خطر داعش دوباره در شرق افغانستان سر برآورده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۱ جدی ۱۳۹۸

والی ولایت کنر با نگرانی از حضور داعش، می‌گوید که هنوز داعش در بیشتر از چهار ولسوالی این ولایت فعالیت دارد.
عبدالستارمیرزاکوال، والی کنر می‌گوید که ۱۲۰۰ از جنگجویان گروه داعش در ولسوالی‌های مختلف این ولایت حضور دارند و این می‌تواند به عنوان یک تهدید جدی برای ولایت‌های مشرقی باشد.
mandegarوالی کنر در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است که داعشیانی که در ولسوالی‌های نازک، نورگل، چوکی و چپه‌دره حضور دارند و بیشترشان جنگجویان خارجی هستند.
نهادهای امنیتی ولایت کنر نیز گفته‌اند که شهروندان کشورهای آسیای میانه و جنوب آسیا در میان داعشیان در این ولایت حضور دارند. شهروندان پاکستانی، بنگلادیشی و کشورهای آسیایی میانه کسانی هستند در میان جنگجویان گروه داعش در افغانستان گزارش شده‌اند.
شفیق‌الله سحر، فرمانده پولیس کنر از بازداشت هفت زن خبر داده که چهار تن‌شان شهروندی پاکستان را داشته‌اند و سه تن دیگر شهروندان ترکمنستان بوده‌اند.
در همین حال، شورای ولایتی کنر و شماری از باشنده‌گان این ولایت هشدار می‌‎دهند که اگر جلو فعالیت‌‎های گروه داعش از همین حالا گرفته نشود، این گروه تهدیدهای جدی را در آینده در پی خواهد داشت.
پیش از این مسوولان ولایت ننگرهار نیز از تسلیم شدن بیش از ۵۰۰ عضو گروه داعش در این ولایت به نهادهای امنیتی خبر داده‌اند.
مسوولان در ولایت ننگرهار گفته‌اند که نزدیک به ۱۳۰ تن افراد تسلیم شده به نیروهای امنیتی دفاعی شهروندان پاکستان بوده‌اند.
شاه محمود میاخیل، والی ننگرهار گفته است که ۱۳۰ از خانواده‌های داعش که ۵۰ تن آنان زن و ۸۰ تن دیگر کودک بودند را به بزرگان قومی پاکستان تسلیم داده‌شده‌اند.
نگرانی از حضور داعش در ولایت‌های ننگرهار و کنر در حالی بیان می‌شود که پیش از این ریاست جمهوری و نهادهای امنیتی – دفاعی کشور ریشه کن شدن داعش در ولایت‌های شرقی خبرداده‌اند.
وزارت دفاع و داخله و شخص رییس حکومت وحدت ملی در خبرنامه‌های جداگانه از سرنگون شدن داعش در شرق کشور که زمانی به عنوان پایگاه نظامی شاخۀ خراسان این گروه نامبرده می‌شد خبر داده‌اند.
در خبرنامه‌یی که از طرف وزارت دفاع ملی کشور ۱ ماه پیش منتشر شده آمده که از دو هفته به این طرف ۵۴۲ عضو گروه داعش با اعضای خانواده‌شان در ننگرهار به دولت تسلیم شده‌اند.
وزارت دفاع کشور اعلام کرده است که این داعشیان در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار، ۸۲ جنگ‌جوی گروه داعش همراه با ۵۱ زن و ۹۶ کودک به نیروهای ارتش تسلیم شده‌اند.
به نقل از اعلامیه، از نزد افراد تسلیم‌شده‌ها، ۶۹ میل کلاشینکوف، ۵ قبضه تفنگچه، ۴۰ بمب دستی، ۱۱۰ شاژور و ۳ پایه مخابره به‌دست آمده است.
در همین حال، مسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله ۱۹ عقرب در سفری به ننگرهار، گفته که گروه داعش در افغانستان به‌ویژه در ننگرهار شکست خورده و رهبری این گروه نیز از بین برده شده است.
آقای اندرابی همچنان گفته بود که افغانستان دیگر برای داعش پناه‌گاه نخواهد بود.
همچنان، رییس حکومت وحدت ملی در ماه قوس در سفری به ننگرهای داعش را در این ولایت شکست خورده‌ نامید.
در اوایل سال جاری خورشیدی، معاون وزارت دفاع، سرپرست پیشین امنیت ملی و فرماندهی عمومی قوت‌های حمایت قاطع جهت بررسی وضعیت امنیتی زون شرق به ولایت ننگرهار رفته بودند و از تأمین و بهبود امنیت خبر داده بودند.
دوسال پیش نیروهای امریکایی جهت تخریب کانال‌های جنگی گروه‌های تروریستی نیروهای امریکایی بزرگترین بم که به مادر بم شهرت داشت در ولایت ولایت ننگرهار در نزدیکی کوه‌های تورهبوره استفاده کردند.
ولایت شرقی به ویژه کنر و ننگرهار از ولایت‌های بودند که داعش شاخۀ خراسان از همین‌جا سر بلند کرد و گزارش‌های می‍‌‌‌رساند که فعالیت داعش از همین جغرافیا به ولایت‌های شمالی گسترش یافت. پیمان امنیتی جمعی که کشورهای آسیای میانه را در بر می‌گیرد در اوایل سال جاری در یک نشست در تاجیکستان از حضور بیش از ۵ هزار داعشی در ولایت‌های شمالی افغانستان که گذرگاه مشترک افغانستان با کشورهای آسیایی میانه است، ابراز نگرانی کرده‌اند. کشورهای آسیایی و قدرت‌های منطقه‌یی به ویژه ایران و روسیه و چین از حضور داعش در افغانستان به شدت هراس دارند.
در تازه‌ترین رویدادها، پس از کشته شدن قاسم سلیمانی فرماندۀ بیرون مرزی قدس سپاه پاسداران، گروه داعش با استقبال از کشته شدن سلیمانی گفته است که مراکز خود را در عراق بازسازی می‌کند.
روزنامۀ دیلی میل، انگلیسی گفته است که گروه داعش باور دارد که کشتن شدن قاسم سلیمانی فرصتی را برای دوباره سازی این گروه در عراق مهیا می‌کند. گروه داعش کشتن سلیمانی را به آغاز جنگ میان دو دشمن‌ ( امریکا – ایران) خوانده و گفته است که در جریان درگیری آنان این گروه می‌تواند دوباره به بازسازی جنگجویان خود بپردازد.
سال گذشته ایالات متحدۀ امریکا اعلام کرد که داعش را در سوریه و عراق شکست داده‌ است. اما بیشتر آگاهان باور داشتند که شکست داعش در کشورها خاورمیانه دور سبب متواری شدن این گروه به افغانستان شده است و این به عنوان یک زنگ خطر برای حکومت افغانستان و هم پیمانان جهانی‌اش بود. اما هنوز روشن نیست ادعای داعش برای قدرت گرفتن دوباره این گروه در وخاورمیانه می‌تواند تحقق پذیر شود یا نه!

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.