چه‌گونه نابغه‌هایی کوچک بپروریم؟

گزارشگر:داکتر مهشید چایچی - ۱۹ دلو ۱۳۹۱

بخش دوم

نمایش بازی کنید
در سنین پیش از رفتن به مکتب، کودکان به‌طور طبیعی ذهن بسیار فعالی دارند و می‌توانند تصورات جالبی داشته باشند. اگر چه کودکان بازی‌های نمایشی را از سنین کمتر شروع می‌کنند، اما شکل‌گیری و تولد تصورات خیالی آن‌ها در واقع از ۳ تا ۵ سال شروع می‌شود.
آنها نقش قهرمان های خیالی، شاهزاده‌ها و پری‌ها را بازی می‌کنند و مانند آن‌ها لباس می‌پوشند و وانمود می‌کنند که خود آن‌ها هستند. این بازی‌ها علاوه بر این‌که برای کودک مفرح و سرگرم‌کننده هستند، به کودک نقش بازی کردن را می‌آموزند و مانند خواندن کتاب به کودک کمک می‌کنند اتفاقاتی را که در زنده‌گی واقعی به آن دسترسی ندارند، تجربه کنند.
مثلاً وقتی کودک شما موترک پلاستیکیِ خود را به یک موتر دیگر می‌کوبد و سپس با یک امبولانس سامان بازی، آن را به شفاخانه می‌رساند، یا وقتی هلیکوپترش را برای نجات یک حیوان سامان بازی که از صخره (کابینت آشپزخانه) سقوط کرده می‌فرستد؛ در واقع او دارد به روشی بی‌خطر، مدیریت بحران را یاد می‌گیرد و تمرین می‌کند. بازی‌های خیالی علاوه بر این می‌توانند به تقویت مهارت‌های کلامی هم کمک کنند، چون کودک سعی می‌کند درباره اتفاقات فکر کند و آن‌ها را به شکل داستان برای خود بازگو کند و در واقع، آن‌چه از شما و دیگران شنیده، تکرار می‌کند و می‌آموزد.
در اجتماع زنده‌گی کنید
یادگرفتن قوانین بازی با بودن در میان جمع دوستان و در واقع بازی‌های دسته‌جمعی، به رشد هوش اجتماعی کودک کمک می‌کند. خویشتن‌داری، شراکت، گفت‌وگو و مذاکره با دیگر کودکان به کودک مهارت‌های ارتباطی‌یی را که در آینده لازم دارد، یاد می‌دهد. کودکی که از نظر اجتماعی رشد کافی نداشته باشد، ممکن است از نظر هوش و آی ـ کیو بالاتر از دیگران باشد، اما به علت ضعف در ارتباطات و مهارت‌های اجتماعی، نخواهد توانست در آینده از نظر سلامت روانی، نتایج تحصیلی و حتا شغلی به اندازه کافی موفق باشد.
علاوه بر این، بودن با دیگر کودکان، به کودک کمک می‌‎کند تا شخصیت خودش شکل بگیرد. او با شباهت‌هایی که کودکان کوچک‌تر و بزرگ‌تر دارند و تفاوت‌هایی که دختر و پسر دارند، آشنا می‌شود و سعی می‌کند نقشه ذهنی از آن‌چه در آینده می‌خواهد، برای خود داشته باشد.
بازی کنید و پازل بچینید
در حین بازی‌های دسته‌جمعی علاوه بر این‌که مهارت‌های اجتماعی کودک تقویت می‌شود، کودک تمرین می‌کند که صبور باشد و نوبت بگیرد، شکست و اول نبودن را تجربه کند و با آن کنار بیاید.
قوانین به او کمک می‌کنند تا به حافظه‌اش تمرین بدهد و بازی‌های جسمی به تقویت و هماهنگی ناحیه حرکتی مغز او کمک می‌کنند. بهتر است بازی‌هایی را انتخاب کنید که ۳ـ۴ قانون ساده داشته باشد و کوتاه باشد که کودک بتواند به سرعت آن را تکرار کند.
پازل‌ها می‌توانند به تقویت استدلال غیرکلامی و توانایی تجسم کودک کمک کنند. علاوه بر این، نواحی مربوط به هماهنگی عضلات ظریف در حرکات در مغز کودک، زمانی که کودک سعی می‌کند یک قطعه کوچک پازل را سرجایش قرار دهد، یک تکانی می‌خورد! در ضمن کامل کردن پازل به کودکان پرانرژی یاد می‌دهد که زمانی را بدون حرکت و سرو صدا روی زمین بنشینند و در عین حال ذهن فعالی داشته باشند.
زبان دوم را یاد بگیرید
تحقیقات نشان داده که کودکان کوچک‌تر، خیلی سریع‌تر و بهتر از بزرگ‌ترها می‌توانند چند زبان را یاد بگیرند. علاوه بر این، یادگیری زبان دوم می‌تواند نواحی مخصوص ذخیره‌سازی، تعیین توالی و گفتن کلمات را در مغز کودک بیشتر تحریک کند.
علاوه بر این، زبان دوم به توسعه توانایی‌های کلامی و فضایی و تقویت مهارت‌های خواندن و دایره لغات کودک هم کمک می‌کند. علاوه بر این، ذهن آن‌ها با تنوع فرهنگی بیشتر آشنا می‌شود. بیهوده نیست که می‌گویند یاد گرفتن یک زبان جدید مانند پا گذاشتن در یک دنیای جدید است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.