شورای نامزدان و نهادهای ناظر: آغـاز بازشمـاری آرا خـلاف قـانون و بحـران‌آفـرین است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۶ عقرب ۱۳۹۸

نهادهای ناظر انتخاباتی و شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به بازشماری آرای بدون بایومتریک، می‌گویند که عملکرد کمیسیون انتخابات در این مورد خلاف قانون و بحران‌آفرین است.
شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری عملکرد فعلی کمیسیون انتخابات خلاف قانون و بدون مشورت با شرکای انتخاباتی می‌داند و می‎افزاید که شمارش آرا با این رویکرد مورد قبول این نیست.
mandegarاین شورا از کمیسیون انتخابات می‌خواهد که تا بر این رویکرد خود تجدید نظر کرد و راه‌حل را به اساس مشورت با شرکای انتخاباتی پیش‌ بگیرد.
در همین حال، مسوولان در نهادهای ناظر انتخاباتی، باز شماری آرا توسط کمیسیون انتخابات را بحران آفرین می‌دانند و می‌افزایند که اعلام نتیجۀ انتخاباتی بحران بدتر از ۲۰۱۴ را ایجاد خواهد کرد.
شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در خبرنامه‌یی که دیروز منتشر شده، مخالفت خود را با بازشماری آرا ابراز کرده‌ و این شورا افزوده تا زمانی که آرای پاک و ناپاک از هم جدا نشوند و مسیرِ شمارش در پرتو اجماع نامزدان محتوای اطمینان بخش پیدا نکند، بازشماری به واسطۀ کمیسیون مستقل انتخابات را مورد تأیید قرار نمی‌دهد.
در خبرنامۀ شورای نامزدان آمده است: از رییس و هیأت رهبری کمیسیون مستقل انتخابات جدی خواهشمندیم تا خبرهای خلاف واقع را بازتاب ندهند، در جهت مشکلات داخلی کمیسیون توانایی خود را به کار اندازند و از هماهنگی‌ها و ترتیباتِ خلاف رویه‌ها، طرزالعمل‌ها و لوایح کمیسیون بپرهیزند و احتراز نمایند.
در خبرنامه تأکید شده است: «با شورای نامزدان ریاست‌جمهوری برای بازشماری آرا مورد مشورت قرار نگرفته و مشارکت نمی‌نمایند؛ بنابراین هرگونه تصمیم گیری‌های خلاف قانون را مردود می‌شمارد و در تضاد با منافع عمومی و ثبات ملی کشور تلقی می‌نماید».
در همین حال، نهادهای ناظر انتخاباتی نیز می‌گویند که از موضع‌گیری‌های برحق تکت‌های انتخاباتی حمایت می‌کنند و باز شماری آرا بدون بایومتریک را بحران آفرین می‌دانند و می‌افزاید که عملکر بدون مشورت کمیسیون انتخابات تکرار بحران انتخابات ۲۰۱۴ است.
حبیب‌الله شینواری، رییس برنامه‌های نهادی انتخابات و شفافیت(ایتوا) در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که کارهای بدون برنامه و سنجش کمیسیون انتخابات، می‌تواند چالش‌آفرین باشد؛ این کار می‌تواند بدتر از بحران ۲۰۱۴ را تکرار کند.
آقای شینواری می‌گوید که به دلیل این‌که فضای امروزی برای ایجاد یک حکومت اشتراکی و وحدت ملی اندک است، بحرانی شدن انتخابات، کشور را به لبۀ پرتگاه خواهد برد.
رییس برنامه‌های نهاد ایتوا، کمیسیون انتخابات به اشتباه در رویکرد شمارش ارا متهم می‌کند و می‌گوید که کمیسیون انتخابات با احساسات در ابتدا روند بازشماری را بدون مشورت با شرکاری انتخاباتی آغاز کرد و بعدا متوقف شدن این بی‌اعتماد نسبت به انتخابات را افزایش داد.
او گفت که نهاد ایتوا، از موضع‌گیری برحق نامزدان انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر ۲۴۳۲ محل رأی‌دهی، حمایت می‌کنیم، چون در این محلات دیوایس‌ها، کارت‌های حافظه و …، لادرک هستند؛ بنابراین تحریم آن مورد حمایت است، اما در رابطه ۲۱۱۸ محل دیگر کمیسیون شکایات انتخابات فیصله کرده است، باید از طرف نامزدان مورد حمایت قرار گیرد.
آقای شینواری، می‌گوید که شمارش آرا با شیوۀ کنونی بحران آفرین است و تأثیر منفی روی ۲۱۱۸ محل رأی‌دهی دارد.
از سویی هم، کمیسیون انتخابات ۱۳۷هزار و ۶۳۰ آرای قرنطین‌شده را با اعتبار اعلام کرده است.
کمیسیون گفته است که این آرا از سوی ریاست دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات و در حضور متخصصین ملی و بین‌المللی تجزیه و تحلیل شده و هیچ مشکلی نداشته اند.
در همین حال، تکت‌ انتخاباتی ثبات و همگرایی، گلبدین حکمتیار و رحمت‌الله نبیل مخالفت‌شان را در مورد بازشماری آرا و با اعتبار شناختن دست‌کم ۳۰۰هزار آرای بدون بایومتریک شده اعلام کرده و حتا هواداران این ستاد‌ها مانع روند بازشماری آرا در برخی از ولایت‌ها شده اند.
احمد زبیر حبیب‌زاده، سخنگوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان تیفا نیز روند باز شماری آرا را چالش‌زا می‌د‌‌اند و می‌افزاید که وارد کردن آرای بدون بایومتریک و آرای که خارج از وقت معین (۸ صبح – ۵ شام) استفاده شده است، سبب چالشی شدن این روند می‌گردد.
او گفت که تحریم تکت‌های انتخابات از روند بازشماری آرا سبب افزایش بی‌اعتمادی و غیر قابل قبول بودن به مردم و شرکای انتخایاتی گردیده است.
به گفتۀ او، فشارهای سیاسی در کمیسیون‌های انتخاباتی سبب شده است تا تصامیم در این نهادها به نحو غیر شفاف و بدون در نظر داشت واقعیت گرفته شود، ضعف مدیریت در نهادهای انتخاباتی سبب شده تا عملکر کمیسیون‌های انتخاباتی مورد قبول شهروندان قرار نگیرد.
او همچنان گفت که عملکرد فعلی کمیسیون انتخابات ما را به بحران بدتر از سال ۲۰۱۴ رهنمون می‌سازد.
در همین، حال تیم ثبات و همگرایی، دیروز در نشست خبری گفت که تصمیم کمیسیون انتخابات برای بازشماری آرا مورد قبول آنان نیست.
عبدالله عبدالله، رییس دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی، در این نشست کمیسیون انتخابات را نامستقل خواند و گفت که هر اتفاق در آینده بی‌افتد، مسوول آن تیم متقلب و کمیسیون انتخابات است.
در همین حال، اما تیم دولت ساز به بازشمار آرا تأکید داشته است. امرالله صالح معاون تکت انتخاباتی دولت ساز همزمان با سخنان دستۀ رییس انتخابات ثبات و همگرایی، این تیم را به پنهان کردن شکست و اضطراب از طریق نشست‌های خبری متهم کرد.
آقای صالح در حساب فیسبوکش از تکت‌های انتخاباتی به‌ویژه ثبات و همگرایی خواسته تا اجازه دهند که کمیسیون انتخابات، مسوولیت خود را انجام دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.