شورای عالی صلح: عدم شرکت در نشست علما حمایت از کشتار پنداشته می‎شود

- ۰۴ حوت ۱۳۹۱

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که عدم شرکت علمای پاکستانی در نشست کابل، به معنای این خواهد بود که آن‎ها از کشتار مردمان بی‌گناه که شامل کودکان، زنان و علما می‎شود، حمایت می‌کنند.

مقام‎های شورای عالی صلح گفته‌اند که شورای علمای پاکستان با سیاست‌های مقطعی و روزانه، مسایل دینی و سیاسی را باهم خلط کرده‎اند.
قرار بود روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته، هیأتی از علمای پاکستانی برای مذاکرات در مورد اجندای کنفرانس علمای دینی افغانستان و پاکستان به کابل بیاید، اما با وجود توافق قبلی این هیأت به کابل نیامد.
بر اساس گزارش‌ها، شورای علمای پاکستان گفته است که آن‌ها حکومت حامد کرزی را که امریکا حمایت و پشتیبانی می‌کند، به رسمیت نمی‌شناسند و این نشست برای حمایت از سیاست‎های حکومت افغانستان برگزار می‌شود.
آن‌ها همچنان گفته‌اند تا زمانی‌که طالبان در کنفرانس مشترک علمای دینی افغانستان و پاکستان دعوت نشوند، جانب پاکستانی از شرکت در این کنفرانس خود داری خواهد کرد.
اما اسماعیل قاسم‌یار مشاور امور بین‌المللی شورای عالی صلح به روزنامۀ ماندگار گفت که نشست شورای علمای افغانستان و پاکستان به خاطر محکومیت هیچ جریان و گروه سیاسی برگزار نمی‎شود؛ بل در این نشست روی رسیدن به صلح، همزیستی مسالمت‌‎آمیز در پرتو قرآن و سنت، بحث صورت می‎گیرد.
آقای قاسم‌یار با ابراز امیدواری از شرکت علمای پاکستانی در کنفرانس علما گفت: «عدم حضور علمای کشور همسایه، برادر و دوست ما پاکستان، به این معنا خواهد بود که آن‎ها از کشتار مردمان بی‎گناه که شامل زنان، کودکان، مردان و علما می‌شود، حمایت و پشتیبانی می‎کنند.»
مشاور امور بین‎المللی شورای عالی صلح در پاسخ به این سوال که علمای پاکستانی حکومت افغانستان را به رسمیت نمی‎شناسند و به همین دلیل در این نشست شرکت نمی‎کنند، گفت: مشروعیت حکومت به ادعای چند نفر زیر سوال نمی‌رود؛ مشروعیت حکومت را مردم تعیین می‎کنند. حکومت برخاسته از رأی مردم و قانون اساسی افغانستان است. قانون اساسی ما با تمام معنا اسلامی است و حتا پیروی از اصول و ارزش‌های دین مقدس اسلام در این قانون، غیر قابل تعدیل دانسته شده است.
این مقام شورای عالی صلح گفت که شورای علمای پاکستان آفتاب را نمی‎تواند با دو انگشت پنهان کند.
او گفت که چنین سیاست بازی‌هایی سوال‌برانگیز است.
اما عبدالحفیظ منصور رییس کمیسیون تفتیش مرکزی مجلس نماینده‎گان به روزنامۀ ماندگار گفت که حکومت افغانستان اشتباهات چندین ساله را بار دیگر تکرار می‎نماید.
آقای منصور افزود: ما مدارس دینی پاکستان را با تأسف جدا از دولت و سازمان استخباراتی این کشور می‌پنداریم، در حالی‎که شورای علما و مدارس مذهبی- دینی پاکستان، از سازمان استخبارات این کشور (آی‎اس‌آی) جدا نیستند؛ تاریخ نشان داده که استخبارات پاکستان تسلط کامل بر حوزه‌های دینی- مذهبی داشته و از این حوزه‎ها به سود و منافع خود استفاده برده است.
رییس کمیسیون تفتیش مرکزی مجلس نماینده‎گان گفت که شورای علمای پاکستان و مدارس دینی این کشور، برای کسب مشروعیت به طالبان کار می‎کنند و از همین رو، در صدد چانه‎زنی بیشتر با حکومت افغانستان هستند.
عبدالحفیظ منصور گفت که عدم شرکت علمای پاکستانی در نشست کابل، توهین آشکار به حکومت و شورای علمای افغانستان بود.
در این حال، آقای منصور باور دارد که کانال‌های جدا از وزارت خارجه(شورای عالی صلح و شورای علمای افغانستان) برای گفت‌وگو با کشورهای همسایه یک اشتباه جدی است.
به گفتۀ این عضو مجلس، این کانال‌ها که خارج از چارچوب دستگاه سیاسی افغانستان(وزارت خارجه) عمل می‎کنند، نظم، دسپلین و اداره را از بین می‌برند.
او گفت که از همان آغاز رجوع به جرگه‎های سنتی با پاکستانی‌ها نادرست بود و ما دیدیم که جرگۀ امن منطقه‌یی و … هیچ سودی را برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان به دنبال نداشت.
اما مولوی شهزاده شاهد، سخنگوی شورای عالی صلح گفته است که اگر این کنفرانس به دلیل حضور نداشتن علمای پاکستانی برگزار نشود، علمای افغانستان در یک وقت مناسب کنفرانسی را با علمای جهان اسلام برگزار خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.