مقصـر ناامنـی جـادۀ کابل-شمـال کیست؟

گزارشگر:رو‌ح‌الله بهزاد - ۰۹ جدی ۱۳۹۸

ناامنی در شاهراهِ کابل-شمال به‌ویژه در بخش‌هایی از قره‌باغ و کلکان ولایت کابل، نگرانی‌های زیادی را برای مردم خلق کرده است. شاه‌آقا (نام مستعار) یکی از کارمندان دولتی در ولایت کاپیسا است که همه‌روزه از کابل به کاپیسا می‌رود و پس از ختم کار، دوباره به کابل بر می‌گشت.
او اطلاعات و نگرانی‌هایش از ناامنی در این مسیر را به روزنامۀ ماندگار بازگو می‌کند و می‌گوید که پیش از ناامن شدن شاهراه کابل شمال، تا ناوقت در دفتر می‌ماند، زیرا این مسیر پس از شام، خلوت‌تر می‌بود و «وقت‌تر» و «بی‌دردسرتر» به کابل می‌رسید.
mandegarشاه‌آقا اما می‌گوید که پس از ناامن شدن شاهراه شمال-کابل ناگزیر شده وقت‌تر دفتر را ترک بگوید و به سمت کابل حرکت کند. به گفتۀ او: «ساعت یک یا یک‌ونیم از دفتر بیرون می‌شوم. سه ساعت پیش از تعطیلات عمومی؛ چون اگر چهاربجه از دفتر بیرون شوم، راه خطرناک شده و ممکن است به دام دزدان و تروریستان بیفتم».
شاه‌آقا اظهار می‌دارد که چندین‌بار در این مسیر با افراد مسلح بر خورده، اما نمی‌داند کی استند. او می‌افزاید که شمار دیگری از دوستان و همکارانش در کاپیسا نیز در کابل خانه دارند و همه‌روزه از این مسیر رفت‌وآمد می کنند، اما آنان اکنون مجبور شده اند در این کاپیسا اتاق کرایه کنند و آخر هفته به خانۀشان برگردند.
شاه آقا به این باور است که ناامنی مسیر کابل-شمال اکنون در حد «نگرانی» و «تشویق» است، اما اگر به امنیت این مسیر توجه جدی نشود، ممکن این نگرانی به «وحشت» بدل شود و سبب اتفاق‌های بدی گردد. او از نهادهای امنیتی می‌خواهد تا هرچه زودتر مسیرها و مناطق ناامن شاهراه کابل-شمال را شناسایی و امنیت آن را تأمین کند.
داستان شاه آقا، مشت نمونۀ خروار است. روزانه شاید صدها تن خطر مرگ و نابودی و یا هم دزدی و غارت را به جان می‌خرند و از این مسیر رفت‌وآمد می‌کنند. مسیر کابل-شمال در ماه‌های اخیر از سوی شهروندان، «جادۀ مرگ» هم لقب گرفته است. حداقل در ماه جاری چندین‌بار حوادث ناگوارِ کشته شدن شماری از نظامیان و شهروندان در این مسیر گزارش شده است.
ناامنی‌ها در شاهراه کابل-شمال بحث داغ چند روز اخیر مجلس نماینده‌گان نیز بود. نماینده‌گان از افزایش ناامنی در این مسیر شکایت کردند و خواستار استجواب مسوولان ارشد نهادهای امنیتی شدند. اقبال صافی، نمایندۀ مردم کاپیسا در نشست عمومی این اتاق با اشاره به کشته شدن دو فرمانده جهادی در مسیر شاهراه عمومی کابل-شمال در منطقه تانک تیل ولسوالی قره‌باغ کابل گفت که این شاهراه به «جادۀ مرگ» تبدیل شده و بعد از شام کسی در این شاهراه رفت‌وآمد کرده نمی‌تواند.
خان‌آغا رضایی، عضو دیگر مجلس گفت که متأسفانه از چندی بدین سو شاهراه کابل پروان و به خصوص منطقه قره باغ، به حیاط خلوت و جولانگاه جنایت کاران برای ترور و خلق وحشت مبدل شده است. آقای رضایی نیز در آن نشست خواستار استجواب مقام‌های ارشد نهادهای امنیتی شد. نگرانی‌های وکلای مجلس در نهایت سببِ فراخواندن مقام‌های ارشد نهادهای امنیتی به دفتر رییس پارلمان شد که تا کنون از جزئیات آن خبری نیست. از سوی هم، قرار بود در هفتۀ جاری مقام‌های امنیتی به تالار عمومی مجلس استجواب شوند، اما تا کنون این کار صورت نگرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.