن مواد حساس انتخاباتی به از مجموع ۳۸۷ ولسوالی که در آن انتخابات برگزاری می‌گردد، به۱۲۷ ولسوالی خبر می‌دهد.
مواد حساس شامل، برگه‌های رأی‌دهی، دستگاه بایومتریک، جدول نتایج آرا و فهرست رأی‌دهنده‌گان و دفتر شکایات انتخاباتی می‌شود، قرار است که انتقال مواد حساس انتخاباتی از ولسوالی‌‎ها به مراکز رأی‌دهی به قریه و قصبات انتقال یابد.
کمیسیون انتخابات از باز بودن ۴۹۴۱ مرکز رأی‌دهی در روز انتخابات اطمینان داده است.
انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان سال جاری در حالی برگزار می‌گردد که در بیش از ۲۰ ولسوالی به دلیل تهدید‌های امنیتی و نبود حاکمیت دولت انتخابات را برگزار نمی‌گردد. نهادهای پژوهشی مانند سیگار یا سر مفتش خاص امریکا در امور باز سازی افغانستان در گزارشی که در ماه نوامبر نشرکرد آمده است که طالبان به ۱۰ ولسوالی حاکمیت دارد و ۳۹ ولسوالی دیگر تحت نفوذ این گروه قرار دارد.
همچنان ۱۳۲ ولسوالی دیگر در حالت جنگ قرار دارد که در مجموعه ۲۴ درصد از نفوس افغانستان را در بر می‌گیرد و نردیک به ۵۰ درصد خاک افغانستان را در بر می‌گیرد.
حملات اخیر طالبان به ولایت‌های کندز، تخار و بغلان همچنان بدخشان این نگرانی را افزایش داده است که ممکن به دلیل تهدید‌های آنی دولت نتواند در بیشتر مراکز که فهرست شده است، انتخابات را برگزار کنند.
پیش از این برخی از کمیشنران کمیسیون انتخابات در رابطه به فهرست مراکز رأی‌دهی که از طرف نیروهای امنیتی به این نهاد فرستاده شده بود، ابراز نگرانی کردند.
برخی از نهادهای ناظز انتخاباتی نیز می‌گویند که روند انتقال مواد حساس انتخاباتی در مطابقت با زمان‌بندی صورت نگرفته است و آماری که کمیسیون انتخابات از انتقال مواد انتخاباتی به ولسوالی‌ها ارایه می‌کند؛ واضح نیست.
حبیب‌الله شینواری، مسوول برنامه‌های نهاد دیدبان انتخابات و شفافیت (ایتوا) می‌گوید که چالش ناامنی در شماری از ولسوالی‌ها سبب شده است که انتقال مواد انتخاباتی با تعلل از زمان تعیین‌شده انتقال داده شود.
آقای شینواری می‌گوید که این نهاد به علت مشکلات امنیتی و دشوار گذر بودن مسیرهای مواصلاتی شماری از ولسوالی‌های دوردست از انتقال مواد حساس انتخاباتی طی پنج روز آینده به تمام ولسوالی‌ها نگرانی دارد؛ زیرا وضعیت امنیتی در بیشتر ساحات کشور در حال تغییر است، امروز ممکن انتقال مواد حساس انتخاباتی در ولسوالی‌یی به صورت زمینی ممکن باشد، اما فردا به اندک تغییر این موضوع نیز تغییر می‌کند، اما تغییر پلان در چگونه‌گی انتقال این مواد، به این آسانی گرفته نمی‌شود.
از سویی هم، وزارت دفاع کشور از تأمین امنیت مراکز انتخابات در روز انتخابات اطمنان داده است.
روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع ملی می‌گوید که تمامی آماده‌گی‌های لازم امنیتی از سوی نیروهای دفاعی، امنیتی و کشفی برای تمام مراحل روند انتخابات گرفته شده و هیچ نوع سکته‌گی‌یی در این مراحل پیش نمی‌آید.
او تأکید کرد که در این روند نیروهای خارجی نیز نیروهای امنیتی – دفاعی را همکاری می‌کند.
پیشتر نیز وزارت‌های امور داخله و دفاع ملی با نشر یک طرح امنیتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری کشور در تاریخ ۳۱ اسد، اعلام کردند که حدود ۷۲ هزار نیرو امنیتی، امنیت انتخابات را در چهار هزار و ۹۴۱ مرکز رأی‌دهی تأمین می‌کنند.
انتخابات ریاست‌جمهوری قرار است در ۶ میزان میان ۱۴ نامزد برگزار گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.