کمیسیون انتخابات: پس از تصفیۀ سرور مرکزی شمار رأی‌دهنده‌گان کاهش خواهد یافت

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۸ میزان ۱۳۹۸

برخی از ناظران تکت‌های انتخاباتی با اشاره به تأخیر در روند اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری می‌گویند که این کار در روند شفافیت انتخابات و اعلام نتیجه کمک می‌کند.
آنان همچنان تأکید می‌کنند که کمیسیون انتخابات باید با بی‌طرفی کامل این کار را انجام دهد.
mandegarبرخی از تکت‌های انتخاباتی نیز می‌گویند که تأخیر در اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات عامل بیرون داشته است و قابل قبول برای آنان نمی‌باشد. مسوولان در کمیسیون انتخابات اما میگویند که پس تصفیۀ سرور مرکزی این کمیسیون شمار رأی دهنده‌گان کاهش خواهد یافت. پیش از این گفته شده بود که سقف اشتراک مردم در انتخاباتِ ۶ میزان دو میلیون و هفت‌صد هزار تن است، اما شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری گفته که بررسی آنان نشان می‌دهد که سقف اشتراک مردم کمتر از یک میلیون است.
اجمل هودمن، عضو تیم دولت‌ساز در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار به بی‌طرفی کمیسیون انتخابات در اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات تأکید می‌کند می‌گوید که تأخیر نباید سبب بازی‌های پنهانی در این روند شود.
آقای هودمن، می‌گوید که تا خیر در روند انتخابات نقض قاعده‌یی است که کمیسیون انتخابات، پیش اعلام نتیجۀ انتخابات تعین کرده بود.
آقای هودمن با اشاره به کارهای در کمیسیون انتخابات، می‌گوید که کارهای این نهاد همه روزه طبق معمول پیش می‌رود؛ اما موادهای لادرک شده انتخاباتی باید پیدا شوند.
به باور آقای هودمن، گُم شدن دیوایس‌ها، کارت‌های حافظه و دست‌گاه انگشت‌نگاری نگرانی جدی را ایجاد کرده و کمیسیون باید روی این موضوع به شدت تمرکز داشته باشد.
او گفت که مسوولان کمیسیون انتخابات مسوولیت حفاظت از مواد حساس انتخاباتی را در تمام ولایت‌های دارند، در صورت یک جز و یا دستگاه آن لادرک می‌‎شود، باید در این مورد پاسخ‌گو باشند.
آقای هودمن، می‌گوید که تاخیر اعلام نتیجۀ انتخابات، نباید سبب بحرانی شدن این روند شود و باید به صورت بی‌طرفانه روی نتیجۀ انتخابات غور صورت گیرد.
درهمین حال، اما تیم ثبات و همگرایی تأخیر در اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات را عامل جلوگیری از تقلب‌های انتخاباتی می‌داند.
یک عضو تیم ثبات و همگرایی با اشاره به این موضوع می‌گوید که در انتخابات ریاست‌جمهوری چند ترفندهای که می‌توانست به تقلب‌های سازمان یافته کمک کند، حنثا شده‌اند.
به باور نور رحمان اخلاقی عضو تیم ثبات و همگرایی، یکی از این ترفندها اعلام نتیجۀ ابتدایی به زودترین فرصت بود که به اساس برگه‌های رأی عمومی که سقف آن به ۲ میلیون ۷۰۰ هزار می‌رسید، اعلام شود، اما تأخیر در این روند از این کار جلوگیری کرد.
این عضو تیم ثبات و همگرایی می‌گوید که حدود ۵۰۰ هزار رأی باطل شده است، او گفته است که حدود ۷۰۰ هزار رأی که تقلبی که برنامۀ ریزی شده صورت گرفته بود، از دور خارج شده است.
همچنان او افزده که در دور اول انتخابات ریاست برندۀ معلوم می‌شود و به رفتن به دور دوم نیازی احساس نمی‌گردد.
در همین حال، اما مسوولان اتحادیۀ اروپا از تاخیر در اعلام نتیجۀ انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار تعجب کرده‌اند.
مسوولان اتحادیۀ اروپا دیروز در یک نسشت خبری در مرکز رسانه‌های حکومت با استقبال از روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اما تاخیر در روند اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات را تعجب آور می‌دانند.
کمیسیون انتخابات پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ششم میزان گفت که ۲۷ میزان نتیحۀ ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می‌کند، اما هفتۀ گذشته از احتمال تاخیر در این روند خبر داد.
گلبدین حکمتیار، یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، دیروز یک‌شنبه، ۲۸ میزان در یک نشست خبری گفته است که اعلام مجموعی آرا را نمی‌پذیرد و تاکید می‌کند که کمیسیون رأی هر محل را باید در فهرست همان محل اعلان کند.
آقای حکمتیار حلقه‌های درونی و بیرون کمیسیون انتخابات را عامل تأخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دانسته است و گفت که برای ما تاخیر در اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات غیر قابل توجیه و غیر قابل قبول است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادعا می‌کند که حدود یک میلیون رای بدون بایومتریک به صندوق‌ها ریخته شده است.
این در حالی است که مسوولان نهادهای بین‌المللی و کشورهای کمک کنندۀ از روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری استقبال کرده‌اند و تأکید کرده‌اند که تنها رأی بایومتریک شده باید مورد شمارش قرار داده شود.
تأکید نهادهای بین‌المللی به شمارش آرای بایومتریک شده، روی شفافیت در انتخابات کمک می‌کند و می‌تواند نقش بارزی در اعلام نتیجۀ انتخاباتی داشته باشد که به اساس سقف‌ آرای بایومتریک شده اعلام می‌گردد.
پیش از این برخی از تیم‌های انتخاباتی از اعتبار دادن به رأی‌های بدون بایومتریک نیز تأکید کرده بودند، اما کمیسیون انتخابات روی شمارش آرای بایومتریک شده تأکید کرد که مورد استقبال نهادهای بین‌المللی را نیز قرار گرفت.
مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که طبق فورمه‌های نتایج در روز انتخابات ۲ میلیون ۱۴۵ هزار ۴۵۴ برگۀ در ۲۳ هزار و ۱۷۶ محل استفاده شده است.
به گفته آنان، این آمار به اساس معلومات ابتدایی دستگاه‌های انگشت‌نگاری در ۲۳ هزار۱۷۶ محل به تعداد ۱ میلیون۷۸۶ هزار و۴۵۳رای دهنده حساب شده است؛ همچنان معلومات ۲هزار و۹۸۶ دستگاه بایومتریک در حال انتقال به سرور مرکزی می‌باشد که تعداد رای دهندگان بایومتریک شده بعد از تصفیه «سرور مرکزی» کاهش خواهد یافت.
به اساس آماری کمیسیون انتخابات سقف اشتراک‌کننده‌گان انتخابات ششم میزان ۲ میلیون ۷۰۰ هزار تن می‌رسد که از میان ۹ میلیون ۶۰۰ هزار تن بوده‌ است. از این میان تا اکنون ۵۰۰ هزار رأی باطل اعلام شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.