آگاهان: آزادی زندانیان طالب هیچ سودی به حال مردم افغانستان نداشت

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۹ قوس ۱۳۹۸

آزادی انس حقانی برادر سراج‌الدین حقانی رهبر شبکG حقانی چه سودی برای مردم افغانستان داشت؟ سوال که هرگز جواب روشنی به آن ارایه نشد.
انس حقانی آزاد شد و جنجال‌ترین دوسیه تروریستی بسته شد؛ اما نه به سود مردم افغانستان، بل تنها به هدف آزادی دو استاد دانشگاه امریکایی صورت گرفت.
mandegar
آگاهان سیاسی با تاکید براین مطلب به این باور اند که آزادی سه عضو مهم شبکه حقانی تنها و فقط به هدف آزادی دو استاد دانشگاه امریکایی صورت گرفت. هرچند حکومت افغانستان آن را گام مثبت برای آغاز گفت‌وگو با طالبان عنوان کرد؛ اما همه شاهد بودیم که طالبان گفت‌وگو با حکومت افغانستان را با قاطعیت تمام رد کردند.
محمد اشرف‌غنی گفته بود که برای زمینه سازی گفت‌وگوهای مستقیم صلح با طالبان، سه زندانی این گروه (انس حقانی، مالی خان و حافظ رشید) را به طور مشروط و در بدل آزادی دو استاد دانشگاه امریکایی از زندان دولت افغانستان آزاد می‌کند. اما طالبان تا امروز هرگونه پیشنهاد مذاکره با مقامات افغانستان را رد کرده‌است زیرا این مقامات را غیر مشروع و غیر قانونی عنوان کرده‌اند.
پس از گفت‌وگوهای پشت پرده‌ زلمی خلیلزاد و اشرف‌غنی در جریان سفرهای او به کابل و عدول دولت افغانستان از «خط سرخ» خود، انس حقانی از بند رها شد. اما مردم افغانستان هیچ ندانستند که آزادی این عضو مهم شبکه حقانی چه سودی برای آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوی بین‌الافغانی داشته است.
محمد اکرام اندیشمند آگاه سیاسی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: «کم از کم سودش این بود که مذاکرات مردۀ امریکایی ها و طالبان، زنده شد.»
آقای اندیشمند می‌افزاید: «ترامپ مذاکرات با طالبان را قبلاً مرده اعلان کرده بود. اما پس از آزادی انس حقانی که با دو استاد دانشگاه امریکایی تبادله شد، مذاکرات امریکا و طالبان در حال شروع مجدد است. اینکه مذاکرات به کجا می انجامد و نتیجه می دهد یا نه، باید منتظر بود».
به گفتۀ این آگاه سیاسی: طالبان در واکنش به سخنان ترامپ در بگرام گفته اند که امریکا راه ای جز مذاکره با ما ندارد و ما پس از امضای توافق با امریکا آتش بس می‌کنیم، نه قبل از آن. اما ممکن است آتش بس اعلان نشده را برقرار کنند تا زمینه و فضا برای مذاکرات ایجاد شود.
بااین حال، عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی به این باور است که آزادی انس حقانی تنها به هدف آزادی دو استاد دانشگاه امریکایی صورت گرفته است.
آقای رفیعی می‌گوید: آزادی انس حقانی هیچ سودی برای صلح و آتش بس در افغانستان ندارد. ممکن بود که ما این تبادله را یک گام مثبت برای آغاز مذاکرات بدانیم که متاسفانه طالبان آن را با قاطعیت تمام رد کردند.
رییس مجتمع جامعه مدنی افغانستان گفت: امریکا می‌تواند این تبادله را به عنوان یک ضمانت تلقی کند، اما طالبان آن را رد کردند و هرگز نپذیرفتند.
انس حقانی پسر جلال‌الدین حقانی، بنیان‌گذار شبکه حقانی است. این شبکه یکی از شاخه‌های مهم طالبان محسوب می‌شود و تا امروز حملات زیادی علیه کابل و هم پیمانان آن در ناتو را انجام داده‌است.
خونین‌ترین حمله گروه حقانی انفجار تانکر مملو از مواد انفجاری در منطقه چهار راه زنبق در مرکز کابل بود که حدود ۱۵۰ نفر کشته و دست‌کم ۴۰۰ زخمی داشت. حمله به هوتل انترکانتیننتال کابل، در سال ۲۰۱۱ حمله به سفارت امریکا در کابل در ماه سپتامبر ۲۰۱۱ و همچنین حمله همزمان به چند هدف مهم در شهر کابل در سال ۲۰۱۲ از اقداماتی است که گروه حقانی مسوولیت آنها را به عهده گرفته بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.