سازمان شفافیت بین‌الملل بریتانیا: فساد در نهادهای امنیتی افغانستان بالاست

- ۲۷ دلو ۱۳۹۱

سازمان شفافیت بین‌الملل بریتانیا اعلام کرده است که میزان فساد در نهادهای امنیتی افغانستان از جمله وزارت دفاع بالا است.
شفافیت بین‌الملل در گزارشی که روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته منتشر کرده است، از تأثیر مخرب فساد بر روند انتقال مسوولیت‌های امنیتی از نیروهای بین‌المللی به نیروهای افغان گفته است.
مارک پیمان، رییس سازمان شفافیت بریتانیا می‎گوید: خطر فساد در وزارت دفاع افغانستان بسیار بالاست.
او همچنین هشدار می‎دهد که واگذاری مسوولیت خرید تجهیزات وزارت دفاع به افغان‌ها این فساد را گسترده خواهد کرد.
در این گزارش همچنین آمده است که عمده‌ترین حوزه نگرانی این سازمان، بخش تدارکات است که مسوولیت آن قرار است از نیروهای ناتو به نهادهای امنیتی افغان واگذار شود.
در حال حاضر نیازمندی‎های وزارت دفاع افغانستان را نیروهای یاری بین‌المللی امنیتی یا ایساف، خریداری می‌کند و تمام اجناس مربوط به این وزارت بدون مالیات وارد افغانستان می‌شود.
سازمان شفافیت بین الملل بریتانیا این گزارش را با همکاری سازمان شفافیت افغانستان، تهیه کرده است.
یما ترابی، رییس سازمان شفافیت افغانستان می‌گوید که اجاره دادن ملکیت‌های وزارت دفاع، واردات سایر اموال به نام وزارت دفاع و شریک بودن تعدادی از مقام‌ها با شرکت‌های طرف قرار‌داد از جمله موارد دیگر فساد در این وزارت‌خانه می‌باشد.
پیشینه فساد در وزارت دفاع
برخی منتقدان به این باورند که در روند خریدهای قبلی که توسط نیروهای بین المللی انجام شده نیز شفافیت وجود نداشته و بسیاری قراردادها به گونه‎یی عقد شده که تشخیص فساد در آنها به ساده‌گی ممکن نیست.
جنرال عتیق الله امرخیل، یک افسر سابق ارتش می‌گوید که فساد در وزارت دفاع بی‌سابقه است. آقای امرخیل هشدار می‎دهد که ادامه‎ این روند شیرازه این نهاد را از هم می‌پاشد.
در این گزارش همچنین آمده است که بالا بودن میزان فساد در نهاد‌های امنیتی اعتماد افغان‌ها و نهادهای سیاسی به نیروهای افغان را در تامین امنیت این کشور از بین می‎برد. همچنین، نظر به این گزارش فقدان یک نظام کارآمد مبارزه با فساد در نهادهای دفاعی و امنیتی، زمینه فساد را فراهم و درهای فرار از مجازات را باز گذاشته است.
در گزارش سازمان شفافیت بین‌المللی بریتانیا از ایجاد واحد مبارزه با فساد در وزارت دفاع و تمایل رهبری این وزارت در تحلیل و پیگیری موارد فساد، به عنوان نشانه‎های مثبت در این وزارت یاد شده است.
بر اساس ارزیابی این سازمان، افغانستان در کنار کشورهایی مانند ایران، عراق، اردن، عربستان سعودی، قطر، بحرین، ازبکستان و اندونزیا و یک رتبه بالاتر از کشورهایی مانند مصر، یمن، سوریه و لیبیا قرار گرفته است و از نگاه مبارزه با فساد در وضع بهتری قرار دارد.
انجام این تحقیق دو سال طول کشیده است و ۸۲ کشور که ۹۴ درصد هزینه‎های دفاعی جهان را در سال ۲۰۱۱ صرف کرده‌اند، شامل آن شده اند. بر اساس تخمین سازمان شفافیت بین المللی بریتانیا میزان فساد در سطح جهان سالانه به بیست میلیارد دالر می رسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.