کمیسیون حقوق بشر: تبادلۀ زندانیان تداوم فرهنگ معافیت از تطبیق قانون است

گزارشگر:بسم الله ذکی - ۲۶ عقرب ۱۳۹۸

مسوولان در کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گویند افرادی که مرتکب تخلفات، جنایات جنگی و جرایم ضد بشری شده‌اند، نباید به هیچ عنوان مورد معامله قرار گیرند.
نعیم نظری معاون کمیسیون حقوق بشر افغانستان در گفت‌وگوی ویژه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید، باید بالای افرادی که مرتکب جنایات جنگی در افغانستان شدند، قانون تطبیق شود نه این‌که مورد معامله قرار گیرند.
mandegarآقای نظری گفت: «کمیسیون حقوق بشر افغانستان از مبادلۀ این سه عضو مهم شبکه حقانی شدیداً ابراز نگرانی می‌کند و این مساله را تداوم فرهنگ معافیت از تطبیق قانون تلقی می‌کند».
معاون کمیسیون حقوق بشر افغانستان، از مقامات حکومت خواست تا حقوق قربانیان را در جریان گفت‌وگوهای صلح به عنوان محور اصلی در نظر گیرند و کسانی ‌که مرتکب جنایات ضد بشری و جنگی در افغانستان شدند را نباید در جریان گفت‌وگو مورد معامله قرار بدهند.
از سویی هم، صدیق صدیقی سخنگوی محمداشرف ‌غنی گفته‌است که عدم رعایت شرایط از سوی طالبان، سبب تعلیق در تبادله‌ی زندانیان میان طرفین شده‌است.
آقای صدیقی در صفحه توییتر خود نوشته است: «انس حقانی، مالی‌خان و حافظ رشید هر سه عضو شبکۀ حقانی هستند و در حال حاضر در بازداشت دولت افغانستان به سر می‌برند. کابل فرایند تبادل آنها با گروگان‌های خارجی را با در نظر داشت منافع ملی پیش می برد».
جان‌بس سفیر ایالات متحدۀ امریکا در کابل نیز گفته‌است که انس حقانی و دو عضو کلیدی طالبان، به دلیل حمله‌های تروریستی در ولایت‌های کابل و لوگر، از زندان آزاد نشده‌اند.
جان‌بس در برگۀ تویتر خود نوشته است: «از اعلام رهایی سه زندانی طالبان برای ترویج صلح و همچنان فیصله‌ی بازنگری در انتقال این افراد، پس از حمله‌ها در لوگر و کابل به تاریخ ۱۲ و ۱۳ نوامبر، حمایت می‌کنیم.»
او افزوده که ورود به روند مصالحه، به معنی انتخاب گزینه‌های دشوار است؛ اما این امر نیازمند بررسی دقیق شرایط موجود نیز است.
این درحالی‌ست که محمداشرف غنی روز سه شنبه هفته گذشته از آزادی مشروط این سه نفر در قبال آزادی کوین کینگ (Kevin King), استاد دانشگاه امریکایی و تیموتی ویکس (Timothy Weeks), همکار استرالیایی او خبر داده بود.
کوین کینگ استرالیایی و تیموتی ویکس امریکایی، استادان دانشگاه امریکایی افغانستان در سال ۲۰۱۶ از سوی افراد مسلح در کابل ربوده شدند. منابع امریکایی معتقدند که شبکه حقانی این دو نفر را به صورت گروگان نگه‌داشته است.
محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی گفته بود که برای زمینه سازی گفت‌وگوهای مستقیم صلح با طالبان، سه زندانی این گروه (انس حقانی، مالی خان و حافظ رشید) را به طور مشروط و در بدل آزادی دو استاد دانشگاه امریکایی از زندان دولت افغانستان آزاد می‌کند.
اما طالبان تا امروز هرگونه پیشنهاد مذاکره با مقامات افغانستان را رد کرده‌است زیرا این مقامات را غیر مشروع و غیر قانونی عنوان کرده‌اند.
خونین‌ترین حمله گروه حقانی انفجار تانکر مملو از مواد انفجاری در منطقۀ چهار راه زنبق در مرکز کابل بود که حدود ۱۵۰ نفر کشته و دست‌کم ۴۰۰ زخمی داشت. حمله به هوتل انترکانتیننتال کابل، در سال ۲۰۱۱ حمله به سفارت امریکا در کابل در ماه سپتامبر ۲۰۱۱ و همچنین حمله همزمان به چند هدف مهم در شهر کابل در سال ۲۰۱۲ از اقداماتی است که گروه حقانی مسوولیت آنها را به عهده گرفته بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.