پـرویز مشرف محـکوم به اعـدام شد

- ۲۶ قوس ۱۳۹۸

ماندگار: دادگاه مقابله با تروریسمِ پاکستان جنرال پرویز مشرف، رییس‌جمهور سابق پاکستان را به جرم «خیانت» و «تخلف» از «قانون اساسی» این کشور به اعدام محکوم کرد. پرویز مشرف از سال ۲۰۰۷ به این‌سو تحت محاکمه بود. دادگاه پاکستان جلسۀ محکمۀ آقای مشرف را غیابی برگزار کرد، زیرا او در سال ۲۰۱۶ برای مداوا به کشور امارات متحدۀ عربی رفت و تا کنون در آن کشور زنده‌گی می‌کند.
mandegarرییس‌جمهور سابق پاکستان همواره اتهام‌ها بر خودش را رد کرده و گفته است که پروندۀ او توطیه است. مشرف چند هفته پیش از صدور حکم اعدامش نیز در یک پیام ویدیویی از بیمارستانی که گفته می‌شود در آن بستری است، پروندۀ علیه خودش را «بی‌بنیاد» خواند. بربنیاد گزارش‌ها، پرویز مشرف شدیداً بیمار است و توان سفر به پاکستان و دفاع از پرونده‌اش را ندارد.
پروندۀ پرویز مشرف در سال ۲۰۱۳ پس از آنکه نواز شریف به نخست‌وزیری پاکستان برگزیده شد، باز گردید. او در سال ۲۰۱۴ رسماً از سوی دادگاه این کشور متهم به خیانت شد. یکی از وکلای مدافع مشرف به رسانه‌های این کشور گفته که دادگاه در حضور سه قاضی رأی به اعدام آقای مشرف داد که از میان آن‌ها، یک تن مخالف حکم اعدام بود.
جنرال پرویز مشرف در سال ۱۹۹۹ و در یک کودتای نظامی بدون خون‌ریزی در برابر نواز شریف، به قدرت رسید و تا سال ۲۰۰۲ به عنوان رییس اجرایی و سپس به عنوان رییس جمهوری بر پاکستان حکومت کرد. آقای مشرف در ماه نوامبر سال ۲۰۰۷ قانون اساسی پاکستان را به حالت تعلیق درآورد و اعلام وضعیت اضطرار کرد؛ اما پس از آن در اگست سال ۲۰۰۸ پس از فشار پارلمان آن کشور از سمتش استعفا کرد.
در کنار اتهام‌های خیانت ملی و تخلف از قانون اساسی، گفته می‌شود پرویز مشرف به قتل بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر وقت پاکستان، قتل اکبر بوگتی، رهبر پیشین بلوچ‌ها و حمله به لال مسجد در زمان حکومتش نیز متهم است. جنرال پرویز مشرف، اولین مقام پلندپایۀ نظامی در پاکستان است که به دلیل «خیانت به کشور» به اعدام محکوم شده است. ارتش و جنرالان پاکستان از قدرت فوق‌العاده‌یی در تصمیم‌گیری‌های این کشور برخوردار اند. گفتنی است که پاکستان از زمان استقلالش در سال ۱۹۴۷ تا کنون بارها شاهد کودتاهای نظامی و تعلیق قانون اساسی این کشور و حاکمیت نظامیان بوده است.
مشرف به افغانستان از کدام عینک می‌دید؟
پاکستان از جمله کشورهای انگشت‌شماری بود که از رژیم طالبان در افغانستان حمایت می‌کرد. با آنکه این کشور پس از فروپاشی رژیم طالبان در افغانستان، تغییر موضع داد، ولی ادعاهایی که همواره در مورد «مداخله‌های» پاکستان در امور افغانستان مطرح می‌شود، چهرۀ پاکستان را در افکار عمومی افغانستان مخدوش کرده است.
بسیاری از افغانستانی‌ها، پاکستان را عامل اصلی افزایش ناامنی‌ها در افغانستان می‌دانند و این چیزی‌ست که به شدت از سوی مقامات پاکستان رد می‌شود. پرویز مشرف رییس‌جمهور پیشین این کشور همچنان متهم به دنبال کردن سیاست‌های قومی نسبت به افغانستان نیز است. او متهم است که بیشتر از پشتون‌های افغانستان حمایت می‌کرده است.
جنرال مشرف در زمان حاکمیتش در پاکستان، مردم افغانستان را به دو بخش تقسیم مى‌کرد: پنجشیری و غیرپنجشیری. پنجشیری از نظر او به دشمن پاکستان اطلاق می‌گردید و غیرپنجشیری به دوستان آن کشور. مشرف چندین بار از حضور پنجشیری‌ها در نظام افغانستان و سد واقع شدن آنان در برابر سیاست‌های پاکستان به رسانه‌ها شکایت کرده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.