زاخیل‌وال در بانک‌های دیگری هم حساب دارد

- ۰۵ سنبله ۱۳۹۱

شهرام
وظیفۀ حضرت عمر زاخیل‌وال وزیر مالیه به حالت تعلیق درآید و سپس پروندۀ فساد کلان مالی او، به گونۀ جدی مورد بررسی قرار گیرد.
شماری از آگاهان با بیان این مطلب می‌گویند که وزیر مالیه باید به مردم افغانستان پاسخ دهد که در زمان کمی بیش‌ از یک میلیون دالر را از کجا و چه‌گونه به دست آورده است؟
پیشتر ادارۀ عالی مبارزه با فساد از رییس‌جمهور کرزی خواسته بود که به خاطر مفقودشدن میلیون‌ها افغانی از وزارت مالیه، باید وظیفۀ آقای زاخیل‌وال وزیر مالیه را به حالت تعلیق در آورد.
تلویزیون طلوع اخیراً گزارش کداد که حدود یک میلیون دالر به حساب بانکی شخصی عمر زاخیلوال، وزیر مالیه افغانستان واریز شده است.
اما عمر زاخیل‌وال وزیر مالیه این اتهامات را رد کرده و آنرا «سیاسی» و «شخصی» خوانده است.
حمایت کرزی از زاخیل‌وال و قطع کمک‌ها
محمد امین فرهنگ وزیر تجارت پیشین می‌گوید که ریس‌جمهور کرزی در زمینۀ پیگیری پرونده‌های افرادی که از آدرس ریاست مبارزه با فساد اداری به نهادهای عدلی و قضایی دولت معرفی می‌شوند، کوتاهی کرده است.
او به روزنامۀ ماندگار گفت: رییس‌جمهور پرونده آقای زاخیلوال را هم تعقیب نخواهد کرد.
آقای فرهنگ تاکید کرد:‌ در صورتی‌که رییس‌جمهور کرزی پیشنهاد ادارۀ مبارزه با فساد را در مورد تعلیق وظیفۀ زاخیلوال رد کند به این معنی‌ است که او از زاخیلوال و فسادش پشتیبانی کرده است.
آقای فرهنگ گفت:‌ کسانی را که دولت افغانستان در رأس نهادهای مالی و پولی‌ کشور گماشته، تا گلو در فساد اداری غرق هستند.
محمد امین فرهنگ با یادآوری پیشینه فساد در وزارت مالیه می‌افزاید که حدود نه ‌سال پیش وزیر مالیه وقت، مبلغ صد میلیون دالر کمک بانک انکشاف آسیایی را بدون خبرساختن حکومت، در حساب شخصی خود در یکی از بانک‌های خارجی ذخیره کرده بود؛ آن پول دوباره از وزیر مالیه وقت گرفته شد، اما مفاد یک‌ونیم ساله آن، به جیب وزیر پیشین افتاد.
آقای فرهنگ خاطر نشان ‌کرد: «از این قبیل فسادهای کلان در کابینه حکومت افغانستان زیاد صورت گرفته؛ اما حکومت با خاک‍‌انداختن روی آن، می‌خواهد که مردم چیزی ندانند.»
او گفت:‌ در حکومت افغانستان دست‌های موجود است که مانع پیگیری پرونده‌های فساد مالی و اداری می‌شود.
آقای فرهنگ می‌گوید که اگر فساد آقای زاخیلوال ثابت شود و رییس‌جمهور از او بازهم حمایت کند، نتیجه‌اش این است که آقای کرزی تعهدات خود را در کنفرانس توکیو نقص کرده و اعتبارش را نزد جامعه جهانی از بین می‌برد.
وزیر پیشین اقتصاد افغانستان خاطرنشان کرد:‌ این موضوع می‌تواند باعث رد ۱۶ میلیون دالر کمک جامعه جهانی به افغانستان شود، چون آن‌ها می‎بینند که رییس‌جمهور از فساد حمایت می‌کنند.
آقای فرهنگ همچنان گفت: حمایت کرزی از زاخیلوال اعتبار باقی‌مانده حکومت او را نزد مردم از بین می‌برد و باعث تشویق مقاماتی می‌شود  که در فساد اداری دخیل هستند.
آقای فرهنگ تصریح کرد:‌ وزیر مالیه افغانستان باید منشأ و مبدأ این پول‌ها را نشان داده بگوید که در این مدت کم از چه راهی صاحب این همه پول شده است؟
وزیر پیشین اقتصاد با رد ادعاهای آقای زاخیلوال در مورد پیدا کردن این همه پول از آدرس فعالیت‌های شخصی و کار در نهادهای خارجی می‌گوید: وقتی من در بیرون از کشور بودم، معاشی که بابت مشاوریت و فعالیت‌های شخصی در برخی از ادارات داشتم، تنها تکافوی فامیلم را هم نمی‌کرد، این درحالی بود که در دانشگاه درس هم می‌دادم.
او می‌گوید: من از بابت کار در اروپا صاحب خانه نشدم و کدام حساب بانکی هم نداشتم.
او می‌افزاید:‌ در اروپا و امریکا یک دکتر توانایی این را ندارد که بابت مشاور بودن، روزانه تا هزار و پنجصد دالر امریکایی حقوق دریافت کند.
به باور او، گرفتن سند دکتورا در امریکا و اروپا امری خیلی ساده است و سطح تصحیلی یک مشاور در این دو قاره، باید پروفیسور باشد.
در همین‌حال، احمد سعیدی آگاه سیاسی می‌گوید:

آن‌چه را که رسانه‌ها و آقای لودین در مورد زاخیلوال گفته‌اند، خیلی کم است.
به باور این آگاه سیاسی، حقیقت گپ این است که به‌ شمول آقای زاخیلوال، برخی از وزرای آقای کرزی دارایی‌های بیشتری از درک فساد دارند که به ده‌ها لک دالر می‌رسد.
او می‌گوید: مقداری از این پول‌ها در حساب شخصی خودشان بوده و مقداری دیگر را در حساب‌های دوستان و نزدیکان شان ریخته اند.
آقای سعیدی افزود:‌ این‌ها مقدار زیادی از پول‌های‌شان را به گونه امانت نزد برخی از تجاران گذاشته اند.
او می‌گوید‌: آنچه آقای زاخیلوال در مورد دارایی خود گفته برای من قابل قبول نیست؛ آقای زاخیلوال در برخی از بانک‌های دیگر نیز حساب‌های بانکی دارد، او در حساب دوستان و نزدیکانش نیز برای خود سرمایه‌های زیادی اندوخته است.
احمد سعیدی می‌افزاید دو لک دالر از هوتلی در کابل به زاخیلوال رسیده است، حالا آقای زاخیل‌وال در آن هوتل چه تحقیقی داشته؟ آیا در باره «ظرف‌شویی»‌تحقیق می‌کرد یا در باره «آشپزخانه و شستن دهلیزها؟»
آقای سعیدی همچنان خاطرنشان می‎سازد که تاکنون کدام طرح و تحقیق اقتصادی از آقای زاخیلوال ندیده و نخوانده است.
سعیدی خاطرنشان کرد: ‌اگر رییس‌جمهور با قبول پیشنهاد آقای لودین می‌خواهد پست وزیر مالیه را به حالت تعلیق در ‌آورد پس یاید در پهلوی او وظایف کسان دیگری را هم به حال تعلیق در بیاورد که در دور و بر خودش هستند.
آقای سعیدی گفت: زاخیلوال تنها مرجع پردرآمدی به نام وزارت مالیه نداشته؛ بلکه پیش از این ریاست پردرآمد آیسا یا اداره سرمایه‌گزاری  را نیز به عهده داشت.
اما آقای زاخیل‌وال روز جمعه، به رسانه‌ها گفت که این اتهام‌ها ریشه در «انگیزه‌های سیاسی» دارد.
او افزود: «فکر می‌کنم که کمپاینی که علیه شخصیت من آغاز شده، انگیزه سیاسی دارد. در بعضی موارد (ناشی از) موضوعات شخصی است.»
وزیر مالیه همچنین گفت: «من همیشه طرفدار حسابدهی هستم و طرفدار سوال‌های سخت در مورد کارکردها هستم. چیزهایی که مطرح شده، در کوتاه مدت ناراحت کننده است، ولی چیزی نیست که نماینده‌گی از فساد در وزارت من کند.»
آقای زاخیلوال در مورد ادعای واریزشدن یک میلیون دالر به حسابش بانکی‌اش، گفت که این پول ذخیره او نبوده بلکه در حساب او در گردش بوده و دوصد هزار آن را یک بازرگان برای مصرف در مبارزات انتخاباتی حامد کرزی در سال ۱۳۸۸ به حساب او ریخته است.
وزیر مالیه در پاسخ به این‌که حاضر است به نهادهای مسوول پاسخ بدهد گفت: مطلقا اجازه می‌دهم، ولی به شرط این که (نهاد تحقیق کننده) مثل ادارۀ آقای لودین یک ارگان تبلیغاتی علیه یک شخص برای مسایل شخصی نباشد.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.