دیدار خلیل‌زاد – طالبان در قطر امریکا آغاز مذاکرۀ رسمی با طالبان را مشروط ساخت

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۶ جدی ۱۳۹۸

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در دور تازۀ گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان در قطر به صورت غیر رسمی با ملا برادر دیدار کرد.
طالبان تایید کرده‌اند که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان به کشور قطر رسیده و با ملا برادر، معاون این گروه و رییس دفتر سیاسی قطر دیدار کرده است.
mandegarطالبان به روزنامۀ دیلی تایمز پاکستان گفته‌اند که آنان آماده‌گی لازم برای آغاز دوبارۀ گفت‌وگو با امریکا را دارند.
یک عضو گروه طالبان که خود در روند مذاکرات صلح امریکا و طالبان مشارکت دارد، بدون ذکر نامش، افزود که طالبان نیز برای شروع مذاکرات «منتظر هدایت نهایی رهبری» این گروه است.
اما، زلمی‌ خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا در امور مصالحۀ افغانستان گفته است که تا هنوز در رابطه به پیشنهاد‌اش که «کاهش خشونت‌ها» و «آتش‌بس» بوده، از طالبان پاسخ دریافت نکرده است.
تمرکز اصلی در این دور از گفت‌وگوها «کاهش خشونت‌ها و آتش بس» است. اما گروه طالبان تا هنوز در رابطه به این دو مورد موضع روشن خود را بیان نکرده‌اند.
این اظهارات زلمی‌ خلیل‌زاد، در حالی بیان می‌شود، که پیش از یک دیپلومات امریکایی در سفارت این کشور در کابل به رسانه‌های گفته است که از سرگیری مذاکرات به شکل رسمی با گروه طالبان مشروط به پاسخ این گروه در مورد آتش‌بس و کاهش حشونت‌ها است.
این دیپلومات گفته است که تا زمانی که گروه طالبان در رابطه به آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها به صورت رسمی موقف خود را روشن نسازند، مذاکرات به شکل رسمی از سر گرفته نخواهد شد.
هفتۀ گذشته، رسانه‌های غربی از قول اعضای طالبان در شورای کویته – پاکستان خبر دادند که اعضای این گروه با آتش‌بس موافقت کرده‌‌اند، اما بعداً سخنگوی گروه طالبان این خبر را تکذیب کرد.
زلمی خلیلزاد، با توقف دور دهم گفت‌وگوهای با طالبان در ۱۶ قوس سال جاری خورشیدی گفته است که طالبان باید نشان دهند که مایل هستند و می‌توانند به خواست افغانستان برای صلح پاسخ دهند.
براساس گزارش‌ها آقای خلیلزاد به هیأت مذاکره کنندۀ طالبان گفته بود که درباره کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس با رهبران خود مشوره کنند و بعد مذاکرات از سر گرفته شود.
در ماه قوس اعضای سیاسی گروه طالبان از قطر به پاکستان سفر کردند تا با اعضای ارشد این گروه در پاکستان مشورت کنند.
اما گروه طالبان آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها را مسایل داخلی می‌دانند که به باور آنان پس از خروج نظامیان امریکایی روی آن بحث خواهد شد.

برگشت جنگجویان طالب
در همین حال، سازمان ملل متحد گفته است که جذب سربازان طالبان به زنده‌گی عادی مهم است و سازمان ملل متحد در این زمینه کار خواهد کرد.
دفتر معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان همچنان تأیید کرده است که طرح‌های مختلف را برای بهبود وضعیت زنده‌گی طرف‌های دخیل در منازعه روی دست دارد و با طرف‌های دخیل در بحران در این مورد مشورت خواهد کرد.
یوناما گفته است که در سال ۲۰۲۰ افغانستان گام‌های را برای رسیدن به صلح واقعی برخواهد داشت، سازمان ملل، مردم و رهبران این کشور را کمک خواهد کرد تا برای کاهش خشونت و رسیدن به یک آتش بس و صلح پایدار فرصت‌های مختلف را جستجو کنند. این کار نیاز به صبر و حوصله دارد، وضیعت پیچده است، اما به هر عنوان افغانستان به یک صلح پایدار دست خواهد یافت.

مذاکرات امریکا – طالبان
امریکا و طالبان تا هنوز ۱۰ دور در کشور قطر و امارات متحدۀ عربی باهم گفت‌وگو کرده‌اند.
اولین نشست طالبان – امریکا در ۱۲ اکتبر سال ۲۰۱۸ در شهر دوحه قطر برگزار شد، نشست دوم ۱۶ نوامبر سال ۲۰۱۸ در همین شهر تدویر یافت، اما نشست سوم در ۱۷ دسامبر سال ۲۰۱۸ در شهر ابوظبی امارات متحده عربی بود، نشست چهارم در ۱۹ جولای سال ۲۰۱۹ در شهر دوحه برگزار شد. در نشست پنجم ( ۲۵ فوریه )سال ۲۰۱۹ زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان برای نخستین بار با ملا عبدالغنی برادر معاون تحریک طالبان در دوحه دیدار کرد. دور ششم گفت‌وگوها پس از ۹ روز ۱۹ ثور پایان یافت. دو طرف اعلام کرد که این نشست با پیشرفت‌های همراه بوده است.
دور هفتم ۲۹ جون در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد، دور هشتم مذاکرات میان نماینده‌گان امریکا – گروه طالبان ۱۲ اسد در دوحه، پایتخت قطر آغاز و تا ۹ روز با گفت‌وگو میان دو طرف جریان داشت.
دور نهم مذاکرات امریکا و طالبان ۳۱ اسد در دوحه آغاز شد و مدت ده روز ادامه داشت. بعد از پایان این نشست آقای خلیلزاد در رشته توییت‌هایی نوشت «ما در آستانه یک توافقی هستیم که خشونت را کاهش داده و راه را برای شهروندان افغانستان خواهد گشود تا برای مذاکرات در مورد یک صلح باعزت و پایدار و یک افغانستان متحد و با اقتدار که ایالات متحده، متحدانش و هیچ کشور دیگر را تهدید نکند، با هم بنشینند.»
دور دهم مذاکرات امریکا و طالبان نیز ۱۶ قوس آغاز و ۲۲ این ماه ادامه یافت. اما به دلیل یک حملۀ موتر بم در نزدیک پایگاه امریکایی در بگرام – پروان متوقف شد. اما حالا معلوم نیست که اتفاقاتی ک اخیرا میان امریکا و ایران رخ داده است، چه تاثیری بر روند صلح گذاشته است. اگرچه طالبان گفته‌اند که کشته شدن جنرال سلیمانی فرمانده قدس سپاه پاسداران، تاثیری برروند مذاکرات نمی‌گذارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.