در نخستین سالروز شهادت جنرال عبدالرازق مطرح شد: افغـانستان نیـازمنـد صلـح پایـدار و با عـزت است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۶ میزان ۱۳۹۸

از نخستین سالروز شهادت ستر جنرال عبدالرازق، فرمانده پیشین پولیس کندهار، دیروز جمعه، ۲۶ میزان در کابل گرامی‌داشت شد. در این مراسم به شمول رهبران حکومت وحدت ملی، شمار زیادی از سیاست‌مداران، مقام‌های حکومتی، فرماندهان جهادی و شهروندان اشتراک کرده بودند.
mandegarسخنرانان مراسم دیروز، شهید عبدالرازق را یکی از اعضای «دلیر و راستین» نیروهای امنیتی افغانستان خواندند و گفتند که شهید عبدالرازق فرزند «باهمت، باغیرت و با ایمان» افغانستان بود که جانش را در راه دفاع از سرزمین، و مردمش قربانی ساخت.
همزمان بااین، احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید مسعود و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری طی پیامی، نخستین سالیاد شهید عبدالرازق را به خانواده، نزدیکان، مردم لوی قندهار، خانوادۀ جهاد و مقاومت و مردم افغانستان تسلیت گفته است.
در پیام آقای مسعود آمده است که مقاومت «آهنین» شهید رازق در مقابل تروریسم از یک‌سو، «نرم‌خویی و روابط گستردۀ مردمی» او به‌ویژه با نسل جوان افغانستان از سوی دیگر، از شهید رازق، «نماد همگرایی، وحدت و همدلی» ساخته بود.
احمدولی مسعود در بخشی از پیامش از سفرش به ولایت قندهار و مهمان‌نوازی شهید رازق یاد کرده و آورده است: «در سفرم به قندهار با میزبانی گرم جنرال رازق شهید صحبت‌های مفصل با دیدگاه‌های مشترک ملی داشتیم. برنامه داشتیم تا به خاطر تقویت سنگ‌بنای اتحاد اقوام و روحیۀ وحدت، روابط مردمی شمال و جنوب را با سازماندهی سفرهای بزرگان و جوانان دو طرف آغاز نماییم. بعدترها در دیدار ما با جنرال صاحب تادین خان، برادر عبدالرازق شهید و دو روز قبل با هیأت بزرگان لوی قندهار و کاکای محترم‌شان حاجی صاحب فدامحمد خان افغان، قرار به این شد تا برنامۀ مشترک قبلی را هرچه عاجل‌تر آغاز کنیم. از ذات بی‌همتای الهی می‌طلبیم تا روح جنرال عبدالرازق شهید را با جمله شهدای صدیق این وطن خشنود داشته باشد»
در عین حال، محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در مراسم دیروز گفت که برای پاسداری از فداکاری‌های شهید عبدالرازق و به‌خاطر زنده نگهداشتن قهرمانی‌های او، اکادمی پولیس افغانستان به نام شهید سترجنرال عبدالرازق مسما می‌کند.
آقای غنی افزود که نیروهای امنیتی و دفاعی در سال جاری «چهار موج حملات بزرگ» دشمن را درهم کوبیده و ناکام ساختند. او اظهار داشت که مردم و دولت افغانستان خواستار «صلح پایدار و باعزت» اند و برای رسیدن به آن، تمام تلاش‌شان را به خرج می‌دهند.
رییس حکومت مدعی شد که صلح را حکومت وحدت ملی به «گفتمان» تبدیل کرده است و افزود که حکومت وحدت ملی به عنوان «طراح، مدافع و تطبیق‌کنندۀ صلح»، به فیصله‌های لویه جرگۀ مشورتی صلح احترام قایل است و تعقیب راهکار پیشنهاد شدۀ این جرگه را مسوولیت خود می‌داند.
در سوی دیگر، داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت در این مراسم گفت که شهید جنرال رازق یک جوان «سرشار، بااستقامت و سربلند» افغانستان بود که با سربلندی زنده‌گی کرد و به وحدت ملی و تأمین صلح باورمند بود.
او با بیان این‌که شهادت جنرال عبدالرازق یک «ضایعۀ بزرگ به قوای مسلح و مردم افغانستان بود»، افزود که تحقق «صلح باعزت» و استحکام وحدت ملی که مبنای بقای افغانستان است، آرزوی همۀ شهدا، به‌ویژه جنرال عبدالرازق بود.
داکتر عبدالله اظهار داشت که مردم افغانستان به مرحله‌یی رسیده‌اند که دیگر «توطیه‌های دشمنان به‌خاطر تفرقه‌اندازی» میان‌شان کامیاب نخواهد شد. رییس اجرایی در اخیر سخنانش بیان داشت: «این‌که امروز کارنامه، مبارزات و قهرمانی‌های جنرال رازق به عنوان مثال و نمونۀ وطن‌دوستی و آزادی‌خواهی مطرح شده، افتخار می‌کنیم».
جنرال عبدالرازق، فرمانده پولیس کندهار و از چهره‌های پُرنفوذ و و عمده در جنوب کشور بود. او متعلق به قوم اچکزی و از مشهورترین چهره‌های در جنوب افغانستان یا لویه کندهار به حساب می‌آمد. شهید رازق از بهر نقش برجسته‌اش در تأمین امنیت کندهار، مخالفت با جنگ طالبان و سیاست‌های پاکستان در قبال افغانستان به شهرت و محبوبیت رسیده بود. بربنیاد گزارش‌ها، شهید رازق پیش از شهادتش ده‌ها بار آماج حمله قرار گرفته بود.
شهید عبدالرازق دو روز مانده به انتخابات پارلمان در سال گذشته به تاریخ ۲۶ میزان در یک رویداد مرموز در صحن مقام ولایت کندهار از سوی یک مخافظ والی وقت این ولایت به شهادت رسید. بربنیاد گزارش نهادهای امنیتی، مهاجم ماه‌ها قبل به عنوان محافظ والی وقت کندهار آغاز به کار کرده بود. این رویداد هنگامی رخ داد که جنرال عبدالرازق و مقام‌های دیگر با فرمانده نیروهای خارجی از یک نشست در دفتر والی کندهار بیرون شدند. گفتنی است که جنرال سکات میلر، فرمانده نیروهای خارجی نیز حین این رویداد حضور داشت، اما به او آسیبی نرسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.