در انتخابات ۶میزان یک مورد خشونت و نُه مورد شکایت از عدم دسترسی به اطلاعات ثبت شده است

- ۰۷ میزان ۱۳۹۸

ششم میزان انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان برگزار گردید. رسانه‌ها در مرکز و برخی از ولایت‌ها پوشش ویژه‌یی از روند رأی‌دهی داشتند. در این میان اما یک مورد خشونت و نه مورد شکایت از عدم دسترسی به اطلاعات در دیدبان رسانه‌های نی ثبت گردید.
خبرنگار محلی سلام وطندار در ولایت پروان ادعا کرد از سوی برادر رییس شواری ولایتی آن‌جا توهین و تهدید شده است.
mandegarبر اساس خبرنامۀ دیدبان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان که به روزنامۀ ماندگار فرستاده است: مقبول نوری، خبرنگار محلی سلام‌وطندار در ولایت پروان به دیدبان رسانه‌های نی می‌گوید: صبح شنبه ششم میزان، در یکی از مراکز رأی‌دهی در لیسۀ جبل‌السراج در مرکز آن ولسوالی، برادر رییس شورای ولایتی پروان با محافظانش وارد سایت شده بودند زمانی که این خبرنگار می‌خواسته از آنان عکس بگیرد به ادعای آقای نوری، به طرف او هجوم برده گوشی‌اش را گرفتند و خودش را تهدید و توهین کردند.
او می‌افزاید: «وقتی من خواستم از آنان عکس بگیرم، به سوی من هجوم برده و با تهدید و توهین تلفنم را گرفتند و بالایم دست بلند کردند». بنابراین ادعا، تلفن آقای نوری با مداخلۀ نیروهای امنیتی دوباره برایش داده شده است.
نی گفته با تماس‌های مکرر موفق به دریافت پاسخ از سوی شواری ولایتی پروان نشده‌اند.
در پایان روز هم، سید اسماعیل سادات مسوول رادیوی محلی سیمای صلح در ولایت سمنگان که از روند انتخابات به تلویزیون ۱ از این ولایت گزارش می‌داد گفته که بعد از تمام شدن روند رأی‌دهی، در مرکز لیسۀ اجانی ملکه، مسولان مرکز مربوطه، مانع رسانه‌ها در جریان شمارش آرا شدند.
در همین حال، در برخی ولایت‌ها، کمیسیون مستقل انتخابات کارت اعتباری به خبرنگاران توزیع نکرده بود که این مورد در آغاز روز باعث عدم دسترسی خبرنگاران به اطاعلات در نُه ولایت گردید. اما این معضل با پا درمیانی مسوولان امنیتی در مرکز حل گردید.
نی حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان از توجه‌ ویژۀ نهادهای امنیتی در امر تأمین امنیت روند انتخابات و به‌ویژه امنیت خبرنگاران و رسانه‌ها سپاس‌گزار است.
همزمان بااین، کمیتۀ «مصونیت خبرنگاران افغان» اعلام کرد که باوجود تهدیدهای جدی گروه طالبان و سایر گروه‌های تروریستی در انتخابات ریاست‌جمهوری خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در کمال آرامش از روند انتخابات گزارش‌دهی کردند .
در روز انتخابات هیچ واقعه خشونت‌بار در برابرخبرنگاران در کمیتۀ مصونیت خبرنگاران ثبت نشده است.
براساس معلومات این کمیته، اگرچه در برخی از ولایات ومراکز رأی‌دهی در اوایل صبح مشکلات دسترسی به معلومات برای خبرنگاران وجود داشت که بر اثر تلاش‌های این کمیته و فدراسیون ژورنالیستان و نهاد‌های رسانه‌یی کشور رفع گردید.
کمیتۀ مصونیت اعلام کرد که خبرنگاران در هماهنگی با نیروهای امنیتی توانستند در طول روز از اشتراک مردم در مراکز و محلات رأی‌دهی گزارش‌دهی نمایند و این نشانه خوبی برای آیندۀ دموکراسی و مردم‌سالاری در کشور محسوب می‌گردد.
در اعلامیه کمیتۀ مصونیت خبرنگاران گفته شده که خبرنگاران در برخی از ولایات با مشکل نبود برق و قطع شبکه‌های مخابراتی مواجه بودند، زیرا طالبان به شرکت‌های مخابراتی هشدار داده بود تا آنتن‌های خود را خاموش سازند، اما با آنهم خبرنگاران از تمام ممکن برای نشر گزارش‌های‌شان استفاده کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.