عبدالله عبدالله: رأی ما بلند است و انتخابات به دور دو نمی‌رود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۰۸ میزان ۱۳۹۸

داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مدعی است که تیم او برندۀ انتخابات است و حکومت آینده را «تیم ثبات و همگرایی» تشکیل خواهد داد.
آقای عبدالله که دیروز دوشنبه، هشتم میزان در یک نشست خبری در کابل سخن می‌گفت، افزود که انتخابات به دور دوم نخواهد رفت. داکتر عبدالله می‌گوید که بررسی‌های تیم آنان از روند رأی‌دهی و نتیجۀ آرا نشان می‌دهد که رأی آنان بلند است.
mandegarپیش از این، امرالله صالح، معاون تیم «دولت‌ساز» در گفت‌وگو با رایو آشنا مدعی پیروزی در انتخابات شده بود. آقای صالح گفته بود که تیم آنان «شصت» تا «هفتاد» درصد رأی به دست آورده است.
داکتر عبدالله در این نشست گفت که اشتراک مردم در انتخابات، به معنای نه گفتن به کسانی که در برابر این مردم از زور استفاده می‌کنند است. او هرچند گفت که نتیجۀ انتخابات را کمیسیون انتخابات اعلام می‌کند،اما مدعی شد که رأی او در این انتخابات بلند است.
عبدالله اظهار داشت که اگر در روزهای آینده رأی‌های تقلبی باطل اعلام شود، رأی او بیشتر از پیش بلند می‌شود. به گفتۀ او: «انتخابات به دور دوم نمی‌رود و حکومت آینده را تیم ثبات و همگرایی تشکل می‌دهد. در این هیچ شک نداشته باشید که نفری]محمداشرف غنی[ عصابش زیادتر خراب باشد در این وقت».
رییس اجرایی کمیسیون‌های انتخاباتی را مخاطب قرار داد و گفت که رأی بدون بایومتریک «به هیچ وجه مدار اعتبار نباید باشد.» او افزود که هرچند تعهد کمیسیون‌های انتخاباتی هم همین است، اما ما عملی شدن «صددرصدی» آن را خواستار هستیم. داکتر عبدالله گفت که ادعای پیروزی از سوی او به این معنا نیست که به تقلب‌ها رسیده‌گی نشود و متقلبان معرفی نشوند.
آقای عبدالله بار دیگر تلویحاً به محمداشرف غنی اشاره کرد و گفت آقای غنی در انتخابات به نفع خود تقلب کرده و برای برملا کردن تقلب از هر امکانی کار می‌گیرد تا «عادت به تقلب» از بین برده شود. او مدعی شد که شماری از کارمندان دولت نیز در روند انتخابات دخالت کرده اند که برخورد قانونی با آنان صورت خواهد گرفت.
این نامزد انتخابات همچنان مدعی شد که ریاست احصاییه در روند درج جدول نتایج در مرکز ملی اطلاعات کمیسیون انتخابات دخالت می‌کند و مسوولان کمیسیون‌های انتخاباتی باید «فوراً» جلو دخالت ریاست احصاییه را بگیرند. عبدالله افزود که تنها شرکت آلمانی که دستگاه بایومتریک از آن خریداری شده است، در روند درج جدول نتایج نقش داشته باشد. رییس اجرایی حکومت وحدت ملی گفت که حاضر نیست حکومت ایئلافی دیگری مانند حکومت وحدت ملی را بپذیرد.
داکتر عبدالله نیروهای امنیتی را از بهر تأمین امنیت انتخابات ستایش کرد. او در بخشی از سخنانش تلویحاً به ستاد انتخاباتی تیم دولت‌ساز اشاره کرد و گفت که در این ستاد بر سر «حساب‌دهی پول» دعوا و جنجال بر پا است. رییس اجرایی بیان داشت که اشتراک مردم در انتخابات سراسری بود و «مرد و زن و پیر و جوانِ واجد شرایط» در این انتخابات اشتراک داشتند.
داکتر عبدالله از نبود نام‌های رأی‌دهنده‌گان در فهرست‌ها انتقاد کرد و اظهار داشت که مردم «علیه دیکتاتوری، خودکامه‌گی و تبعیض قومی» و برای تقویت «وحدت ملی و رسیدن به صلح و حکومت‌داری خوب» رأی دادند.
داکتر عبدالله در حالی از برنده بودنش در انتخابات ریاست جمهوری سخن می‌زند که دیروز کمیشنران کمیسیون انتخابات گفتند اعلام رسمی نتایج انتخابات از صلاحیت این نهاد است و نامزدان و ستادهای انتخاباتی‌شان حق ندارند پیش از اعلام رسمی این کمیسیون، برنده بودن‌شان را اعلام کنند.
از سوی هم، حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات نیز دیروز گفت که رأی‌های بدون بایومتریک باطل اند و شمار نخواهند شد. بانو نورستانی افزود که تنها آرایی قابل اعتبار خواهد بود که مشخصاب رأی‌دهنده در فهرست رأی‌دهی و دستگاه بایومتریک وجود داشته باشد.
گفتنی است که چهارمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری کشور روز شنبۀ هفتۀ جاری، ششم میزان در سراسر کشور برگزار شد. قرار بود بیش از ۹ میلیون تن در این انتخابات اشتراک کنند، اما در روز انتخابات دیده شد که حضور مردم در مراکز رأی‌دهی بسیار کمرنگ بود. آما تخمینی کمیسیون انتخابات نیز نشان می‌دهد که بیش از یک‌ونیم میلیون تن در این انتخابات اشتراک کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.