تأخیر در اعلام نتایج انتخابات بحران‌آفرین است

- ۱۶ میزان ۱۳۹۸

‏منابع در کمیسیون انتخابات می‌گویند که به دلایل مشخصی اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۷ میزان ممکن نیست. این هشدار کمیسیون انتخابات یک‌بار دیگر نشان می‌دهد که انتخابات جاری ممکن است با چالش‌هایی در روند طی مراحل باقی مانده مواجه شود. جدا از مباحثی که در امر فنی انتخابات وجود دارد، یکی از دلایلی که سبب تأخیر در روند شمارش آرا می‌شود پشتوانۀ سیاسی دارد و نگاه کاملاً سیاسی و مهندسی شده به نتیجۀ انتخابات، می‌تواند مهم‌ترین دلیل برای تأخیر اعلان نتایج ابتدایی بعد از ۲۷ میزان باشد.
اگرچه انتخابات ششم میزان، یکی از بدترین انتخابات‌های کشور بوده‌است که مردم در آن به مراتب کمتر از انتخابات‌های قبلی شرکت کرده‌اند، با آنهم به‌خاطر حُرمت به انتخابات و رای مردم و مشق دمکراسی لازم است تا از آن یک نتیجۀ درست و مشروع به دست آید. با این حساب، مهم است که کمیسیون‌های انتخاباتی فراتر از تعلقات سیاسی‌شان و با تلاش‌های پیگیر در جهت پاک‌کاری رأی شفاف از ناشفاف دنبال مشروعیت‌بخشی به روند انتخابات باشند و آن را به عنوان یک پروسۀ ملی به پیش ببرند. اما متاسفانه کوتاه‌کاری‌ها و برخوردهای سیاسی سبب شده‌است که معلومات ابتدایی تاکنون به گونه کامل به مرکز نرسد و این‌گونه روند کار به آهسته‌گی و بطی به پیش برود.
البته واضح است که اگر ارادۀ سیاسی در برشماری شفاف آرای انتخابات وجود داشته باشد، با توجه به کمیت اندک حضور مردم در انتخابات، دست یافتن به معلومات ابتدایی آن به مدت دو سه روز ممکن است. اما اگر اراده نباشد، می‌شود بهانه‌های زیادی پیش روی آن قرار داد که هیچ کدام منطقی نباشند یا باشند. اما اکنون مردم در سقف حضور همه ۹ میلیون رای‌دهنده در انتخابات شرکت نکرده‌اند که کار شمارش و معلومات ابتدایی آن به بیست‌وهفت میزان بکشد. شمارش آرای یک‌ونیم میلیونی یا دو نیم میلیونی از چندهزار محل برای دولت و کمیسیون انتخابات با این همه امکانات و تشکیلات کار سختی نیست و باید معلومات ابتدایی آن با اعلان نتایج، هر چه زودتر از تقویم اعلام شده، به دست آید و رسماً ابلاغ گردد.
اما متاسفانه کارشکنی‌ها و ناوقت کردن‌ها در جمع‌آوری معلومات ابتدایی که تاکنون صورت گرفته است، می‌رساند که کار کمیسیون انتخابات با چالش مواجه خواهد شد و بخش‌های عملیاتی در کمیسیون انتخابات قصداً سبب ایجاد مشکل در روند انتخابات می‌شوند. بنابراین، پیشنهاد ما به کمیشنران و رییسان کمیسیون‌های انتخاباتی این است که عوامل بازدارنده از پیشرفت کار در روند شمارش و جمع‌آوری معلومات را افشا سازند و مسوولیت‌های ایمانی و وجدانی‌شان را در جهت تثبیت حق رای مردم و بازگشت اعتماد به روند انتخابات به انجام برسانند.
مدیریت کمیسیون انتخابات مکلف است که همه تلاش‌های خود را در جهت زودتر سامان یافتن شمارش آرا به کار ببندد تا نتیجه را بر اساس آرای بایومتریک شده و پاک اعلام کند.
شکی نیست که اعلان نتیجۀ انتخابات به اساس آرای پاک و بایومتریک شدۀ بدون تقلب و زورگویی، مورد قبول همه طرف‌های سیاسی، نامزدان و مردم افغانستان خواهد بود؛ اما هرنوع مشکل خلق کردن در فرایند انتخابات که منجر به فرصت‌یابی برای ذهنیت‌سازی و مهندسی تقلب شود، عواقب بسیار بدی را در قبال خواهد داشت. تأخیر در اعلام نتایج انتخابات سبب شکل‌گیری بحران سیاسی در کشور خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.