دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی و نهادهای ناظر انتخاباتی: میزان مشارکت مردم پایین‌تر از آمار کمیسیون انتخابات است

گزارشگر:هارون مجیدی - ۱۵ میزان ۱۳۹۸

اعضای دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی از کمیسیون انتخابات می‌خواهند تا آمار واقعی اشتراک‌کننده‌گان در انتخاباتِ ۶ میزان را اعلام کند. به گفتۀ اعضای این دسته، بررسی آنان نشان می‌دهد که میزان شرکت مردم پایین‌تر از رقم اعلام شده توسط کمیسیون انتخابات است.
آنان دیروز در یک نشست خبری گفتند که کمیسیون فرصت را ضایع می‌سازد و هر چه در اعلام نتایج انتخابات تأخیر پیش بیاید به نفع حکومت‌داری نیست.
mandegarفضل‌احمد معنوی از اعضای این دستۀ انتخاباتی می‌گوید: کمیسیون انتخابات وقت را ضایع می‌سازد و خود را مصروف وارد کردن جدول نتایج کاغذی کرده است در حالی که روند پذیرفته شده توسط احزاب، دسته‌های انتخاباتی و جامعۀ جهانی رأی‌های بایومتریک شده است.
آقای معنوی می‌گوید که دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله تاهنوز به کار کمیسیون انتخابات خوشبین است، اما از وارد کردن آرا در داخل سیستم گلایه دارد چون به گفتۀ او: کارها بسیار به کُندی پیش می‌رود.
این عضو دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی در ادامۀ سخنانش خاطر نشان کرد که تأخیر در اعلام نتایج انتخابات ضربۀ جبران‌ناپذیری بر حکومت‌داری وارد می‌کند و کمیسیون‌های انتخاباتی باید به سرعت و دقت لازم کارهای خود را به پیش ببرند و مطابق جدول زمان‌بندی شده نتایج انتخابات را هر چه عاجل اعلام کنند.
آقای معنوی در بخش دیگری از سخنانش گفت که در برایند انتخابات ۶ میزان همه برنده اند، با آنکه این انتخابات تنها یک برنده دارد. او خاطر نشان کرد: شرکت و حضور کسانی که به عنوان نامزد در این انتخابات حضور داشتند به معنای ادامۀ دموکراسی و مردم‌سالاری در افغانستان است و این حضور نشان داد که همه در چرخاندن چرخۀ دموکراسی در افغانستان سهم خود را ایفا و به این روند توجه کرده‌اند.
او از جامعۀ جهانی و به‌ویژه دفتر نماینده‌گی سازمان ملل در افغانستان خواست تا کمیسیون‌های انتخاباتی را در بخش فنی کمک و به نسبت اعتباری که نزد مردم افغانستان دارند سهم خود را در شفاف‌سازی آرای ریخته شده ادا کنند.
در عین حال، نیکولاس کی نمایندۀ ملکی ناتو در افغانستان می‌گوید کمسیون انتخابات افغانستان برای اطمینان دادن از شمارش شفاف آرای معتبر انتخابات ریاست جمهوری جداً کار می‌کند.
آقای کی این موضوع را در صفحه توییترش نوشته است و در اشاره به شمارش آرا می‌گوید: «در این کار عجلۀ نیست و حوصله می‌خواهد.»
نیکولاس کی روز یکشنبه همراه با الیسون بلک سفیر بریتانیا در کابل به کمیسیون انتخابات رفت و کار شمارش آرا و پروسۀ جدول‌بندی این کمیسیون را از نزدیک مشاهده کرده است.
سفارت بریتانیا در کابل در اعلامیه‌یی گفته است: «نیکولاس کی و خانم الیسون بلک ضمن ستایش از حفظ بی‌طرفی کمیسیون انتخابات تاکید نمودند این کمسیون تا حد ممکن شفافیت را یقینی سازد.»
سفیر بریتانیا در افغانستان گفته است کشورش از کمسیون‌های انتخاباتی حمایت می‌کند و تاکید کرده که در «کارهای آنها باید مداخلۀ» صورت نگیرد.
مسوولان در کمیسیون انتخابات افغانستان نیز می‌گویند حمایت جامعه جهانی از کارهای این کمیسیون جهت یقینی سازی شفافیت انتخابات و تعیین رییس‌جمهور جدید، اهمیت دارد.
فضل‌احمد معنوی عضو دستۀ انتخاباتی عبدالله در بخش‌های دیگری از سخنانش در نشست دیروزی با تأکید گفت که هر نوع نزدیکی حکومت با کمیسیون انتخابات به نفع این پروسه نیست و حکومت باید از هر نوع مداخله در کار کمیسیون‌ها دوری کند.
آقای معنوی همچنان گفت که بررسی‌های آنان نشان میدهد که میزان حضور مردم در این انتخابات پایین‌تر از آماری است که کمیسیون انتخابات اعلام کرده است.
همزمان بااین، مسوولان نهاد‌های ناظر انتخاباتی می‌گویند که به اساس یافته‌های آنان، مراکز بسته در روز انتخابات ریاست‌جمهوری، بیشتر از آنچه بوده که کمیسیون انتخابات اعلام کرده است.
مسوولان نهاد‌های ناظر انتخاباتی دیروز در یک نشست خبری، یافته‌های ابتدایی نظارتی‌شان از انتخابات ششم میزان را با رسانه‌ها شریک ساخت.
عزیزالله رفیعی، رییس اجرایی مجمع جامعه مدنی افغانستان یا مجما گفت، یافته‌های نظارتی ما نشان می‌دهد که مراکز بسته در روز انتخابات بیشتر ازآن ارقام بوده که کمیسیون انتخابات اعلام است.
پیش از این کمیسیون انتخابات اعلام کرده بوده که از ۵۳۷۳ مرکز رای‌دهی در سراسر کشور، ۴۳۱ مرکز آن به دلیل تهدیدات امنیتی مسدود بودند.
اما آقای رفیعی گفت: «یافته‌های نظارتی ما نشان می‌دهد که ۶۴۵ مرکز رای‌دهی در سراسر کشور به دلیل تهدیدات بلند امنیتی بسته بوده که بیشترین آن در ولایات بلخ و غور گزارش شده است.»
با آنکه نزدیک به دو هفته روز از انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گذرد اما کمیسیون انتخابات تا هنوز آمار نهایی رای دهندگان در روز انتخابات ششم میزان را اعلام نکرده است بلکه گفته است که به اساس آمار تخمینی بیش از ۲٫۵ میلیون رای‌دهنده در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده‌اند.
رییس اجرایی مجما اما با بیان اینکه تا هنوز هیچ آمار دقیق از رای‌دهنده‌گان در نزد کمیسیون انتخابات وجود ندارد گفت، عدم ارقام نهایی از رای‌دهنده‌گان خود نگرانی‌ها را از سلامت و شفافیت نتایج انتخابات را افزایش می‌دهد.
آقای رفیعی از کمیسیون انتخابات خواست که هرچه زودتر آمار نهایی رای‌دهنده‌گان را اعلام کرده و از شفافیت شمارش آرای به مردم، نهاد‌های ناظر انتخابات و احزاب سیاسی اطمینان بدهند.
انتخابات ریاست‌جمهوری در ششم میزان در سراسر کشور برگزار شد و قرار است که نتایج ابتدایی آن به تاریخ ۲۷ میزان و نتایج نهایی آن به تاریخ ۱۵ عقرب اعلام گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.