کمیسیون انتخابات: اسنـاد کارمنـدان متخـلف نهـایی نشـده است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۵ عقرب ۱۳۹۸

مسوولان در کمیسیون‌‌ انتخابات می‌گویند که اسناد کارمندان متخلف این کمیسیون در حال بررسی می‌باشد و تاهنوز نهایی نشده است.
ذبیح‌الله سادات معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید، هر زمانی‌ که اسناد کارمندان متخلف تکمیل و به کمیسیون شکایات فرستاده شد، فهرست آنان را با رسانه‌ها شریک خواهند ساخت.
mandegarآقای سادات تاکید کرد که چون اسناد کارمندان متخلف در حال بررسی است، بنابراین تا هنوز مشخص نیست که چه تعداد از کارمندان کمیسیون مرتکب تخلف شده‌اند.
در همین حال، مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز می‌گویند که تاکنون هیچ پرونده‌یی از سوی کمیسیون انتخابات منبی بر تخلف و انجام تفلب کارمندان کمیسیون انتخابات به این نهاد فرستاده نشده است.
قاسم الیاسی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار تاکید دارد که کمیسیون انتخابات تاهنوز هیچ پروندۀ از کارمندان متخلف این نهاد را جهت بررسی به کمیسیون شکایات نفرستاده و کمیسیون شکایات انتظار رسانیدن پروندۀ کارمندان متخلف را می‌کشد.
آقای الیاسی تاکید می‌کند که کمیسیون انتخابات باید هرچه زودتر اسناد کارمندان متخلف را به این نهاد بفرستد تا آنان زمان بیشتری برای بررسی اسناد و تصمیم در مورد آنان را داشته باشد.
پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری کمیسیون انتخابات اعلام کرده بود که به منظور رعایت اصل مجازات و مکافات تمام کارمندان این کمیسیون را که در زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تخلف کرده‌اند، شناسایی و به کمیسیون شکایات معرفی خواهند کرد.
نهادهای ناظر تاکید دارند که اگر روند به این همین منوال به پیش برود و متخلفین مجازات نشوند و فرهنگ معافیت جای آن را بگیرد دیگر متخلفین برای تکرار تقلب و تخلف هیچ هراس نخواهند داشت.
این در حالی‌ست که پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نامزدان اعلام کردند که تخلف و تقلبات گستردۀ توسط کارمندان کمیسیون انتخابات به نفع یک نامزد مشخص در بسیار از ولایات ناامن صورت گرفته است.
از ناپدیده شدن ۷ دستگاه بایومتریک گرفته تا شکستن قفل دیتا سنتر یا سرور مرکز از جمله مواردی است که انتقادات زیادی را علیه مسوولان در کمیسیون انتخابات در پی داشته‌است.
به تازه‌گی کمیسیون انتخابات اعلام کرده که اطلاعات تمام دستگاه‌های بایومتریک به سرور مرکزی منتقل و شمار آرا به یک میلیون و ۹۳۲ هزار و ۶۷۳ رسیده‌است.
در روزهای بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کمیسیون میزان تخمینی آرای ریخته‌شده به صندوق‌ها را در سراسر افغانستان دو میلیون و ۶۹۵ هزار و ۸۹۰ نفر اعلام کرده بود. آمار جدید نشان می‌دهد که ۷۶۳ هزار رای کاهش یافته است.
قرار بود نتیجه ابتدایی انتخابات افغانستان در ۲۷ میزان اعلام شود، اما بنا بر مشکلاتی این تاریخ عوض شده و مسوولان کمیسیون انتخابات دیروز در نشستی گفتند که نتایج ابتدایی را تا ۲۳ عقرب اعلام می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.