انتخـاباتِ افغانسـتان را به بیراهه نبرید! نامه‌یی به آقای یاماموتو، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل برای افغانستان

گزارشگر:نثاراحمد فیضی غوریانی - ۲۷ عقرب ۱۳۹۸

من نزدیک به هشت سال تا زمان اعلام نتایج انتخابات پارلمانیِ سال گذشته، از حوزۀ هرات در پارلمان افغانستان نمایندۀ مردم خود بودم. در انتخابات سال ۲۰۱۰ با بلندترین و پاک‌ترین آرا به پارلمانِ کشور راه یافتم. در آن سال نیز جنجال‌های انتخاباتی دامنم را گرفت و پس از مبارزۀ طولانی موفق شدم که از آرایِ خود در برابر تقلب و زورگویی دفاع کنم. در انتخابات سال گذشته، متأسفانه با وجود آرای قابل توجه، باز در منجلاب کمیسیون‌های انتخاباتی گیر کردم و این بار موفق نشدم که عضویتِ پارلمان را داشته باشم. ولی همچنان به عنوان فعال سیاسی ـ mandegarاجتماعی، نماینده‌گی مردم خود را دارم.
انتخابات پارلمانی سال گذشته تجربه‌یی است که در برابرِ ما قرار دارد و هنوز پروندۀ آن کاملاً بسته نشده است. ده عضو کمیسیون‌های انتخاباتی به دلیل تقلب و رشوه‌ستانی از سوی دادگاه محکوم به زندان شده‌اند، درحالی‌که فیصلۀ آن‌ها در مورد نتایج انتخابات سال گذشتۀ پارلمانی همچنان به اعتبارِ خود باقی است. این وضعیت دقیقاً به این می‌ماند که قاضی یک دادگاه به دلیل انحراف از قانون به زندان بیفتد، ولی کسی را که او بدونِ گناه محکوم کرده است، اعدام شود. آیا چنین چیزی در قوانینِ کشوری از کشورهایِ جهان اعتبار دارد؟
لطفاً به این مسأله کمی فکر کنید. من این موضوعِ حاشیه‌یی را به این دلیل مطرح کردم که نشان دهم انتخابات در افغانستان آن چیزی نیست که به مردم گفته می‌شود و میلیون‌ها دالر مالیه‌دهنده‌گان کشورهای غربی در آن به مصرف می‌رسد. این نامه برای دادخواهی از وضعیتِ من نیست، ولی برای دادخواهی از حقِ مردم افغانستان است. درست است که ما در آغاز راه دموکراسی و انتخابات قرار داریم ولی بدون شک باید در این عرصه اقدام‌هایی صورت گیرد که ارزش‌های دموکراتیک را در کشوری مثل افغانستان تحکیم ببخشد و نه این‌که به نفع خشونت‌طلبان، تمامیت‌خواهان و استبدادگران تمام شود.
دفتر معاونت سیاسی سازمان ملل در افغانستان پس از سقوط رژیم خودکامۀ طالبان به این هدف ایجاد شد که این سازمان به عنوان معتبرترین مرجع بین‌المللی که از تمام کشورهای جهان می‌تواند نماینده‌گی کند، در به وجود آوردنِ فضای سیاسی جدید، مردمِ مصیبت‌دیدۀ افغانستان را که سال‌ها در میان آتش و دود زیسته بودند، کمک کند. وقتی شنیده می‌شود که این نهاد در تبانی با یک دستۀ انتخاباتی در کار کمیسیون انتخابات دخالت می‌ورزد، متأسفانه هم ماموریتِ خود را زیر پرسش می‌برد و هم آب به آسیابِ تمامیت‌خواهان و طالبان می‌ریزد.
فراموش نکنیم هر ضربه‌یی که به دموکراسی نوپایِ افغانستان وارد می‌شود، منفعتِ آن را طالبان و گروه‌های تندرو می‌برند. مردم افغانستان از سال‌ها به این سو به سازمان ملل متحد خوش‌بینانه نگاه کرده‌اند و این سازمان را غیرجانب‌دار و حمایت‌گر روندهای مردمی می‌دانند. این دیدگاه هنوز در جامعۀ افغانستان نسبت به کارکرد سازمان ملل متحد کاملاً از بین نرفته است، پس لطفا چهرۀ این سازمان را در میان مردم افغانستان که سال‌هاست در رنج و تألم زنده‌گی می‌کنند، خدشه‌دار نسازید.
مردم افغانستان از دفتر یوناما و از شخصِ شما انتظار دارند که با بی‌طرفی کامل انتخابات افغانستان را نظارت کنید و آن‌جایی که از قوانین کشور تخطی صورت می‌گیرد، به عنوان یک نهاد بی‌طرف موضعِ خود را به گوش مردم افغانستان و جهانیان برسانید. این روزها صحبت‌های زیادی در مورد موضع‌گیری‌های شخصِ شما و دفتر یوناما در میان مردم افغانستان و در فضای اجتماعی انجام می‌شود. این وضعیت می‌تواند به زیان مأموریت این نهاد در افغانستان تمام شود. بیایید به جای حمایت از یک دستۀ انتخاباتی، از مردم افغانستان و ارزش های مردم‌سالاری در این کشور حمایت کنید. ما خواهان تحکیمِ این ارزش‌ها در جامعۀ خود هستیم و باور داریم که با نهادینه کردنِ آن‌ها می‌توانیم از فصل جنگ و خشونت به سلامتی عبور کنیم.
خواهش من از جانبِ شما این است که سخنان دسته‌های انتخاباتیِ معترض به روند شمارشِ آرا را به‌خوبی بشنوید و تصمیم بگیرید. سخنی معروف وجود دارد که همیشه حق با اکثریت است!

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.