سفارت ایران در کابل: پروندۀ شکنجۀ نوجوان افغانستانی پیگیری می‌شود

- ۱۴ میزان ۱۳۹۸

شماری از فعالان مدنی دیروز در پیوند به شکنجه یک نوجوان مهاجر افغانستانی در جزیرۀ قشم ایران، در برابر سفارت این کشور در کابل دست به اعتراض زدند.
سه روز پیش تصاویری از جریان شکنجه یک نوجوان از سوی مقام‌های ایرانی در جزیرۀ قشم این کشور در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و گفته شد که او در اثر این شکنجه جان باخته‌است. مقام‌های قضایی ایران و سفارت این کشور در کابل لت‌وکوب این فرد را تایید کردند.
mandegarاکنون جمعی از فعالان مدنی در برابر سفارت ایران در کابل، در رابطه به این برخورد مقام‌های ایرانی با مهاجران دست به اعتراض زدند.
آنان در این حرکت شان نمایشی از جریان شکنجه نوجوان در قشم ایران، اجرا کردند.
به گفتۀ آنان، این اولین بار نیست که مقام‌های ایرانی دست به شکنجه مهاجران نیست و در سال‌های اخیر ده‌ها مورد «جنایت» علیه پناهجویان در این کشور رخ داده‌‌است.
این فعالان همچنین گفته‌اند که در صورت ادامه شکنجه و تحقیر مهاجران در ایران، خواهان قطع روابط سیاسی و دوستی افغانستان با دولت این کشور اند.
سفارت ایران در کابل پس از این اعتراض در خبرنامه‌یی که به روزنامۀ ماندگار فرستاده نوشته است: متعاقب انتشار خبری در رسانه‌های اجتماعی مبنی بر وقوع حادثه‌یی برای یکی از اتباع افغانستان در جزیرۀ قشم، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یادداشتی از سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران در این خصوص دریافت نموده و بر این اساس این موضوع اکنون از طریق مراجع قانونی در دست پیگیری است. بدیهی است، چنانچه جرمی در این رابطه صورت گرفته باشد مراجع قضایی ایران بر طبق قانون با مجرمین برخورد خواهند کرد.
در بخشی دیگر این خبرنامه آمده است: همزمان سفارت جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت هوشیاری نسبت به طرح برخی مطالب بی‌اساس توسط کسانی که دوستی دو ملت ایران و افغانستان را نشانه گرفته‌اند، تاکید می‌نماید.
پیش از این کمیسیون حقوق بشر به این رویداد واکنش نشان داده بود و آن را عمل جنایت‌کارانه توصیف کرده بود. این کمیسیون از وزارت امور خارجه خواسته بود این موضوع را پیگیری کند.
وزارت امور خارجه نیز گفته است که در حال تحقیق در باره گزارش‌های منتشر شده در مورد شکنجه این نوجوان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.