زنـگِ بحـران انتخـاباتـی به صـدا درآمـد!

گزارشگر:هارون مجیدی - ۱۸ عقرب ۱۳۹۸

انتخاباتِ ۶ میزان هر روز آبستن اتفاقات جدیدی است، اتفاقاتی که به باور نهادهای ناظر، اعضای ستادهای انتخاباتی و حقوق‌دانان، کلید بحران انتخاباتی را رقم خواهد زد. بحرانی که زمزمه‌های آن با تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی این انتخابات آشکار شد و تصمیم‌گیری تازۀ شماری از کمیشنران این کمیسیون مبنی بر شمارشِ آرای بی‌بایومتریک رنگ جدی‌تر به آن داده است.
mandegarوجود اختلافات و چنددسته‌گی میان کمیشنران کمیسیون انتخابات و دبیرخانۀ این کمیسیون سبب شده کارهای کمیسیون به درستی دنبال نشود و برخی از کمیشنران، برخلاف قانون و کارشیوه‌های رفتاری خود تصمیم‌های تازه‌یی اتخاذ کنند و نگرانی‌ها از به میان آمدن بحران انتخاباتی شبیه انتخاباتِ ۲۰۱۴ را بیشتر سازند.
در کنار این، کمیسیون انتخابات افغانستان از فشار برخی ستادهای انتخاباتی بر این کمیسیون خبر داده و گفته است که این فشارها، موجب تأخیر دوباره در اعلام نتایج اولیه انتخابات خواهد شد؛ موضوعی که افغانستان را با چالش‌های بیشتری مواجه می‌سازد. یکی از اعضای کمیسیون انتخابات اعلام کرده که نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل مشکلات در کمیسیون به تاریخ ۲۳ عقرب اعلام نخواهد شد.
نتایج اولیۀ انتخابات براساس تقویم کمیسیون انتخابات قرار بود ۲۱ روز پس از برگزاری انتخابات اعلام شود، اما این نتایج به دلیل آنچه کمیسیون انتخابات «کُندی انتقال معلومات در دستگاه مرکزی» خواند، به ۲۳ عقرب موکول شد. مولانا محمد عبدالله، کمیشنر کمیسیون انتخابات می‌گوید که با توجه به مشکلات موجود در کمیسیون، به نظر می‌رسد که نتیجۀ در ۲۳ عقرب اعلام نشود. اما کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی روز پنجشنبۀ گذشته هرگونه تأخیر دوباره در اعلام نتایج انتخابات را غیرقابل قبول دانسته است.
کمیسیون انتخابات افغانستان دو هفته پیش اعلام کرده بود که شناسایی آرای استفاده شدۀ‌ تکراری، پیش از وقت و بعد از وقت تعیین شده و افراد زیر سن قانونی، توسط شرکت درمالوک آغاز شده و به زودی نتیجۀ آن را به کمیسیون خواهد فرستاد. در کنفرانس‌های خبریِ بعدی کمیسیون انتخابات میزان آرای معتبر که توسط شرکت درمالوک اعلام شد، یک میلیون ۸۲۹ هزارو ۱۰۷ رای اعلام شد و همچنین این شرکت از قرنطینه کردن ۱۳۷ هزار رأی دیگر نیز خبر داده بود. کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی نیز دستور داده که آرای ۲ هزار و ۱۱۸ محل رأی‌گیری باید بازشماری و نتیجۀ انتخابات در زمان تعیین شده اعلام شود.
حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات هم به تازه‌گی گفته است که تأخیر در روند بازشماری آرا، انتخابات را به بحران می‌برد. اما بانو نورستانی نگفت که آیا شمارش خلاف قانون و کارشیوه، کلید زن بحرانی عمیق‌ترِ انتخاباتی نخواهد بود؟! هر زمانی که این شمارش بدون در نظر گرفتن قوانین آغاز شود، بازده آن مورد قبول نامزدانی که در پی به نتیجه رسیدن انتخابات از مسیر آرای شفاف هستند، قرار نمی‌گیرد و معلوم نیست بحرانِ برآمده از دل این تصمیم، آیندۀ افغانستان، آیندۀ دموکراسی و پروسۀ انتخابات در کشور را چگونه رقم خواهد زد. بدون شک مقصر اصلی به میان آمدن این وضع کمیسیون انتخابات و کسانی اند که با زیر پا گذاشتن قانون و اصول کاری سرنوشت انتخابات را به کژراهه می‌برند.
اعضای کمیسیون انتخابات باید از بدنام شدن و سرنوشت اعضای پیشین این کمیسیون بیاموزند و چنانی که در روزهای پس از گزینش خود گفته بودند که اعتماد از دست رفتۀ مردم به انتخابات دوباره سازی می‌کنند و نمی‌گذارند این پروسۀ مردم بیش از خوار شود، بر این گفتۀ خود ایستاد بمانند و سرنوشت مردم و آیندۀ افغانستان را به بازی نگیرند. با توجه به وضعیت کنونی و تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات صلح که به باور برخی از کارشناسان، منتظر اعلام نتیجۀ انتخابات است، اگر کمیشنران نتوانند بن‌بست به وجود آمده را ختم به خیر کنند، چالش‌های بزرگی را برای افغانستان رقم خواهد زد که هیچ‌کسی خواستار آن نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.