پرسش کرزی از کشورهای غربی: چه خیالی کرده اید؟

- ۱۷ دلو ۱۳۹۱

رییس ‌جمهور کرزی با بیان این‌که امنیت پیش از حضور نیروهای انگلیسی در ولایت هلمند بهتر بود این سوال را مطرح کرد که آیا نیروهای بین‌المللی طی ۱۰ سال گذشته در نقطه درستی از افغانستان علیه شبه نظامیان جنگیده‌اند یا خیر؟
او همچنین اعلام کرد: دقیقاً نمی‌دانم خروج نظامیان غربی از افغانستان به دلیل این است که فهمیده‌اند ماموریت‌شان یک اشتباه بوده یا اینکه معتقدند که در این عملیات بر گروه‌های تروریستی غلبه کرده‌اند.
آقای کرزی، پیش از دیدار با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس و آصف علی زرداری، همتای پاکستانی خود به روزنامۀ گاردین و آی.تی.ان گفت: آنها یا احساس می‌کنند مقابله با تروریست‌ها را به اتمام رسانده و القاعده را تضعیف کرده‌اند یا خیال می‌کنند از همان ابتدای ورودشان به این کشور در نطقه‌یی نادرست جنگیده‌اند، بنابراین باید به فعالیت خود خاتمه داده و کشور را ترک کنند.
رییس‌جمهوری افغانستان در عین حال که حضور نیروهای بین‌المللی را عامل بروز مشکلات امنیتی در ولایت هلمند ندانست، گفت که بر این باور است که ولایت هلمند در جنوب کشور پیش از حضور نیروهای انگلیسی و امریکایی در سال ۲۰۰۶ میلادی از امنیت و صلح بیشتر برخوردار بود.
وی اعلام کرد: افغان‌ها به این موضوع که آیا غرب معتقد است ماموریتش با شکست مواجه شده و پس از سه دهه ناآرامی تنها خواستار بازسازی کشور است، توجهی ندارند.
کرزی گفت: آنچه که رخ داده مربوط به گذشته بوده و ما هم اکنون به افق‌های پیش رو نگاه می‌کنیم.
همچنین انتظار می‌رود که کرزی از نشست به میزبانی کامرون برای اعمال فشار بر پاکستان به منظور آزادی بیشتر زندانیان طالبان از جمله فرمانده دوم سابق این گروه استفاده کند که امری برای ترغیب این شبه نظامیان برای دستیابی به معاهده صلح است. انگلیس امیدوار است که روابط نزدیک میان پاکستان و افغانستان به سازش با طالبان همزمان با آماده‌گی ناتو برای خروج نظامیانش از افغانستان در سال ۲۰۱۴ میلادی کمک کند.
فرماندهی ارشد طالبان در پاکستان سکونت دارد و نیروهای امنیتی این کشور به حمایت از شبه نظامیان در افغانستان متهم هستند.
روابط میان کابل و اسلام آباد طی ماه‌های اخیر بهتر شده اما دستیابی به روند صلح همچنان دور از دسترس است.
منابع افغان اعلام کردند که هیات اعزامی این کشور بار دیگر از دولت پاکستان می‌خواهد تا زندانیان ارشد طالبان در بند این کشور را آزاد کند. یکی از فرماندهان ارشد در بند پاکستان ملا عبدالغنی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.