آگاهان: هیچ مذاکره‌یی پیش از توافق طالبان و امریکا نتیجه نمی‌دهد/ «فهرست اشتراک‌کننده‌گان نشست چین در حال تکمیل شدن است»

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۴ عقرب ۱۳۹۸

روند مذاکرات چین هفتۀ گذشته زمانی به تأخیر افتاد که طالبان و دولت افغانستان روی اشتراک نماینده‌گان از نشانی حکومت در این نشست به توافق نرسیدند. برخی از آگاهان با اشاره به تاخیر برگزاری گفت‌وگوهای صلح میان نماینده‌گان از دولت افغانستان و گروه طالبان در چین، می‌گویند که طالبان حضور نماینده‌گان را به نشانی از دولت نمی‌پذیرفتند.
mandegarاین درحالی است که شام روز دوشنبه محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجۀ چین، بر مذاکرات صلح در محوریت و رهبری شهروندان افغانستان تأکید کرده است.
ریاست حکومت وحدت ملی، در یک خبرنامه‌یی گفته است که محمداشرف غنی در گفت‌وگوی تلفنی با وانگ‌‌یی، وزیر امور خارجۀ کشور چین، روی روند گفت‌وگوهای صلح و همکاری دولت با دولت صحبت کرده‌اند.
در خبرنامه افزوده شده است که وزیر خارجۀ چین ضمن استقبال از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، آن‌را یک پروسۀ مهم عنوان کرد و در خصوص مذاکرات میان افغانستانی‌ها و طالبان که قرار است در چین برگزار اشاره کرده است.
در خبرنامه گفته شده است که هر دوجانب تاکید به پروسه صلح به محوریت حکومت و مردم افغانستان کرده‌اند.
همچنان، دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی محمداشرف غنی، گفته است که فهرست اشتراک‌کننده‌گان در نشست چین، نزدیک به تکمیل شدن است.
به گفتۀ او، این فهرست جامع و برای همه قابل قبول است، در این فهرست نماینده‌گان از حکومت، احزاب، جامعه مدنی و شورای ملی اشتراک خواهند داشت.
همچنان، مولوی عطالرحمان سلیم، معاون شورای عالی صلح در گفت‌وگوی ویژه با روزنامۀ ماندگار با اشاره به روند گفت‌گوهای صلح به میزبانی چین می‌گوید: هر نشستی که بتواند در راستای زمینه‌سازی‌ و ایجاد اعتماد میان طرف‌های درگیر (دولت افغانستان – طالبان) و کشورهای منطقه کمک کند، مورد استقبال مردم افغانستان است.
آقای سلیم با اشاره به نشست‌های پیشن در کشورهای منطقه و جهان می‌گوید: از این نشست‌ها بهره برداری نامطلوب صورت گرفته است و این نشست‌ها در محور منافع ملی کشور قرار نداشته‌اند و کمکی در فراهم شدن زمینۀ‌ گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» نکرده است.
آقای سلیم با اشاره به نشست چین، ابراز امیدواری کرده ا ست که این نشست صورت بگیرد.
پیش از این ریاست اجرایی نیز گفته است که برای برقراری صلح از هر گزینه ممکن در کشور استفاده خواهد کرد.
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، در دیدار با حامد کرزی رییس جمهوری پیشین گفته است که از هر تلاش برای برقراری صلح و گفت‌وگو با طالبان استفاده خواهد کرد.
همچنان، پوتزل مارکوزه، فرستادۀ ویژۀ آلمان برای افغانستان و پاکستان، نیز در دیدار با رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، برقراری صلح در افغانستان را از اولویت‌های جامعه جهانی خواند و ابراز امیدواری کرد که تلاش‌ها برای دست‌یافتن به صلح نتیجه بدهد.
داکتر عبدالله همچنان، در مورد طرح ۷ ماده‌یی محمد اشرف غنی در رابطه به روند مذاکرات صلح، گفته است که این طرح عملی نیست و اما ارگ گفته است که این یک فیصلۀ شتابزده است.
محمداشرف غنی، یک طرح ۷ ماده‌یی را برای صلح پیشنهاد کرده است که به گفته‌یی ارگ، پس از پیروزی در انتخابات به اساس آن عمل خواهد کرد.
اما، برخی آگاه باور دارند که نشست‌های صلح در صورتی منتج به یک نتیجۀ می‌شود که امریکا و طالبان به توافق‌ نهایی دست یابند.
وحید مژده آگاه سیاسی با اشاره به نشست چین می‌گوید: چینایی‌های دیدگاه محافظه‌کارانه در رابطه به افغانستان دارند، روند مذاکراتی که قرار بود در ۲۸ – ۲۹ اکتبر در چین برگزار شود، بادیده‌گاهای متفاوت دولت افغانستان و گروه طالبان مواجه شد؛ گروه طالبان استدلال داشتند که با کسانی که به نماینده‌گی از حکومت در این نشست شرکت کنند، گفت‌وگو نخواهند و اشتراک کننده‌گان باید به عنوان یک طرف سیاسی حرف خود را داشته باشند، اما حکومت کابل تأکید به اشتراک نماینده‌گان از نشانی حکومت داشت، به همین دلیل این روند منتفی شد.
آقای مژده، می‌گوید که نگاه دوگانۀ دولت و افغانستان وطالبان کشور چین را در بزنگاه زمان قرار داده بوده و تاخیر این نشست نیز برای چانه‌زنی بیشتر میان حکومت و گروه طالبان است که هر دو طرف باید سهیم باشند. در صورت دولت روی اشتراک نماینده‌گان حکومت در این نشست پافشاری کند، این نشست از طرف طالبان بایکوت خواهد شد.
آقای مژده باور دارد تا زمانی که دولت امریکا با طالبان توافق‌نامۀ صلح را امضا نکند، طالبان آمادۀ گفت‌وگو با دولت افغانستان نخواهد شد؛ زیرا مذاکرات «بین‌الافغانی» زمان صورت پذیر است که امریکایی‌ها – طالبان به توافق نهایی رسیده باشند.
آقای مژده با اشاره به نشست‌های پیشن در رابطه به صلح می‌گوید: این نشست‌های منجر به نتیجۀ نخواهد شد. طالبان با دولت افغانستان گفت‌وگو نمی‌کنند و نشست‌هایی که به مهارت کشورهای همسایه نیز صورت می‌گیرد نیز منتج به نتیجۀ صلح نمی‌شود، چون در این نشست‌ها اشتراک کننده‌گان دیده‌گاه شخصی خود را بیان می‌کنند.
این در حالی است که نادر نادری،رییس کمیسیون اصلاحات اداری، نیز در دیدار با پوتزل مارکوزه فرستادۀ آلمان در امور افغانستان و پاکستان نیز گفته است که ما خواهان ایجاد صلح و پایان کشمکش به اساس طرح هفت مادۀ صلح محمد اشرف غنی،هستیم.
روند مذاکرات به میزبانی چین قرار بود در ۲۸ -۲۹ اکتبر سال روان میلادی صورت گیرد، اما به دلیل کشمکش‌های داخلی و همچنان ابای طالبان از اشتراک نماینده‌گان دولت کابل در این نشست به زمان نامعین به تاخیر افتاده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.