احمدولی مسعود نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در همایش حمایتی هزاران تن از مردم غور: به تقلب اجازه نمی‌دهیم و از رأی شما حراست می‌کنیم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۰۱ میزان ۱۳۹۸

به ادامۀ حمایت‌ها از تکت انتخابات وفاق ملی به رهبری احمدولی مسعود، دیروز دوشنبه، ۱ میزان هزاران تن از باشنده‌گان ولایت غور حمایت خود را از این تکت اعلام کردند.
باشنده‌گان ولایت غور با استقبال از اعضای رهبری تیم وفاق ملی به این ولایت، گفتند که تکت وفاق ملی پیشینۀ مبارزاتی پاک دارد و دارای برنامه می‌باشد. باشنده‌گان این ولایت افزودند که این تکت با برنامه است و آنان با «تمام تلاش» از این تکت حمایت می‌کنند.
mandegarهمزمان بااین، احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در میان هوادارانش در این ولایت گفت که ولایت غور یکی از سنگرهای مقاومت است و امروز برای «تجدید پیمان، تجدید برادری و تجدید دوستی» با مردم این ولایت آمده است.
آقای مسعود با اشاره به فقر و کمبود امکانات در این ولایت اظهار داشت که حالت مردم و شرایط زنده‌گی در این ولایت «رقت‌بار و قابل تأسف» است. او گفت که وعده‌های رهبران حکومت وحدت ملی برای بهبود زنده‌گی مردمِ این ولایت و سایر ولایت‌های هرگز عملی نشد.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که نامزدان حکومتی در زمان انتخابات و کمپاین‌‎های انتخابات وعده‌های بسیار گرم برای مردم می‌دهند؛ درحالی که مانند پنج‌سال گذشته، هیچ یکی از این وعده‌ها جامۀ عمل نخواهد پوشید. او گفت که به حال رهبران حکومت متأسف است که به مردمان مستحق غور از میلیاردها دالر کمک جهانی هیچ کار در خوری انجام نداده‌اند.
او خطاب به رهبران پیشین و کنونی حکومت گفت: «میلیاردها دالر کمک جهانی کجا شد؟ چرا در غور آبادی نشده؟ چرا بین غور و کابل و بین غور و هرات تفاوت فاحش و تصورنکردنی وجود دارد؟». آقای مسعود اضافه کرد که در گذشته غوری‌ها بر بخشی از جهان حکم‌روایی می‌کردند، اما این مردم در هجده سال گذشته از سوی حکومت مرکزی فراموش شده‌اند.
آقای مسعود بیان کرد که غور که از نقطه‌نظر تاریخی و فرهنگی جایگاه بلندی دارد، اما در بخش فرهنگی و توسعه‌یی برای این ولایت کار در خوری صورت نگرفته است. احمدولی مسعود بیان داشت که مردم او را میراث‌دار قهرمان ملی کشور می‌دانند، در حالی که در هجده سال گذشته کسان دیگری میراث‌دار او بوده‌اند، اما بار نخست است که او بلند شده تا از آدرس میراث قهرمان ملی صحبت کند و قدرت را به مردم بازگرداند.
رهبر تیم وفاق ملی با بیان این ‌که شهید مسعود همیشه از سلحشوری، عزت‌مندی، غرور و شجاعت مردم غور یاد می‌کرد، افزود که دیدن مردم ولایت غور یکی از آرزوهای او نیز بود. آقای مسعود با بیان این‌که از هر نوع آبادی و توسعه در ولایت غور حمایت می‌کند، به مردم این ولایت وعده سپرد که از وضعیت آنان غافل نخواهد بود. او اضافه کرد که برق و سرک اساسی‌ترین حق مردم افغانستان است و مردم غور نیز از این حق باید مستفید شوند.

mandegar«وفاق ملی در پی وحدت و همدلی»
احمدولی مسعود که نامزد تیم وفاق ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری است، می‌گوید که هیچ‌گاه هوس رسیدن به قدرت را نداشته و در سال‌های گذشته بارها برایش پیشنهاد عضویت در حکومت شده است، اما او سرباز زده است. به گفتۀ آقای مسعود: «به رهبران حکومت فعلی و پیشین گفتیم، تا زمانی که به سرنوشت مردم و کشور خود حاکم نشویم، کرسی‌های فرماشی را قبول نمی‌کنیم». او گفت که به نیابت از خانوادۀ شهید مسعود و به نیابت از مردم مجاهد سلسله کوه‌های هندوکش به ولایت غور آمده تا برادری، همدلی و وفاق ملی ایجاد کند.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان داشت که دوستی و برادری او با مردم غور تنها برای زمان کمپاین نیست، بلکه هدف اصلی او ایجاد وفاق، برادری و همدلی در هر زمان و هر گونه شرایط است. او به این باور است که اگر شیرازۀ وحدت ملی و وفاق ملی در بین مردم از بین برود، در این کشور چیزی باقی نخواهد ماند. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از مردم غور خواست تا گذشتۀ سیاسی نامزدان را مطالعه کنند و بعد از آن، وجدان و خدای خود را شاهد بگیرند و رأی بدهند.
به گفتۀ احمدولی مسعود: «یک فرد اگر به ظالم رأی بدهد، در ظلم شریک هست، اگر به فاسد رأی بدهد، شریک فساد است. اول ببینید کی برای‌تان وعده داد، اما عملی نکرد. کی برای‌تان دروغ گفت و وعده خلافی کرد. رهبران حکومت به شما دروغ می‌گویند. این‌ها باید بگویند که چرا جریان ساختِ بند برق در غور را متوقف کردند؟ چرا ساخت سرک در این ولایت را متوقف کردند؟ چه خدمتی به مردم غور انجام داده اند؟».
احمدولی مسعود در بخشی از سخنانش به مردم غور گفت که یا حرف می‌زند و عمل می‌کند و یا هیچ حرف نمی‌زند و وعدۀ دروغین نمی‌دهد. او گفت که اعضای تیم وفاق ملی ظرفیت دولت‌داری دارد، می‌خواهد سیاست و قدرت را به نسل جدید انتقال دهد و نیز ساختار «نظام ریاستی مطلق دیکتاتوری» را تغییر دهند. آقای مسعود در پیوند به چرایی تغییر ساختار نظام اظهار داشت: «تمام قدرت در پایتخت متمرکز شده و ولایت‌ها صاحب قدرت و صلاحیت دولتی نیستند. از کابل هم به ارگ ریاست‌جمهوری متمرکز شده و از داخل ارگ هم در دست یک فرد متمرکز شده است. یک فرد هرچه دلش خواست انجام می‌دهد. خودش همه‌کاره است. به همین دلیل هر کسی وقتی از کابل به ولایت‌ها گماشته می‌شود، خود را بادار مردم فکر می‌کند و خدمت‌گذار رییس‌جمهور؛ چرا؟ چون از سوی رییس‌جمهور تعیین شده. حرف ما این است که مردم خودشان والی و مقام‌های بلندپایۀ ولایت‌شان را انتخاب کنند. در این صورت، مردم در ولایت‌ها، خودشان حاکم سرنوشت‌شان می‌شوند؛ در آن‌صورت نه کسی می‌تواند ساخت‌وساز بندهای برق در این ولایت‌های‌تان را متوقف بسازد و نه ساختن سرک و شفاخانه را».
او از مردم خواست تا به کسانی رأی بدهند که تغییر ساختار نظام را در سرلوحۀ کارشان قرار داده‌اند و می‌خواهند قدرت و ثروت از کابل و از ارگ به ولایت‌ها تقسیم شود و قدرت فساد بار نیاورد. کسانی که تمام سیستم را به دست خود گرفته‌اند، می‌خواهند در کشور دیکتاتوری و استبداد حاکم باشد. او هشدار داد که نمی‌گذارد در انتخابات ریاست‌جمهوری تقلب شود و رأی مردم دزدی گردد.

چرا احمدولی مسعود؟
درعین حال، دکتور عبداللطیف نظری، معاون دوم تکت انتخاباتی وفاق ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری در این محفل در پیوند به این‌که چرا مردم باید به احمدولی مسعود رأی بدهند صحبت کرد. آقای نظری گفت که احمدولی مسعود برادر، میراث‌دارِ آرمان قهرمان ملی کشور می‌باشد و داعیه‌دار خطۀ جهاد و مقاومت و حافظ منافع کلان مجاهدین این سرزمین است.
آقای نظری افزود که سازش، معامله‌گری و درباری‌گری در کارنامۀ برادر قهرمان ملی کشور وجود ندارد. معاون تیم وفاق ملی می‌گوید که احمدولی مسعود یک فرد عدالت‌خواه است و تقوای سیاسی دارد. او بیان داشت که آقای مسعود در برابر ظالمان، تبعیض‌پیشه‌گان و ستم‌گران هیچ‌گاه سر خم نکرده و همواره به آرمان‌های مردم افغانستان ایستاده‌گی کرده و علم‌دار این روند خواهد بود.
دکتور لطیف نظری، تقوای مالی و پاک‌نفسی را یکی دیگر از ویژه‌گی‌های شخصیتی احمدولی مسعود خواند و گفت که نام‌های بسیاری از سیاست‌مداران و حتا برخی از رهبران جهادی در فهرست غاصبان زمین و زورگویان قرار دارد، اما در هیچ نقطه‌یی کسی شاهد نیست که در فهرست زورگویی و غصب زمین نام آقای مسعود وجود داشته باشد.
به گفتۀ او: «احمدولی مسعود به صلحی که در پشت درهای بسته، به صورت مشکوک و قومی و تنگ‌نظرانه باور ندارد، بلکه به صلح پایدار، در پرتو عدالت اجتماعی و مشارکت همه‌گانی باور دارد و بارها صدای خود را در رسانه‌ها و محافل سیاسی مطرح کرده است».
او بیان داشت که احمدولی مسعود طرح‌وارۀ حکومت غیرمتمرکز را روی دست دارد. آقای نظری اضافه کرد که بسیاری از مشکلاتی که امروز مردم افغانستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، حاصل نظام متمرکز و تمامیت‌خواه ریاستی است و در صورتی که تیم وفاق ملی پیروز شود، نظام سیاسی متمرکز به نظام صدارتی خواهد گرفت تا مشارکت اقوام و تصمیم‌گیری مشترک در آن تمثیل شود.
معاون تیم وفاق ملی می‌گوید، با آنکه بارها سران قدرت و تیم‌های بزرگ خواستند تا آقای مسعود را وارد تعامل کنند، اما احمدولی مسعود هیچ‌گاه و در هیچ مقامی تن به سازش نداد و خواست تا آدرس جهاد و مقاومت همچنان پا برجا و همیشه جاویدان بماند.
در سوی دیگر، گل‌زمان نایب، نمایندۀ مردم غور در مجلی نماینده‌گان در این محفل اظهار داشت که علی‌الرغم موضوع کمپاین انتخابات، آقای احمدولی مسعود و اعضای تیم وفاق ملی می‌خواستند از «میراث‌داران جهاد و مقاومت و از فداییان راه حق» در این ولایت از نزدیک ببینند. آقای نایب اظهار داشت که طرف‌دار قوام یافتن نظام مردم‌سالار در کشور است نه طرف‌دار به خطر مواجه شدن آن.
این نمایندۀ مردم غور از بی‌توجهی حکومت‌ پیشین و حکومت وحدت ملی به ولایت غور انتقاد کرد و گفت که رهبران حکومت وحدت ملی میلیون‌ها دالر را در کمپاین‌های انتخاباتی‌شان هزینه می‌کنند، اما وقتی مسألۀ برق و سرک در ولایت غور می‌شود، می‌گویند بودجه نداریم. آقای نایب اظهار داشت که مردم غور می‌خواهند در برنامه‌های توسعه‌یی حکومت سهیم باشند و در تصمیم‌گیری‌ها هم نقش داشته باشند.
انتخابات ریاست‌جمهوری قرار است به تاریخ ششم میزان ماه جاری برگزار شود. گفتنی است که پیش از این، هزاران تن از باشنده‌گان ولایت‌های لغمان، بدخشان، غزنی، هلمند، زابل و پروان در محافل جداگانه، حمایت‌شان را از تیم وفاق ملی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری اعلام کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.