نهادهای ناظر و نامزدان: از انجام تقلب و رفتن افغانستان به طرف بحران نگران هستیم

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۸ میزان ۱۳۹۸

گزارش‌ها نشان می‌دهد که تلاش‌های جریان دارد تا رأی‌های نابایومتریک شده شامل سیستم شده و با استفاده از این آرای تقلبی یک تیم خاص برنده اعلام شود.
نگرانی‌ها از انجام تقلب به نفع یک تیم مشخص بار دیگر اوج گرفته و مردم نگران اند که نکند مانند انتخابات ۲۰۱۴ مردم شاهد تقلبات گسترده باشند و پس از آن بحران دیگر شکل بگیرد و افغانستان بار دیگر تا مرز تجزیه به پیش برود.
mandegarدر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۴ انجام تقلبات گسترده به نفع یک تیم خاص، افغانستان را به بحران کشانید و در نهایت با پا درمیانی جان‌کیری وزیر خارجه پیشین امریکا حکومت وحدت ملی با حضور دو تیم پیشتاز تشکیل شد و پس از آن مردم افغانستان در چهار سال ایجاد حکومت وحدت ملی شاهد تنش‌ها و کشمکش‌های زیادی میان این دو تیم بود و افغانستان به شدت دچار بحران شد.
اکنون نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، نهادهای ناظر و مردم به شدت نگران اند که نکند تقلبات گسترده انتخابات ۲۰۱۴ تکرار شود و بار دیگر مردم شاهد بحران و کشمکش میان نامزدان انتخابات باشند.
نهادهای ناظر می‌گویند، ممکن دستگاه بایومتریک نتواند چهره را شناسی کند و کمیسیون انتخابات نتواند آرای تکرار را شناسای نکند و رأی سیاه از سفید جدا نشود.
داکترعبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در یک نشست خبری روز گذشته گفت که اگر جلو تقلب گرفته شود و رأی سیاه از سفید جدا شود، ما برنده هستیم و انتخابات به دور دو نخواهد رفت.
داکترعبدالله خطاب به کمیسیون‌های انتخابات تاکید کرد که رأی بدون بایومتریک نزد ما و مردم افغانستان مدار اعبتار نیست و باید از تقلب‌های صورت گرفته شده جلوگیری شود، زیرا دیگر مجال برای تقلب‌کاران نیست.
عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی افغانستان باوجود این‌که از مدیریت انتخابات توسط کمیشنران کمیسیون انتخابات استقبال می‌کند؛ اما تاکید دارد که باید قبل از اعلام نتیجه انتخابات رأی سیاه از سفید شده و آرای بایومتریک ناشده باید باطل اعلام شود.
او گفت، حساب شدن آرای بایومتریک ناشده خلاف قانون و باطل است. بنابراین رأی غیر بایومتریک قابل شمارش نیست و برای نهادهای ناظر و نامزدان به هیچ عنوان پذیرفتنی نبوده و تقلب محسوب می‌شود.
آقای رفیعی می‌گوید، باید ناظرین اسناد و شواهد مبنی بر تقلب ارایه کنند و کمیسیون هم مکلف اند که براساس اسناد و شواهد بررسی شده تصمیم گرفته و نتیجه را اعلام کند.
به گفتۀ رییس مجتمع جامعه مدنی، در حال حاضر نمی‌توان گفت که هیچ تقلب نشده‌است و یا هم بگوییم که تقلبات گسترده انجام شده‌است، بنابراین باید منتظر شد که کمیسیون شکایات اسناد و شواهد تقلب را بررسی کند.
نور رحمان اخلاقی عضو کمیته‌ی سیاسی احزاب می‌گوید که راهی را که ما برای شفافیت انتخاباتات و جلوگیری از تقلب در قالب کمیته سیاسی احزاب پیمودیم، دارد به نتیجه می‌رسد. ما دستان متقلب را بسته ایم.
بااین حال فرامرز تمنا نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در صفحه فیس‌بوک‌اش نگاشته است که مردم با توجه به کم بودن تعداد اشتراک کنندگان، منتظر اعلام «زودهنگام» نتایج شفاف و به دور از جعل و تقلب انتخابات هستند.
او نوشته است که بدون تردید اگر تقلب‌های مشهود و تأثیرگذاری گزارش نشود، ما به مردم، دموکراسی و نهادهای ملی خود باورمند بوده و نتایج انتخابات را می پذیریم و از آن‌جا که فراهم‌سازی زمینه آرامش و توسعه برای مردم عزت‌مند افغانستان و نهادینه‌سازی دموکراسی در کشور رسالت و هدف همه ما است، از سایر کاندیداهای محترم نیز می‌خواهیم که در صورت اعلام نتایج «عادلانه» و «شفاف»، نتیجه انتخابات را بپذیرند و در کنار تیم پیروز، هر تیمی که آرای «واقعی» مردم را گرفته باشد، قرار بگیرند.
این درحالی‌ست که کمیسیون انتخابات اعلام کرده، مجموع آرای شمرده‌ شده از کابل، ننگرهار، کندهار، پکتیا، دایکندی، و هرات ۱ میلیون ۲۷۶ هزار و ۴۰۷ رای گزارش شده است‌.
آرای این ولایات بیش از ۵۰ درصد رای‌های شمرده‌ شده از ۳۳ ولایت است.
این ارقام نهایی نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.