رازهای روان‌شناختیِ مردانه‌یی که هر زنی باید بداند (ویژۀ بانوان)

- ۱۲ ثور ۱۳۹۴

یک شنبه ۱۳ ثور ۱۳۹۴

بخش سوم و پایانی

mnandegar-3سکوت مردان
مردها کم‌حرف‌تر از زن‌ها هستند. این را هم عامۀ مردم قبول دارند و هم تحقیق‌های روان‌شناس‌ها آن را ثابت کرده است. روان‌شناس‌ها می‌گویند زن‌ها روزانه ۶هزار تا ۸هزار لغت به کار می‌برند اما مردها یک‌سوم این تعداد کلمات را می‌گویند. دلیل این پدیده آن‌طور که عصب‌شناس‌ها می‌گویند، این است که مرکز تکلم در مردها فقط در سمت چپ مغزشان واقع شده است اما مرکز تکلم در زن‌ها هم در سمت راست و هم در سمت چپ مغز وجود دارد. البته روان‌شناس‌های تکاملی می‌گویند مردها در طول هزاران سال یاد گرفته‌اند کم‌حرف باشند. آن‌ها می‌گویند هزاران سال پیش مردها برای شکار باید خاموش کمین می‌کردند وگرنه شکار فرار می‌کرد و بقای خانواده به خطر می‌افتاد.
از آن طرف، زن‌ها باید با هم‌گروهی‌های خانم خودشان حرف می‌زدند و از بچه‌های‌شان مراقبت می‌کردند. بقای آن‌ها به همین رابطه داشتن برمی‌گشت. مردها در طول رشد هم دیرتر زبان باز می‌کنند و مهارت‌های کلامی‌شان از زن‌ها کمتر است. در ادامه به این شکل‌های متفاوت حرف زدن مردان و زنان می‌پردازیم.
تیتروار حرف زدن مردها

اگر صحبت کردن در مورد مسایل روزمره را به دو شیوۀ گزارش توصیفی و گزارش علمی تقسیم کنیم، زن‌ها به شیوۀ توصیفی و مردها به شیوۀ علمی حرف می‌زنند. در واقع خانم‌ها، بیشتر در مورد جزییات حرف می‌زنند اما حرف زدن مردها بیشتر منطقی و علمی است. آن‌ها آن چیزی که فکر می‌کنند گفتنش لازم است را می‌گویند. برای همین به نظر می‌رسد مردها فقط تیتر اتفاق‌ها را می‌گویند و نه شرح آن‌ها را. این اصلاً به این معنا نیست که شوهرتان نمی‌خواهد شما از اتفاقاتِ روزمره خبردار شوید، یا شما را لایق دانستن آن‌ها نمی‌داند. مردها به طبیعتِ خودشان رفتار می‌کنند و شما نباید با دید زنانۀ خودتان حرف‌های آن‌ها را تفسیر کنید.

صراحت مردان
زن‌ها معمولاً غیرمستقیم حرف خودشان را می‌زنند و گلایه دارند چرا مردها حرف‌های‌شان را نمی‌فهمند. مثلاً ممکن است شما به همسرتان بگویید چای نمی‌خوری و منظورتان این باشد که باید با هم چای بخوریم. اما مردها معمولاً به درونِ خودشان مراجعه می‌کنند و اگر چای میل نداشته باشند، با صراحت این را می‌گویند. این صراحت نشانۀ بی‌ادبی یا بی‌توجهیِ همسرتان نسبت به شما نیست. او فقط طبق طبیعتِ مردانه‌اش به شما گوش می‌دهد.

دستور دادن مردان
مردها از کودکی به امری حرف زدن عادت می‌کنند و دخترها به پیشنهادی حرف زدن. پسرها در بازی‌های‌شان می‌گویند: «توپ را برای من بنداز!» اما دخترها می گویند: «می‌آیید با هم خاله‌بازی کنیم؟» هم دخترها و هم پسرها به‌خاطر شیوۀ خاص حرف زدنِ خودشان تشویق می‌شوند و این نوع حرف زدن در آن‌ها نهادینه می‌شود. اگر مردی از جمله‌های امری زیادی استفاده می‌کند به این معنا نیست که صبح تا شب دستور می‌دهد و قصدش ریاست کردن است، فقط طبق طبیعت مردانه‌اش رفتار می‌کند. این‌که جملات مردانه را همانند دنیای زنانه و ظریفِ خودتان ـ که همۀ جمله‌ها را ترجیحاً به صورتِ پیشنهاد می‌گویید تا به صورت امر ـ تفسیر کنید، چیزی را حل نمی‌کند.
ضعفِ ذهن‌خوانی در مردان
زن‌ها راحت‌تر می‌توانند ذهن دیگران را بخوانند. مردها در این مورد خیلی ضعیف‌تر عمل می‌کنند. آن‌ها کمتر از زن‌ها از روی چهره به قصد یا احساسِ پشتِ آن پی می‌برند. شما به عنوان یک زن، احتمالاً از این ناتوانیِ مردها خیلی شاکی هستید و آن را به پای بی‌توجهی می‌گذارید؛ اما واقعاً این شم زنانۀ شما را آن‌ها ندارند و بهتر است احساسات‌تان را به زبان بیاورید تا آن‌ها متوجه شوند.

منبع: پرشین‌پرشیا

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.