وزارت دفاع: داعـش هنـوز هـم به عنـوان تهـدید امنیتـی مطـرح است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۴ جدی ۱۳۹۸

مسوولان در وزارت دفاع ملی کشور با تأیید حضور داعش در شرق و برخی از ولایت‌های دیگر کشور، می‌گویند که حضور این گروه هنوز به عنوان یک تهدید امنیتی مطرح است.
مسوولان در وزارت دفاع ملی با اشاره به اینکه مراکز گروه داعش در شرق کشور نابود شده است، می‌گوید: نیروهای امنیتی – دفاعی کشور عملیات پیهم برای نابودی بازمانده‌های داعش در ولایت‌های مختلف کشور انجام داده‌اند و زمینه دوباره قدرت گرفتن داعش در کشور خیلی اندک است.
mandegarروح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: گروه داعش در ولایت‌های شمالی و شرقی تحت رصد نیروهای امنیتی و دفاعی کشور قرار دارند و عملیات‌ بالای مخفی‌گاه‌های آنان جریان دارد.
آقای احمدزی با تأیید این‌که هنوز داعش در شماری از ولایت‌های کشور حضور دارد، اما گفت که حضور داعش نگران کننده نیست؛ چون قدرت داعش اکنون به اندازۀ قبلی‌اش نیست. داعش سرنگون شده است و شماری از اعضای این گروه در بازداشت دولت قرار دارند.
سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید که نیروهای دولتی در پهلوی گروه طالبان با داعش نیز نبردهای را انجام می‌دهد و دست‌آوردهای چشم‌گیری داشته‌اند.
او گفت که داعش در شماری از ولایت‌های شمالی و شرقی حضور دارند، اما اکنون داعش تضعیف شده است.
این در حالی است که مقامات محلی در ولایت‌ کنر هفتۀ گذشته از حضور ۱۲۰۰ تن از اعضای گروه داعش در چهار ولسوالی این ولایت خبر داده‌اند.
عبدالباقی میرزاکوال، والی کنر به رسانه‌ها گفته است که حضور داعش در کنر به عنوان یک زنگ خطر به شرق کشور است.
همچنان مسوولان ولایت ننگرهار از حضور داعش در این ولایت‌ها و تسلیم شدن، شماری از خانواده‌های اعضای داعش که بیشترشان پاکستانی بودند، خبر می‌دهند.
وزارت دفاع در حالی حضور داعش را در برخی از ولایت‌های کشور تأیید می‌کند که پیش از شورای امنیت کشور گفته است که افغانستان به تنهایی توان مبارزه با داعش را ندارد و باید در این مورد یک اجماع جهانی تشکیل شود.
جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت گفته است که داعش گروه تروریستی جهانی است و نیاز به مساعی مشترک و مبارزه جهانی دارد.
شورای امنیت هر چند داعش را در افغانستان شکست خورده می‌داند، اما تأکید می‌کند که این گروه به عنوان تهدید امنیتی شمرده می‌شود.
گروه داعش (شاخۀ خراسان) در افغانستان پس از ظهور داعش در خاورمیانه در سال‌های پس از سقوط حکومت صدام حسین و محمد مرسی در عراق و سوریه، در سال ۱۳۹۴ حضور خود را به صورت رسمی به نام «شاخۀ خراسان داعش» در ننگرهار ولایت شرقی کشور اعلام کرد.
گروه داعش در شرق افغانستان پایگاه خود را تنظیم و از سال ۱۳۹۴ به بعد این گروه چندین حمله بر مکان‌های مختلف انجام داد که در نتیجۀ صدها تن کشته و زخمی شدند.
اخیراً رسانه‌های بین‌المللی، گروه داعش افغانستان را پس از عراق و سوریه یکی از قدرتمندترین شاخۀ گروه‌ها تروریستی دانسته است.
والستریت ژورنال، یک رسانۀ غربی گفته است که شاخۀ خراسان داعش در افغانستان پس از عراق و سوریه یکی قدرتمندترین شاخه‌های این گروه تروریستی است.
پیش از این دولت افغانستان از شکست داعش در شرق کشور خبر داده بود. رییس جمهوری محمد اشرف غنی، در ماه قوس در سفری به ولایت ننگرهار گفت که داعش در شرق افغانستان شکست خورده‌ است.
مقامات امنیتی کشور اعم از وزارت دافاع و داخله از شکست داعش در افغانستان به ویژۀ در اچین ننگرهار که مرکزی اصلی این گروه به شمار می‌رفت خبر داده‌اند، اما ظاهراً اظهارات اخیر مقامات محلی و شورای امنیت کشور نشان می‌دهد که گروه داعش در شرق و شمال کشور هنوز حضور دارد و در صورتی که توجۀ لازم برای نابودی این گروه روی دست گرفته نشود، می‌تواند به عنوان یک تهدید جدی به امنیت مطرح گردد. هرچند در حالی حاضر داعش به پیمانه‌یی که در ابتدایی ظهور کرده بود قدرت ندارد، اما با گذشت زمان و هسته‌گزاری دوباره می‌تواند خود را بازسازی کرده و به تهدید بلقوه تبدیل گردد.
ولایت‌های شمالی افغانستان از جمله فاریاب و سرپل از دیگر مراکز داعش در کشور قلم داده شده‌اند، مسوولان محلی ولایت فاریاب در جریان سال جاری چندین مرتبه از حضور چندین خانوادۀ داعشی در ولایت‌های فاریاب و سرپل خبر داده‌اند. از سویی هم، پس از اعلام شکست داعش در افغانستان، مقامات روسی این موضوع را پیش از وقت خوانده و گفته‌اند که در این مورد باید تعمق بیشتر صورت گیرد و فرصت بیشتر برای بررسی این موضوع در نظر گرفته شود. این در حالی است که پس از کشته شدن سلیمانی توسط یک هواپیمایی بدون سرنشین امریکایی به دستور دونالد ترامپ در عراق، گروه داعش از دوباره سازی این گروه در عراق خبر داد. یک شبکۀ مرتبطه به داعش گفته است که کشته شدن سلیمانی یک فرصتی را برای دوباره سازی این گروه در خاورمیانه ایجاد کرده است. این گفته‌های به اما و اگرهای زیاد مواجه شده است، برخی‌ها ادعای بازسازی گروه داعش را لحن مبالغه آمیز خوانده و گفته‌اند که بزرگنمایی بیش نیست، اما شماری باور دارند که در صورتی که تنش‌ها در خاورمیانه داغ‌تر شود؛ این احتمال وجود دارد که داعش دوباره جان بگیرد. اما این‌که تنش‌ میان امریکا و ایران که در سال‌های اخیر تصمیم مشترک برای نابود داعش در خاورمیانه داشتند، می‌تواند یک نقطۀ عطف برای داعش محسوب گردد و اگر چنین شود، ادعای دونالد ترامپ مبنی بر این‌که گفته بود؛ خلافت داعش را در سوریه و عراق سرنگون کرده است، چه‌می‌شود. گمانه‌زنی‌های وجود دارد که ظهور دوباره داعش در خاورمیانه، می‌تواند سبب قدرت‌گیری شاخۀ این گروه در افغانستان شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.