نهادهای ناظر: کمیسیون در جداسازی آرای سیاه از سفید چندان موفق نبوده‌است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۸ میزان ۱۳۹۸

عدم اعلام نتایج ابتدایی انتخابات در ۲۷ میزان، شک و تردید‌ها را مبنی بر جدا کردن آرای بایومتریک از غیربایومتریک افزایش داده است و نشان می‌دهد که کار کمیسیون انتخابات بعد از برگزاری انتخابات زیاد قناعت‌بخش نبوده ‌است.
نهادهای ناظر با انتقاد از اعلام نشدن نتایج انتخابات در روز شنبۀ هفتۀ روان می‌گویند، کمیسیون انتخابات بعد از برگزاری انتخابات نتوانست و موفق نبود تا آرای سیاه را از سفید جدا کرده و نتایج را در زمان معین آن اعلام کند.
mandegarاین درحالی‌ست که کمیسیون انتخابات ناوقت روزشنبه اعلام کرد که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری پس از پایان بررسی‌ها اعلام خواهد شد.
عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی افغانستان می‌گوید، با وجود این‌که کمیسیون توانستند جمعیت کم اشتراک‌کننده‌گان انتخابات را کنترل کند، اما با آن هم مشکلات وجود داشت. عدم جداسازی آرای سیاه از سفید یکی از این نمونه‌هاست.
او همچنان گفت، در حالی‌که قانون انتخابات جدید به مراتب‌ طرح و سهولت‌های نسبت به قانون انتخابات قبلی دارد، کمیسیون موفق نبود تا آرای غیر بایومتریک را از آرای بایومتریک جدا کرده و نتایج ابتدایی را در زمان معین اعلام نماید.
آقای رفیعی افزود، کمیسیون فعلی انتخابات نسبت به کمیسیون قبلی نسبتاً خوب کار کرده است و شاید یکی از علت‌های کار بهتر کمیسیون، تعداد اشتراک‌کننده‌گان در انتخابات باشد، زیرا همه شاهد بودیم که تعداد اشتراکننده‌گان در انتخابات بسیار اندک بود.
رییس مجتمع جامعه مدنی تاکید دارد که اگر نتیجه انتخابات براساس آرای بایومتریک اعلام شود و نتیجه در صورتی شفاف باشد هیچ نوع بحران ایجاد نمی‌کند، اما اگر اعلام نتایج با دخالت‌های سیاسی همراه باشد در این صورت اعلام نتایج سبب ایجاد بحران خواهد شد که توانایی کنترول آن را نه کمیسیون، نه نظام فعلی و نه جامعه خواهد داشت.
بااین حال، یوسف رشید رییس اجرایی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید، کار کمیسیون انتخابات بعد از برگزاری انتخابات زیاد قناعت‌بخش نبود، چون در قسمت طی مراحل تصفیه آرا، تصفیه بازشماری آرا و برنامه‌های دیگر موفق نبودند و توانستند نتایج ابتدایی در زمان که تعیین کرده بودند اعلام نمایند.
به گفتۀ آقای رشید، با وجود این‌که تعداد اشتراک کننده کم بود، اما کمیسیون نتوانست با سرعت عمل کار را تکمیل کرده و نتایج ابتدایی را اعلام نماید تا مردم مطمین شود که تقلب و تخلفی صورت نگرفته است.
او تصریح کرد که معذرت‌خواهی روز شنبۀ مسوولان کمیسیون انتخابات نشان‌دهندۀ تعهد آنان به کارشان است، اما به این معنا نیست که کم‌کاری آنان را توجیه کند، بنابراین باید هرچه زودتر نتایج ابتدایی را اعلام نمایند.
آقای رشید در خصوص این‌که اعلام نتایج ابتدایی انتخابات آیا افغانستان را به طرف بحران می‌برد گفت، این مساله بسته‌گی به مدیریت کمیسیون انتخابات دارد که باید نتایج را براساس آرای بایومتریک اعلام نمایند که دراین صورت شفافیت انتخابات تضمین شده و شک و تردیدی باقی نمی‌ماند.
همزمان بااین، اعلامیه مطبوعاتی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا) آمده است که بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا) به عنوان مهم‌ترین نهاد ناظر ملی در انتخابات افغانستان، تاخیر در اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری را نگران کننده و مشکوک می‌داند.
در این اعلامیه تاکید شده، یافته‌های نظارتی تیفا نشان می‌دهد که کمیسیون مستقل انتخابات برای بیش از ۹ میلیون رای دهنده در انتخابات ریاست جمهوری برنامه ریزی نموده بود، اما میزان مشارکت بنابر دلایل که قبلا طی اعلامیه‌ها و بررسی های تخنیکی و مسلکی تیفا روشن شده به کم‌تر از دو میلیون تن می رسد. تیفا به عنوان نهاد ناظر ملی دریافته است که تاخیر در اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ناشی از فشارهای سیاسی و ضعف در مدیریت برنامه های کمیسیون های انتخاباتی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.