فرمانده پیشین نیروهای امریکایی در افغانستان: پیروزی نزدیک است

- ۲۲ دلو ۱۳۹۱

جان آلن فرمانده نیروهای همکاری بین‌المللی پیروزی در افغانستان را نزدیک می‌بیند.
آقای آلن که فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان است گفته پیروزی در راه است.
جنرال آلن گفته نیروهای ناتو راه درازی را طی کرده اند تا توانسته‌اند شرایط را برای پیروزی در مقابله با شورشیان آماده کنند.
ماه گذشته پنتاگون آقای آلن را از «سوءرفتار» تبرئه کرد. نام آقای آلن در جنجالی بر سر ایمیل‌های عاشقانه میان دیوید پتریوس رییس سی آی ای و معشوقه‌اش مطرح شده بود.
در دستورکار نیست
جنرال آلن به بی بی سی گفت: «مقابله با شورش کاری زمان بر است. به دشوار می‌توان زمانی مشخص را تعیین کرد که بگوییم پیروز شده‌ایم.»
آقای آلن افزود: «فکر می‌کنم راه درازی را طی کرده‌ایم تا به شرایطی برسیم که در پیروزی در عملیات ضد شورش تعیین کننده اند؛ شرایط مناسب برای دولت مداری، و فراهم کردن فرصت‌های اقتصادی.»
جنرال آلن در دوران ۱۹ ماهه فرماندهی‌اش بر واگذاری بخش عمده تأمین امنیت افغانستان به ارتش و پولیس کشور نظارت کرده است.
جانشین آقای آلن آخرین فرمانده نیروهای همکاری بین‌المللی خواهد بود که وظیفه‌اش فرماندهی و نظارت بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان خواهد بود.
هنوز کاخ سفید رسما اعلام نکرده چه تعداد سرباز امریکایی در افغانستان باقی می‌مانند.
با این همه جنرال آلن گفت خروج تمام سربازهای امریکایی از افغانستان در دستور کار نیست و کاخ سفید حتی از او نخواسته که امکان‌پذیر بودن آن را بررسی کند.
فرمانده نیروهای آیساف به بی بی سی گفت: «این مسیری نیست که ما بخواهیم پی بگیریم. رییس‌جمهور صریحاًً درباره حضور نیروهای امریکایی بعد از سال ۲۰۱۴ و ماموریت آنها برای آموزش و مشاوره صحبت کرده و همین نشان می‌دهد که نماندن هیچ سربازی در افغانستان در دستور کار نیست.»

موضوع حقوق زنان حیاتی است
جنرال جان آلن، همچنان گفت که حمایت از حقوق زنان یک مسأله کلیدی برای جلوگیری از تحمیل اسلام سختگیرانه توسط طالبان است.
جنرال جان آلن روز شنبه، به خبرگزاری رویترز گفت که طالبان ممکن است مجبور باشند برای پذیرفته شدن در افغانستان رفتار خود را ملایم کنند. او گفت: «بسیار برای طالبان مشکل خواهد بود که بتوانند خود را بدون یک تغییر بنیادی در دیدگاه فلسفی شان مجدداً باز یابند».
جنرال آلن همچنان خاطر نشان کرد: «اگر آن‌ها (طالبان) قصد دارند تا طوری رفتار کنند که به طبع شهروندان افغانستان باشد، آن‌ها مجبورند برخی رفتارهای غیر قابل انعطاف طبیعت خود را ملایم بسازند؛ رفتار خود با زنان را ملایم کنند».
زنان افغانستان پس از سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ توانستند اندکی به حقوق اولیه خود مانند تحصیل، حق رای و کار دست یابند، اما این ترس در حال افزایش است که این دستاوردها با خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان و ایجاد گفت‌وگوهای صلح بین حکومت کرزی و شورشیان طالبان از بین بروند.
هرچند وضعیت زنان در افغانستان در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی داشته است، اما هنوز زنان افغانستان بسیار آسیب پذیر هستند. هرچند وضعیت زنان در افغانستان در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی داشته است، اما هنوز زنان افغانستان بسیار آسیب‌پذیر هستند.
جنرال آلن این سخنان را یک روز پیش از پایان ماموریتش به عنوان فرمانده‌کل نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان بیان کرد. جنرال جوزف دانفورد روز یکشنبه، جانشین آلن برای یک ماموریت حساس ۱۹ ماهه شد. انتظار میرود که دانفورد آخرین فرمانده «نیروهای بین المللی کمک به همکاری» (ایساف) در افغانستان باشد.

بازگشت دختران به مکتب
علیرغم پیشرفت‌های اخیر، «بنیاد تامسون رویترز» افغانستان را در سال ۲۰۱۱ به عنوان خطرناک ترین کشور برای زنان رده بندی کرد.
آلن گفت که گرایش گسترده به تحصیل دختران یک نکته حیاتی برای جذب یا دفع افکار عمومی در افغانستان است. اکنون حدود ۴ میلیون دختر به مکتب می‌روند، در حالی که در رژیم طالبان این شمار صفر بود.
برخی افراد طالبان می‌گویند که یک شاخه میانه رو از این گروه در حال ظهور است و آنان به تحصیل دختران متفاوت می‌نگرند. این در حالی است که رهبران این انشعاب چشم به چرخش سیاسی دوخته اند. اما آلن این مسأله را رد کرد و گفت: «من باور نمی‌کنم، حتا یک ثانیه هم باور نمی‌کنم».
او گفت که ناتو نقش مهمی در حمایت از «حقوق افغان‌ها در عموم، و حقوق زنان به طور خاص» بازی خواهد کرد. او توضیح داد: «ما بسیار بسیار سخت کار خواهیم کرد تا مطمین شویم که منافع و تعهدات ما به هیچ صورتی پس از ۳۱ دسمبر ۲۰۱۴ کاهش نمی یابد».
کاخ سفید ماه گذشته اعلان کرد که جان آلن را به عنوان فرمانده کل ناتو در اروپا نامزد خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.