فیفا به کمیسیون‌های انتخاباتی: در تفکیک آرای پاک و ناپاک مکانیسم روشنی داشته باشید

- ۰۷ میزان ۱۳۹۸

فیفا یا موسسۀ انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان در اعلامیه‌یی از کمیسیون‌های انتخاباتی خواسته است که در بررسی تخلفات و تفکیک آرای پاک و ناپاک، مکانیسم شفاف و روشن را در نظر گیرند.
بر بنیاد گزارش فیفا، میزان مشارکت به خصوص زنان در انتخابات ۶ میزان، در تمامی ولایات کشور، پایین گزارش شده است. هرچند در مناطق مرکزی، از اوایل الی اواسط روز، مشارکت نسبتا بالا بوده، ولی در نیمه دوم روز، میزان مشارکت در این مناطق نیز پایین گزارش شده است.
mandegarدر اعلامیه آمده است: رقم مراکز باز در سراسر کشور از سوی کمیسیون انتخابات، در آخرین بروز رسانی، ۴،۵۰۰ مرکز اعلام شد، حال آنکه یافته‌های کلی فیفا نشان می‌دهد که حدود ۳،۸۹۱ مرکز در سراسر کشور باز بوده وبه کمیسیون گزارش داده اند. قابل ذکر است که تماس کمیسیون و نهادهای ناظر با تعدادی از ولایات و ولسوالی‌ها به دلیل قطع شبکه‌های مخابراتی، در طول روز ممکن نبود، لذا رقم درست مراکز باز، در حال حاضرقابل تایید نمی‌باشد. البته باید ذکر نمود، که در تعدادی از ولسوالی‌ها، نرسیدن مواد انتخاباتی، باعث بسته ماندن مراکز رای‌دهی گردیده است. به عنوان مثال، در ولسوالی‌های موندول و دو آب ولایت نورستان، ۵۰ محل رای‌دهی، شامل ۱۰ مرکز رای‌دهی، بسته و از اخذ رای باز مانده اند. در مجموع، از۵۲ مرکز در ولایت نورستان، ۳۱ مرکز باز و ۲۱ مرکز آن بسته بوده است.
طبق اعلامیه، عدم هماهنگی و ارتباط موثر کمیسیون با مراکز رای‌دهی از جدی‌ترین موارد که باعث اخلال و سکتگی جدی درجریان رای‌دهی، در بعضی از ولایات، حتا کابل، گردید. به عنوان مثال، تصامیم کمیسیون در مورد حل مشکلات تخنیکی و اصولی فرایند رای‌دهی، بخصوص در قسمت رای دهنده‌گان که اسامی شان، در یکی از، (لیست و یا دستگاه بایومتریک)، موجود نبود، تا حدود سه ساعت بعد از اتخاذ آن، به مسئولین مراکز و محلات، ابلاغ نشده بود.
بر بنیاد اعلامیۀ فیفا، کارمندان اخذ رای، از طرزالعمل واحد، در ثبت و طی مراحل، امورات رای‌گیری، پیروی نمی‌کردند. به عنوان مثال، در بعضی از مراکز رای، حتا در شهر کابل، کارمند مسوول دستگاه بایومتریک، بعضاً از تذکره هویت عکس گرفته و بعضاً هم از برچسپ عقب تذکره. حال آنکه براساس طرزالعمل کمیسیون، باید عکس برچسپ گرفته می‌شد، نه از تذکره هویت.
در این اعلامیه آمده است: عمل نکردن دستگاه‌های بایومتریک، هرچند به طور محدود، ولی در ولایات مختلف باعث ایجاد اخلال و یا هم توقف جریان رای‌دهی گردید. به عنوان مثال در ولایت هلمند، بعضی از مراکز و محلات رای، به دلیل عمل نکردن دستگاه های بایومتریک، رای گیری در آن مختل گردید.
طبق اعلامیۀ فیفا، چالش امنیتی هرچند پراکنده، ولی به صورت سراسری، روند انتخابات را در بخش‌های مختلف کشور متاثر ساخت. حوادث امنیتی از ولایات‌های مختلف کشور، از ابتدای روز، حتا پیش از آغاز پروسه رای‌دهی، از ولایات ننگرهار، غرنی، کابل، قندهار، هرات، لغمان، و بامیان گزارش داده شد. به عنوان مثال، در ولایت بامیان، در ولسوالی کهمرد و شیبر، ۵ مرکز به دلیل نا امنی بسته و کارمندان کمیسیون توسط نیروهای امنیتی در مکان‌های امن منتقل شدند. در ولایت جوزجان نیز، در ولسوالی‌های آقچه، قرقین و درزاب، نیز تعدادی از مراکز به دلیل حملات مخالفان از اخذ رای بازماندن. در نمونه‌یی دیگر، در ولسوالی بهارک ولایت بدخشان، به دلیل سقوط ولسوالی به دست مخالفین، رای‌دهی، حوالی ساعت چهار متوقف و صندوق‌ها و مواد به ولایت تالقان منتقل شده است.
فیفا همچنان نوشته است که قطع ارتباط مخابراتی، تماس کمیسیون انتخابات با دفاتر ساحوی آن در ولایات سرپل، تخار، نورستان، بغلان، کندز، نیمروز، بادغیس، غور، فراه، جوزجان، ولسوالی‌های هرات، ولسوالی‌های لوگر و ولایات دیگر را مختل و در مواردی ناممکن ساخت.
ارزیابی های کلی و ابتدایی نشان می‌دهد که روند رای‌دهی در سراسر کشور، با سکتگی‌ها، و نواقص مواجه بود. لذا، فیفا جهت تامین شفافیت در محاسبه و اعلام نتایج ابتدایی و نهایی، از کمیسیون‌های انتخاباتی، صمیمانه تقاضا می‌کند که در بررسی تخلفات و تفکیک آرای پاک و ناپاک، مکانیسم شفاف و روشن را در نظر گیرد. فیفا از کمیسیون‌ها میخواهد که به آمار و ارقام بعضی از نهاد‌های ناظر در جمع‌بندی روز انتخابات اتکا نکرده و خود به طور شفاف و آماری، گزارشات خود را به طور مستقل، ارایه نماید. همچنان فیفا خاطر نشان می‌سازد، که هرگونه آمار و نتیجه‌گیری در مورد نتیجه انتخابات از جانب فیفا، نادرست بوده و فیفا خواستار پیگرد اشخاص و یا نهادهای، متقلب از سوی نهادهای امنیتی در زمینه می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.