اختـلاف سفـارت امریـکا و یونـاما بر سـر نتـایج انتخـابات با اشتـراک پاییـن

- ۱۶ جدی ۱۳۹۸

سفارت امریکا: به دلیل اندک بودن اشتراک رأی‌دهنده‌گان در انتخابات ششم میزان خواهان یک حکومت مشارکتی به وجود بیاید
نماینده گی سازمان ملل: «عادلانه این است که به مردمی ارزش قایل شویم که ثبت نام کردند و از رای شان استفاده کردند
mandegarسفارت امریکا و دفتر یوناما، در مورد کمیت حضور رای دهنده‌گان و تاثیر آن اختلاف نظر پیدا کرده‌اند. در حالی که سفارت امریکا در کابل به دلیل پایان بودن میزان رای‌دهنده‌گان خواهان حکومت مشارکتی در افغانستان شده است، یوناما می‌گوید که پایین بودن اشتراک مردم در انتخابات مهم نیست و باید به کسانی که رای داده اند احترام گذاشته شود؛ اما در عین حال دفتر سازمان ملل در کابل آماده‌گی‌هایش را بری دور دوم انتخابات ابزار کرده است.
در همین حال، معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان در واکنش به اظهارات سفیر امریکا در کابل، گفت که در قانون، سقف رای دهنده‌گان معیار نیست.
لطیف محمود، معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رسانه‌ها گفته است که قانون اساسی افغانستان سقف اشتراک کننده‌گان در انتخابات ریاست جمهوری را تعین نکرده است و اولویت بدست آوردن ۵۰+۱ است که هر نامزد آن را به دست بیاورد به عنوان برندۀ انتخابات شناخته می‌شود.
دور دوم انتخابات تا کمتر از شش ماه دیگر
دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید: در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم برود، تمام راه‌های لازم همکاری را با کمیسیون انتخابات برای برگزاری زود هنگام انتخابات روی دست می‌گیرد.
توبی لینزر، معاون دفتر نماینده‌گی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم این نهاد «از تمامی راه‌های ممکن در سازمان ملل متحد» استفاده خواهد کرد تا کمیسیون انتخابات بتواند دور دوم را هرچه «زودتر» برگزار کند.
آقای لینزر گفته که «ما در حال آماده کردن برنامه‌های»احتیاطی»هستیم؛ اگر اعلام کمیسیون مستقل انتخابات نشان دهد که هیچ‌کس بیش از پنجاه درصد رای نیاورده در آن صورت نهادهای انتخاباتی برای برگزاری دور دوم آماده‌گی خواهند داشت.»
معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان می‌افزاید که شاید برای من مناسب نباشد که نتیجه را حدس بزنم، من فکر می‌کنم مهمترین مساله این است که به کمیسیون شکایات انتخاباتی فرصت داده شود تا شکایات را بررسی کند.
آقای لینزر در پاسخ این سوال که دست کم در شش ماه آینده به علت سرمای زمستان، برگزاری انتخابات ممکن نخواهد بود، گفت: شما از شش ماه سخن می‌گویید، ولی من انتظار خواهم داشت که در مدت کمتر از شش ماه (دور دوم انتخابات) برگزار شود.
معاون دفتر یوناما در افغانستان می‌گوید که انتظار ما این است که انتخابات به دور دو می‌رود یا نه، اگر نیاز باشد که به دور دوم برود انتظارم از نهادهای انتخاباتی این خواهد بود که هر چه زودتر آن را به طور مسوولانه برگزار کنند. البته که سازمان ملل متحد کمک‌های را از جامعه جهانی که به آڼ نیاز باشد فراهم خواهد کرد..
معاون یوناما درباره سطح پایین مشارکت در انتخابات نیز گفت که در اروپا که اغلب سطح مشارکت مردم در انتخابات «پایین» است و یک نفر با «کسب آرای خیلی کم به پارلمان اروپا راه می‌یابد». او افزود : «عادلانه این است که به مردمی ارزش قایل شویم که ثبت نام کردند و آنهایی که از حق رای خود استفاده کردند. باید به نتیجه برآمده از رای آنان احترام گذاشته شود.»
معاون دفتر یوناما در حالی این گفته‌ها را با بی‌ بی سی، بیان کرده است که کمیسیون شکایات انتخابات نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها، از احتمال رفتن انتخابات به دور دوم خبر داده است.
دبیر کمیسیون شکایات انتخابات گفته است که احتمال می‌رود که انتخابات ریاست جمهوری به دلیل حجم زیاد شکایت‌ها از تقلبات و جرایم انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم برود.

حکومت مشارکتی
از سویی هم، سفارت امریکا در کابل به دلیل اندک بودن اشتراک رأی‌دهنده‌گان در انتخابات ششم میزان خواهان یک حکومت فرا گیر شده است.
جان بس، سفیر امریکا در کابل، ١١ جدی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی طلوع نیوز با اشاره به سطح مشارکت پایین رای دهنده‌گان در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفته است که برنده انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از حمایت شمار اندک مردم این کشور برخوردار خواهد بود و باید به فکر تشکیل یک حکومت فراگیر باشد.
این در حالی است که نتیجۀ ابتدایی انتخابات در اول جدی سال روان اعلام گردید؛اما اکثریت نامزدان انتخابات ریاست جمهوری این نتیجه را نپذیرفته و گفته اند که رأی سیاه از سفید جدا نشده است.
شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، تیم ثبات و همگرایی، تیم امنیت و عدالت اسلامی و امنیت و عدالت، نتیجۀ برآمده از انتخابات را بحران آفرین و کودتا در برابر رأی مردم دانسته‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.